לוין עם נתניהו
לוין עם נתניהוצילום: הדס פרוש. פלאש 90

יו"ר צוות המו"מ הקואליציוני של הליכוד, השר יריב לוין, מתייחס ביומן ערוץ 7 לקשיים במשא ומתן להקמת ממשלת אחדות משותפת ל'כחול לבן' ולליכוד.

בראשית הדברים שאלנו את השר לוין אם הדיון כבר בשלב זה על השבת המנדט לנשיא אינו דיון מוקדם מדי, והוא משיב: "אמרנו מתחילת הדרך שאין טעם להחזיק את המנדט כשאין באמת מו"מ ואין סיכוי אמתי להקים ממשלה. גם כך המדינה נמצאת כבר תקופה ארוכה במצב של שיתוק וכשאין אפילו שיחות כי 'כחול לבן' פוצצות אותן אין שום טעם להחזיק ללא תכלית במנדט".

מוסיף השר לוין ומתייחס לזגזוג בהתנהלות 'כחול לבן' סביב שיחות המ"מ ומגדיר את המהלכים כחמורים: "זה בעיניי אירוע חמור. ראש הממשלה לקח יוזמה וכשראה שהמו"מ אינו מתקדם צלצל בעצמו לבני גנץ והציע לו להגיע אליו הביתה כדי לחלץ את המו"מ מהקיפאון. הוא נענה בקביעת פגישה להיום וגם פגישת צוותי המו"מ שלבקשת גנץ אמורים היו להכין את הפגישה הזו, והנה אתמול בערב אנחנו מקבלים הודעה ללא הסבר וללא סיבה ששתי הפגישות הללו בוטלו, ובמצב הזה אני לא רואה טעם להחזיק במנדט. נקיים התייעצות עם השותפים שלנו ונקבל החלטה".

השר לוין קובע כי לאנשי הליכוד ידוע שלפיד הוא העומד מאחורי סיכול המגעים לממשלת אחדות, ואין מדובר בהערכה או בתחושה בלבד. "אנחנו יודעים. זו לא הערכה. זו עובדה ברורה ופשוטה. בני גנץ מבין במידה רבה את המצב והתחושה היא שהיה רוצה להתקדם ולכן קבע עם ראש הממשלה את הפגישה שהוא קבע להיום, אבל כמו שקורה כל הזמן יאיר לפיד מתערב ורוצה להכשיל את התהליך הזה בכל דרך".בני גנץ מבין במידה רבה את המצב והתחושה היא שהיה רוצה להתקדם ולכן קבע עם ראש הממשלה את הפגישה שהוא קבע להיום, אבל כמו שקורה כל הזמן יאיר לפיד מתערב ורוצה להכשיל את התהליך הזה בכל דרך

"לפיד לא מעוניין שתקום כאן ממשלת אחדות, ממשלת רוטציה בין נתניהו לבני גנץ משום שהוא רוצה לכהן כראש ממשלה ולכן המדיניות שלו היא לעשות הכול כדי למנוע מהשיחות הללו להתקדם ואפילו להתקיים וחבל שגנץ לא מגלה את המנהיגות הדרושה ומתקדם בעניין הזה בלי לקבל כל הזמן הנחיות והוראות מיאיר לפיד".

ומה באשר לאפשרויות האחרות של חבירה לעמיר פרץ או לאביגדור ליברמן? האם האפשרויות הללו אינן קיימות לחלוטין?

"לגבי עמיר פרץ, הלוואי והיה מוכן לבוא, אבל הוא אומר שהוא לא יגיע למו"מ, הוא לא מוכן לשבת עם נתניהו. הלוואי וישנה את דעתו. אם היה מסכים לבוא היה מקבל הצעה נדיבה מאוד, אבל בשלב הזה הוא מסרב להגיע לשיחות כלשהן ולכן מטבע הדברים גם אי אפשר להתקדם. לגבי ליברמן, הוא לב הבעיה. הרי כל המצב שהגענו אליו נובע מסירובו להיכנס לממשלה בפעם הקודמת. אם ישנה את דעתו נוכל להקים מיד ממשלה, אבל לצערי הרב, אם בפעם הקודמת הוא לא הסכים הסיכוי שזה יקרה כעת הוא נמוך מאוד. אין גישושים. אני יכול לומר בצורה ברורה שאנחנו מציעים לליברמן להיות חלק מממשלה ששותפות לה כל השותפות שאיתן ישב בעבר על בסיס הסכם קואליציוני שהצענו לו בפעם הקודמת, שהוא הסכם נדיב מאוד שנותן מענה לכל הבטחות הבחירות שהיו לו אז. הוא לא בא אז וספק רב אם יבוא כעת. אם הוא היה מגיע זה היה מגדיל את הסיכוי ש'כחול לבן' היו מגיעים לשיחות הללו בנפש חפצה, אבל כנראה שמה שקרה בפעם הקודמת, שנגררנו לבחירות בגלל הסרבנות של ליברמן, יקרה הפעם גם בגללו וגם בגלל יאיר לפיד".

מדבריו אלה של השר לוין עולה בבירור שאכן פנינו לבחירות בפעם השלישית, והוא מסכים שאכן זה הכיוון שמסתמן: "מתחילת הדרך היה ברור שכאשר אלו תוצאות הבחירות, הסיכון לכך לא מבוטל, ובהחלט צריך לומר שגם אם תתקיימנה שיחות לממשלת אחדות לא בטוח שזה יצליח להגיע לסיכום, אבל חובתנו לנסות. אם יהיה רצון טוב הדבר לא בלתי אפשרי ואם ליברמן ישנה את דעתו זה יעזור ליברמן הוא לב הבעיה. הרי כל המצב שהגענו אליו נובע מסירובו להיכנס לממשלה בפעם הקודמת. אם ישנה את דעתו נוכל להקים מיד ממשלה, אבל לצערי הרב, אם בפעם הקודמת הוא לא הסכים הסיכוי שזה יקרה כעת הוא נמוך מאוד
להקים כאן ממשלה, אבל כעת לא זה ולא זה קורה ולכן כל יום שעובר מגדיל את הסיכוי שנגיע לבחירות נוספות, דבר שבעיניי הוא רע מאוד".

ואולי, שאלנו את השר לוין, יש משהו בטענה של 'כחול לבן' שכל הבלוק הימני שהקים נתניהו לא נועד אלא לגרור אותם לעמדת הסרבנות?

"זה דבר שאי אפשר לקבל אותו לחלוטין. תוצאות הבחירות יצרו מצב שבו לא נוכל להקים ממשלת ימין כמו שרצינו ולא ממשלה כמו שהם רצו, אבל ניתן להקים ממשלה רחבה עם השותפים של כל אחד מהצד שלו. אין סיבה לפסול אנשים. אני יכול לומר שבשיחות המו"מ השאלה הראשונה ששמנו על השולחן הייתה אם מוכנים לקבל את מתווה נשיא המדינה המדבר בצדק על ממשלה רחבה של שני גושים, כלומר שאנחנו יכולים להביא את השותפות שלנו ו'כחול לבן' את השותפות שלה. הוא גם קבע כלל שמבחינתנו הוא לא פשוט בכלל, שהממשלה תהיה שוויונית, כלומר שנוותר בליכוד על תיקים לטובת השותפות ויהיו לנו פחות תיקים מ'כחול לבן' או ממה שמגיע לנו. הסכמנו לכך כי אחדות צריכה להיות אמתית. בצד השני אין הסכמה לשום דבר".

מוסיף לוין ומספר: "דבר מעניין נוסף, שאלנו באותן שיחות הרבה שאלות ולא קיבלנו אף תשובה. בין היתר שאלנו מי אמור להיות ראש ממשלה מטעם 'כחול לבן', האם עדיין עומדים על הרוטציה בין גנץ ללפיד כלומר ממשלה עם שלושה ראשי ממשלה, או שמבינים שמדובר ברוטציה בין גנץ לנתניהו, וגם על זה לא קיבלנו תשובה. מכיוון שכך, אחרי שורה של הסכמות על מספר שוויוני של שרים, על ויתור ענק של תיקון החוק באופן פרסונאלי כדי לקצר את התקופה שבה יכול ראש הממשלה לשמש בתפקידו במידה ויוגש נגדו כתב אישום, אחרי כל זאת אין בצד השני תזוזה של מילימטר, ולא בגלל שבני גנץ לא רוצה אלא בגלל שיאיר לפיד לא נותן".התחייבנו בבחירות לא להיכנס לממשלה בלי השותפות שלנו ואנחנו מתכוונים לעמוד בהתחייבות הזו, ואין סיבה שלא נעמוד בכך

האם יש סיכוי שבסופו של יום נגלה שהבלוק היה עז שבסוף תוצא מהחדר כדי לאפשר לנתניהו וגנץ ללכת יחד בלי שושבינים? "אין סיכוי כזה. התחייבנו בבחירות לא להיכנס לממשלה בלי השותפות שלנו ואנחנו מתכוונים לעמוד בהתחייבות הזו, ואין סיבה שלא נעמוד בכך. ברור לחלוטין שכל הרצון של 'כחול לבן' והדיבורים על כך שהם לא מוכנים לקבל את זה שאנחנו מגיעים עם השותפות נועד לפרק את החבירה הזו ואז הם יוכלו לעשות הסכם עם חלק מהשותפות שלנו. הם חשבו שהדבר מעשי לפורר את החיבור הזה, אבל החיבור הזה מהודק היטב ומבוסס להבטחות שלנו לציבור וגם על זהות השקפות שאיפשרה את כהונת הממשלה הקודמת בצורה טובה".

בדבריו מבהיר השר לוין כי מפלגתו אינה פוסלת אפשרות של בלוק שמאלי משמאל ואינה פוסלת את העבודה או את המחנה הדמוקרטי. לכך הוא מוסיף ומעיר: "אני גם לא רואה הבדלים גדולים. בסוף, כחול לבן, למרות ניסיונות ההתחפשות, היא מפלגת שמאל, ולכן אם מקימים ממשלה איתם השאלה אם יתווספו עוד מפלגות משמאל היא שאלה שולית. זו לא הממשלה שייחלנו לה. זו ממשלה שיהיו הרבה קשיים בתפקוד שלה אבל בתמונה הכוללת זה עדיף על פני בחירות שלישיות שכנראה תבאנה לתוצאה די דומה לזו הנוכחית".

על ההתמרמרות הצפויה בליכוד לנוכח החלוקה השווה בין שני הגושים ובנוסף מסירת תיקים לשותפות הבלוק, אומר לוין כי הדברים תלויים בגודלה של הממשלה ומספר השרים שבה. "החוק הקיים שמגביל את מספר השרים קובע שבממשלה שנשענת על יותר משבעים חברי כנסת המגבלה הזו אינה קיימת. ברור שזה ידרוש מחירים לא פשוטים מצידנו ומצד כולם. בממשלה כזו גם למפלגות השונות יהיו פחות שרים מאשר בממשלת ימין כפי שרצינו להקים, אבל צריך לבחור בין ברירות רעות, הממשלה הזו שהיא לא מה שרצינו אבל חייבים לנסות אותו אל מול האלטרנטיבה של בחירות נוספות והמשך השיתוק ותוצאות דומות".

באשר לשימוע שהחל היום לראש הממשלה נשאל השר לוין אם יש סיכוי שלתוצאותיו תהיינה השלכות על המו"מ הקואליציוני והוא משיב בהערכה שלילית: "אני לא חושב. מבחינתנו העמדה שלנו ברורה. היועץ המשפטי עשה שגיאה גדולה כשלא איפשר לקיים הליך פומבי או לפחות לפרסם בתום כל ישיבת שימוע את הפרוטוקול המלא שלה. שוב נהיה עדים להדלפות מגמתיות והטעיית הציבור כפי שנעשה תקופה ארוכה
קיבלנו את מתווה הנשיא על כל הוויתורים הלא פשוטים שבו וכל עוד הצד השני לא מקבל אותו קשה לראות התקדמות, ואם הצד השני יקבל אותו המתווה נותן מענה גם למקרה שבו בסוף השימוע תהיה החלטה על הגשת כתב אישום".

על כך מוסיף ומדגיש השר לוין כי הוא "מקווה שלא כך יהיה. אני חושב שהיועץ המשפטי עשה שגיאה גדולה כשלא איפשר לקיים הליך פומבי או לפחות לפרסם בתום כל ישיבת שימוע את הפרוטוקול המלא שלה. שוב נהיה עדים להדלפות מגמתיות והטעיית הציבור כפי שנעשה תקופה ארוכה. בסופו של דבר כל התיקים, אם בכלל יש בהם משהו, מקומם בוועדת האתיקה. אין בהם עניינים ששייכים לעולם הפלילי ואני מקווה מאוד שבסופו של התהליך הזה הדבר הזה יתבהר".