הפגנת שמאל נגד חוק הלאום
הפגנת שמאל נגד חוק הלאוםPhoto by Tomer Neuberg/Flash90

כ־40 חתני וכלות פרס ישראל יגישו הבוקר (ראשון) עתירה לבית המשפט העליון נגד חוק הלאום. כך דווח ב״ידיעות אחרונות״.

בין העותרים: הסופר דויד גרוסמן, השחקן והקומיקאי גברי בנאי והפסל דני קרוון אשר דורשים להוסיף לחוק הלאום תוספת שתעגן את זכויות המיעוטים בישראל.

"ללא הכללת קבוצות המיעוט במסגרת הגדרת זהותה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, ובמסגרת אותו חוק יסוד - חוק הלאום איננו חוקתי" נכתב בעתירה.

העותרים מציעים להוסיף משפט בתחילת חוק הלאום ולפיו ״מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי" את ציון העובדה כי היא "גם מדינתם של כלל המיעוט החיים בה״.

"ישראל היא מדינת העם היהודי מבחינה לאומית, אולם מבחינה אזרחית ומשפטית צרופה היא גם מדינת אזרחיה הערבים, מדינת אזרחיה הדרוזים, הבדואים והאחרים. יותר משני מיליון אזרחי המדינה אינם 'אורחים' במדינתו הלאומית של העם היהודי: מדינה זו שייכת גם להם, והם שייכים לה" טוענים העותרים. "על חוק הלאום לשמור על ייחוד העם היהודי במדינתו, אולם גם לקבל במסגרת אותו חוק יסוד גם את האזרח האחר".

אחד העותרים, חתן פרס ישראל פרופ' דוד הראל ממכון ויצמן, אמר: "עיקרון השוויון בין כל אזרחי המדינה הוא לא רק מקודש כי יש אנשים שמאמינים בו, אלא כי הוא באמת אבן יסוד של הדמוקרטיה. ברגע שחוקקו את החוק בצורה כזאת, הדירו אוטומטית יותר מ־20 אחוז מהאוכלוסייה, וזו כבר לא דמוקרטיה".