אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

בימים האחרונים קיבלתי פניות רבות של בעלי הרכב הדו הגלגלי בתמיהה מדוע לא מתאפשר להם לנסוע בנתיבי התחבורה הציבורית הבינעירוניים.

הוצגו בפניי גם תוצאות ניסוי מוצלח שערכה משטרת ישראל בשיתוף משרד התחבורה שאישר נסיעת אופנועים בנתיבי תחבורה ציבורית. כבר בהתחלה חשוב לי לומר לכם שהפניות שלכם חשובות לי ואני מתייחס אליהן בכל הרצינות.

מאחר ואין לי שום רצון לפגוע בציבור נהגי האופנועים בישראל קיימנו במשרד ביום רביעי דיון מקיף בנושא ואני מעוניין לשתף אתכם במסקנות הביניים:

ראשית הניסוי המוצלח המדובר היה בנת"צים עירוניים שבהם הנסיעה מוגבלת למהירות עירונית ובאופן טבעי נמוכה יותר. הנת"צים הבינעירוניים הם עניין שונה מהותית הן בהיבט הבטיחות (לדוג׳ אוטובוסים הדוהרים במהירות בנת"צים בין עירוניים יתקשו לראות את האופנועים. כל פגיעה במהירויות הללו היא הרבה יותר קטלנית) והן בהיבטים של עיכוב בנתיב- כאשר קטנוע נוסע 70-80 קמ"ש הוא יכול מאוד לעכב את התנועה בנתיב.

כמו כן הובאה לידיעתי מדיניות אי האכיפה של המשטרה כנגד בעלי אופנועים שנוסעים על בשולי הכביש בכדי לעקוף פקקים. אני לא מחווה דעה כרגע לגבי המדיניות הזו (פשוט כי עוד אין לי... אני צריך ללמוד ולחשוב כדי לגבש עמדה מסודרת), אבל יש בכך היגיון מסוים מאחר ובשוליים נהג האופנוע הרבה יותר דרוך והרבה יותר זהיר ויכול להיות שזה פתרון מספק.

הבנתי גם שברוב מדינות אירופה מאפשרים לרכב דו גלגלי ליסוע בנתיבי תחבורה ציבורית. ובכל זאת, אתם יודעים, יש קצת הבדל בטמפרמנט ובתרבות הנהיגה בין הנהג האירופי לנהג הישראלי...

כאמור אין לאנשי המקצוע במשרד התחבורה ולי שום עניין לפגוע בנהגי האופנועים. להיפך. ההחלטה הנוכחית התקבלה בשל הרצון לשמור קודם כל על בטיחותם וחייהם.

עם זאת בסיומו של הדיון הנחתי לבחון מחדש את ההחלטה ואף לבדוק את האפשרות לצאת, בתאום עם משטרת ישראל, לניסוי נוסף בנת"צים הבינעירוניים כפי שנעשה בנת"צים העירוניים בהצלחה.

החלופות הללו ייבחנו בימים הקרובים ואני מבטיח לעדכן ברגע שתתקבל החלטה. בינתיים סעו בזהירות ותמשיכו לשנן - קשה לבד, קל ביחד.