עדיין לא מונגשת. מערת המכפלה
עדיין לא מונגשת. מערת המכפלהצילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

מנכ"ל "בצלמו", שי גליק, שיגר בסוף השבוע פניה דחופה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון הנכנס, ח"כ גבי אשכנזי (כחול לבן), בדרישה לקיים דיון דחוף במחדל אי הנגשתה של מערת המכפלה לבעלי מוגבלויות.

במכתבו ציין גליק כי מאז שנת 2000 נעשים נסיונות לפעול להנגשת מערת המכפלה, אך הווקף המוסלמי מסרב בכל תוקף לאפשר זאת.

"עניין ההנגשה הינו עניין הומניטרי לבני כל הדתות והלאומים, המקום קדוש לכולם וכלל בעלי מוגבלויות מנועי כניסה אל מקום התפילה", קבע גליק במכתבו.

לאור זאת כתב גליק "אודה לכינוס דחוף ומידי של הוועדה לדון בחוסר ההנגשה במקום, ולפעול מידית שהמקום יונגש ללא צורך באף גוף חיצוני שימשיך לאמלל נכים רבים. ההנגשה חייבת להתבצע ללא שום תנאי או דחייה".

לקריאת המכתב המלא לחצו כאן

עם זאת הבהיר גליק כי הוא דורש להתנגד לניסיונותיה של עיריית חברון לקבל "תמורה" בדמות ערעור בטחונם של תושבי חברון היהודים, עבור הסכמה להנגשת המערה.

"לאחרונה נודע לנו, שבמסגרת המאמצים של המנהל האזרחי לקבל את הסכמת הרש"פ ועיריית חברון להנגשת המערה, מתקיימים מגעים בהם דורש הצד הערבי פתיחת צירי תנועה בגזרת הישוב היהודי בחברון, צירים שנסגרו מסיבות ביטחוניות ופתיחתם תהווה סכנה ממשית לחיי תושבי חברון והמבקרים הרבים במקום", סיפר גליק במכתבו.

"אני מבהיר ומדגיש כי ארגון בצלמו מתנגד מכל וכל ובחריפות לתשלום כלשהו לעיריית חברון, שבראשה עומד מחבל רוצח מורשע, ו/או לרשות הפלסטינית ו/או לווקף בתמורה להסכמה להנגשת המערה. אין כל הצדקה לסכן חיי אדם בתמורה להסכמתם להנגשת המערה, וגם לא לתשלום כלשהו לסרבני ההנגשה כבר עשרים שנה מהצד הערבי. אזכיר שוב עמדת היועמ"ש שניתן כעת בהיבט המשפטי לבצע הפקעה (הפקעת שטח+ הפקעת סמכויות תכנון ובניה) על מקבלי ההחלטות לבצע הפקעה זו מידית ובוודאי לא להמיר את הצעד החוקי של ההפקעה בצעדים מסוכנים ו/או משפילים", הוסיף.