אקדמיה. אילוסטרציה
אקדמיה. אילוסטרציהצילום: istock

מנתונים חדשים של המועצה להשכלה גבוהה לשנת תשע"ט עולה כי זו השנה השנייה ברציפות בה לימודי הנדסה הם מסלול הלימודים הנלמד ביותר בישראל (35,041 סטודנטים המהווים 18.4%).

לימודי הנדסה עקפו את מדעי החברה (34,324 סטודנטים המהווים 18%) שלאורך שנים נחשבו לתחום הלימודים הגדול ביותר בישראל.

חיזוק מקצועות ההייטק בא לידי ביטוי גם בזינוק מרשים של 80% במספר הסטודנטים הלומדים תכניות במתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב (16,780 סטודנטים בתשע"ט לעומת 9,122 סטודנטים בתש"ע).

משקלול הנתונים עולה כי אחד מכל ארבעה סטודנטים (מעל 27%) בישראל לומד את מקצועות ההנדסה ומדעי המחשב, מתמטיקה וסטטיסטיקה (51,821 סטודנטים מתוך 190,648 סטודנטים לתואר ראשון).

במסגרת התכנית הרב שנתית לחיזוק מסלולי ההייטק ולאור החלטת הממשלה בנושא ות"ת הקצתה תמריצים בהיקף של מאות מיליוני שקלים למוסדות האקדמיים לטובת קליטה של סטודנטים, חברי סגל אקדמי ובנייה ושדרוג של תשתיות מחקר והוראה, לכך יש להוסיף עידוד של פתיחת תכניות לימודים חדשניות בתחומי ההייטק. במל"ג סבורים כי המגמה צפויה להמשיך ולהתרחב גם בשנים הבאות.

(לימודי הנדסה כוללים את התחומים הבאים: הנדסת חשמל ואלקטרוניקה, הנדסת מחשבים ותוכנה, הנדסת מערכות מידע, הנדסה אזרחית, הנדסת מכונות, הנדסה כימית וחומרים, הנדסת תעשיה וניהול והנדסות אחרות).

מהנתונים עולה עוד שלאורך העשור חלו ירידות של כ-20% עד 25% במסלולי משפטים ומנהל עסקים שנחשבו בתחילת העשור ללימודים מאוד מבוקשים. משפטים ירדו מ- 15,790 בשנת תש"ע ל- 12,223 בשנת תשע"ט ומנהל עסקים ירדו משיא של 23,232 סטודנטים בשנת תשע"ג ל- 18,711 סטודנטים בלבד בשנת תשע"ט.

צילום: ללא קרדיט
צילום: ללא קרדיט

על רקע מגמת הירידה בלימודי מדעי הרוח, במל"ג מקווים להשלים בקרוב את התכנית לקידום מדעי הרוח באוניברסיטאות תוך הנגשתם למגוון גדול של סטודנטים ושילובם בתחומי הלימוד השונים.

במל"ג מדגישים כי השינויים הטכנולוגיים מחייבים את העולם האקדמי לעשות את ההתאמות הנדרשות, ובמקום החלוקה המסורתית לפקולטות השונות, האקדמיה פועלת לשבירת מחיצות וליצירת מסלולי לימוד אינטרדיסציפלינריים אשר יקנו כלים מגוונים לבוגריה. כך למשל סטודנטים להייטק, מדעים מדויקים, כלכלה ומנהל עסקים יוכלו לשלב בלימודי התואר גם פילוסופיה, ספרות ואמנות, היסטוריה, לימודי תרבות ועוד.

יו"ר ות"ת, פרופ' יפה זילברשץ, אמרה כי "הנתונים החדשים מלמדים שעמדנו במשימה ובזכות התמריצים למוסדות והרחבת התשתיות הצלחנו לחולל מהפכה במסלולי הלימוד בישראל – סטודנטים רבים בוחרים באתגר של לימודי ההייטק. מדובר בשינוי משמעותי במערכת האקדמית שיש לו השפעה רבה גם על הכלכלה הישראלית. בשיתוף המוסדות אנחנו נחושים להמשיך את המגמה, לקדם את היזמות והחדשנות בישראל ולשלב בין האקדמיה לתעשייה".

סגן יו"ר מל"ג, פרופ' אדו פרלמן, הוסיף כי "העשור האחרון התאפיין בגידולים משמעותיים של סטודנטים בתחומי ההנדסה ומדעי המחשב לצד ירידה בלימודי משפטים ומנהל עסקים. מגמות אלו נובעות, בין היתר, מכוחות השוק לצד קידום התכנית הלאומית לחיזוק מקצועות ההייטק. בקרוב נשלים את התכנית לקידום מדעי הרוח, ובמסגרתה נפעל גם לשילוב מדעי הרוח בתחומי לימוד אחרים והנגשתם לסטודנטים רבים".