חייל ביחידת 8200
חייל ביחידת 8200צילום: דובר צה"ל

זה לא סוד שתפקידים בתחום המחשבים והסייבר נחשבים למבוקשים ביותר בקרב מועמדים לשירות ביטחון היום, בשל העובדה ששירות צבאי כזה פותח דלתות ומאפשר להתקבל לעבודה בהיי-טק מיד לאחר השחרור מהצבא.

אבירם ריספלר, בוגר יחידת 8200 ומפקד עבר בקורסי ההכשרה של היחידה חבר לשותף להדרכה ביחידה, רומן דבורקין, כדי לפתח ערכת הכנה ייחודית למי שמבקשים לשפר את הסיכויים להצליח במיונים ליחידות המחשבים.

"ערכת ההכנה שלנו מיועדת למועמדים לשירות בטחוני אשר שואפים להתקבל לתפקיד בתחום הסייבר והמחשבים. היא מתאימה למועמדים בעלי רקע שונה מכיוון שהיא כוללת תכני לימוד מפורטים ומעמיקים המכסים ידע בסיסי שיש להכיר כדי לשפר את סיכויי הקבלה למסלולי איתור הסייבר והמחשבים, יחד עם נושאים מתקדמים שנועדו לחזק את הידע ולשפר את ההתמודדות בהמשך השירות הצבאי - בקורסים ואפילו במהלך השירות עצמו", מספר ריספלר ממקום מושבו בארה"ב לערוץ 7.

לדבריו, "ערכת ההכנה משלבת תרגול מעשי ושאלות לבחינה עצמית תוך כדי הלמידה, במטרה להקנות כלים מעשיים ובכדי לעזור לכם להבין כיצד הנושאים הנלמדים באים לידי ביטוי בפועל בעולם הסייבר. בנוסף, ערכת ההכנה מכילה מבחני תרגול בנושאים אותם בוחנים במיונים, ומאפשרת לכם לבחון את הידע שלכם ולשפר את נקודות החולשה כדי שתוכלו להגיע כמה שיותר מוכנים ליום המבחנים".

הערכה גם כוללת שאלות ותרגילי חשיבה בסגנון של שאלות ראיונות, ומכסה שאלות הבוחנות חשיבה ויצירתיות בתחום המחשבים, אך גם בתחומים לא מוכרים. מיומנות זו חשובה במיוחד עבור מי ששואף להתקבל לקורסים מבוקשים במיוחד הדורשים יכולת פתרון בעיות וחשיבה מחוץ לקופסא.

ריספלר מספר שהפרוייקט נולד בעיקר מהמקום של רצון להכניס עוד אנשים לעולם ממנו באו. "רומן ואני הכרנו ב-8200 כשפיקדנו יחד על קורסים. אחר שהשתחררנו עבדנו בהייטק וחשבנו כל הזמן מה אפשר לעשות מעבר והחיידק היזמי תפס אותנו. הבנו שהמקום שבו אנחנו יכולים לתת ערך מוסף הוא לצעירים שרוצים ללמוד את תחום הסייבר ולהיכנס לעולם הזה כדי לשרת בתחום בצבא. פנינו לכמה שותפים ובסוף החלטנו ללכת עם חברת 'ניב רווח פסיכומטרי'".

הוא מנסה לאפיין את מי שמבקשים כיום להגיע ליחידות הללו. "יש מגוון רחב של סיבות שגורמות לאנשים לרצות לשרת בתחום הסייבר והמחשבים בצבא. יש אנשים שמתעסקים בתחום מגיל צעיר או שלמדו בתיכון ונדלקו על זה. לצידם, הרוב, הם אנשים פרקטיים שעם או בלי דחיפת ההורים מבינים את ההזדמנויות והדלתות ששירות כזה פותח. אני יכול להעיד ממקור ראשון שהמון אנשים שהשתחררו מ-8200 מצאו עבודות במשכורות שחלקן יותר גבוהות משל ההורים שלהם. אין הרבה תפקידים ותחומים שנותנים לך הזדמנויות כאלה, מקצועית וכלכלית. זה מאפשר לאנשים גם לדלג על מסגרת אקדמית ולהגיע למשרה טובה ומשכורת מלאה".

"קהל היעד העיקרי שלנו הוא תלמידי תיכון שלמדו מחשבים בצורה בסיסית ורוצים להעמיק ולשפר את הידע שלהם, גם בשביל יתרון במיונים בצבא ובנוסף כדי להעמיק את הידע בתחום והופך אותם יותר חזקים בתחום. אנחנו יכולים גם להתאים לאנשים שרוצים לשפר את יכולות החשיבה היצירתית שלהם ולא קשורים לעולם המחשבים דווקא", מוסיף ריספלר.

כעת ממתין ריספלר יחד עם שותפו לראות כיצד הערכות ישפיעו על קבלתם של מועמדים לשירות. "עדיין לא הגיע השלב בשנה שמקבלים תשובות סופיות ואני מאמין שהרבה אנשים ייכנסו בעזרת הערכה הזו לתפקידים אליהם הם שואפים".