יחידת דיור לזוגות צעירים
יחידת דיור לזוגות צעיריםאיור: אהרון פרידמן

כשהשר משה כחלון הבטיח להוריד את מחירי הדירות, במיוחד לזוגות צעירים, התקווה הייתה גדולה. בפועל, המחירים רק עלו וגם שכירות במחירים שפויים הפכה למצרך לא קל להשגה. כל זה הופך את האתגר של זוגות צעירים למצוא מקום שבו יוכלו להתחיל את חייהם לקשה במיוחד. יש זוגות שהוריהם יכולים לעזור להם, יש כאלה שמצליחים להתחיל את חייהם המשותפים בעצמם, ויש כאלה שצריכים עזרה מאנשים טובים באמצע הדרך. אחד מאותם אנשים הוא אברהם זכאי, שהקים פרויקט חסד מיוחד במינו: יחידת דיור שאותה הוא פותח לזוגות צעירים בשנת הנישואים הראשונה שלהם, ללא תשלום.

"לפני כעשר שנים היה לי רעיון לבנות וילת אירוח לקראת הפנסיה שלי. התחום שאני עוסק בו, עבודות איטום, הוא תחום קשה מאוד פיזית וידעתי שלא אוכל להמשיך לעבוד בו לעד וצריך להכין תוכניות לעתיד", מספר זכאי. "לא חשבנו מלכתחילה לעשות זאת כגמ"ח, אבל במהלך הבנייה עלה הרעיון להנציח את אמי שנפטרה זמן קצר קודם לכן. החלטנו לקחת חלק מווילת האירוח ולהפוך אותו ליחידת דיור בפני עצמה שמיועדת לזוגות צעירים שקשה להם למצוא דירה מיד לאחר החתונה".

שומרים על קשר

את הווילה בנה זכאי ביישוב הר שמואל (גבעת זאב) ויחידת הדיור לזוגות הצעירים בנויה בסמוך עם כניסה נפרדת וייעודית רק לדיירים. היחידה מורכבת מחדר שינה גדול, פינת אוכל, מטבח והיא מצוידת מאל"ף ועד תי"ו. "היה לנו ברור שניתן למי שגר שם כל מה שצריך בשביל היומיום. המטבח כולו מאובזר לחלוטין, יש פינת אוכל, הכול. אבזרנו את המקום עד לרמת הסדינים, כדי שבאמת יהיה לזוגות האלה הכי נוח".

מי הזוגות שמתגוררים במקום?

"זוגות שהרגע התחתנו, מכל הסוגים. אנחנו לא בודקים מי הם, מאיפה הם או כל דבר אחר. אנחנו נותנים להם את היחידה לפרק זמן שבין חצי שנה לשנה. הדבר היחיד שאני דורש מהם זה לשמור על הניקיון של הדירה ושל הסביבה. יש גם תרנגולות בחצר ליד, אז אני מבקש אם הם יכולים מדי פעם להעיף מבט ולראות שלא חסר להן כלום".

איך הזוגות מגיעים אליכם?

"בדרך כלל זה עובר מפה לאוזן. זוגות שמכירים את המקום או כאלה שהיו בו ממליצים לזוגות שעומדים להתחתן. יש גם שכנים וחברים שלנו שממליצים על המקום לאנשים רלוונטיים. דברים טובים מתפרסמים מהר".

זכאי לא מגזים. יחידת הדיור אכן הפכה לפופולרית במיוחד. במהלך שבע השנים שהמקום קיים, התארחו בו לא פחות מ-12 זוגות שזה אך נישאו. "כל הזוגות אצלנו היו אנשים נהדרים. התחברנו איתם מאוד ברמה האישית, ועם חלקם אנחנו בקשר עד היום".

כשהם עזבו את היחידה אחרי התקופה, מה הם אמרו לכם?

"מעל הכול הם הודו לנו על זה שפשוט עזרנו להם להתניע את תחילת החיים המשותפים שלהם. זה לא דבר קל להתחיל לבנות משהו מאפס, ותמיד צריך שמישהו יעזור לך לעשות את זה. אנחנו נמצאים שם בשביל כל מי שצריכים את העזרה הראשונית הזאת, ואנחנו שמחים לעשות את זה בשבילם".

את וילת האירוח בנה זכאי לקראת הפנסיה, אבל בינתיים הוא ממשיך לעבוד בכל הכוח בחברת האיטום שהקים אביו לפני 60 שנה. זכאי מנהל היום את החברה המשפחתית יחד עם בנו אריאל, ולא נח לרגע. את השיחה קיימנו בין פגישה עם לקוחות לפגישה נוספת, וגם תוך כדי השיחה הפנו אליו שאלות מהמשרד.

במקביל, גם וילת האירוח בהרי ירושלים זוכה לפופולריות רבה. "זה כיף ומשמח לראות משהו שיצרת מצליח ופורח. אני אישית מאמין שהגמ"ח הביא לנו ברכה גם לווילת האירוח שמלאה באורחים. יש ביקוש גדול, הכול זורם בצורה חלקה וזה מחמם את הלב".

אם תשאלו את זכאי, הוא מבחינתו רוצה להמשיך לעבוד עוד שנים ארוכות בחברה המשפחתית, ובמקביל להמשיך לפתח את וילת האירוח ויחידת הדיור. ככה זה עם אנשי עשייה, הם לא עוצרים לרגע אחד.