הרבנית פנינה שפירא עם בעלה הגר"א שפירא זצ"ל
הרבנית פנינה שפירא עם בעלה הגר"א שפירא זצ"לצילום: ארכיון המשפחה

בחג הסוכות הקרוב ימלאו 12 שנה להסתלקותו שך הרב הראשי לישראל וראש ישיבת מרכז הרב, הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ"ל.

הרב איתן איזמן, מי שהיה מנהל לשכתו של הרב שפירא, מספר בראיון לערוץ 7 על החוסר הגדול אותו הוא חש מאז לכתו של הרב שפירא ועל מורשתו שממשיכה להתקיים יום יום.

"הרב שפירא חסר לעם ישראל בכל רגע ורגע. החיים המעשים וגדלות התורה נתנו לרב כוחות ועוצמות גדולים ומיוחדים, כאלו שרואים פעם בכמה דורות", אומר הרב איזמן.

"הרב שפירא היה גאון בלימוד תורה עם התמדה בלי גבול", הוא מוסיף, "אנשים לא הבינו כמה התמדה היתה לו וכמה היה כוח חידוש התורה שלו. בשנים האחרונות מצאו כל מיני ניירות שהוא כתב בהיותו ברבנות הראשית. בין פגישה לפגישה הוא כתב חידושי תורה. כוחו היה להמשיך ולחדש חידושי תורה בכל עת, ויש עוד הרבה דברים שלא התפרסמו".

עם זאת מציין הרב איזמן כי הרב שפירא היה גם 'גאון בתפילה': "לראות את הרב מתפלל, צפון בתוך הסידור, עטוף בטלית ובימי חול גם עטור בתפילין וכל כולו אומר כבוד, ברצינות עד אין סוף. בימים שהרב היה עובר לפני התיבה כמו ראש השנה ויום כיפור, הוא היה מסיים את התפילה והולך להחליף את בגדיו מרוב זיעה פנימית, מרוב השקעה אדירה במילים ובחשיבה של התפילה".

להתיר עגונה

הרב איזמן ממחיש את גדלותו של הרב שפירא גם בצד המעשי של פסיקת ההלכה בסוגיות סבוכות במיוחד, "מעבר לכוחו בתורה ובתפילה היה כוחו אדיר בחכמה – לתת פתרונות מעשים לדברים מיוחדים. החשיבה של הרב הייתה מפרה את האנשים סביבו. פעם נסענו מחוץ לעיר לכנס רבנים אני ישבתי ליד הנהג והרב שפירא מאחור, עייף ומנמנם, ופתאום הרב התעורר ואומר לי 'בא ניכנס לבית של אחד הרבנים, אני צריך לפתוח גמרא. נראה לי שמצאתי היתר לעגונה'. אתה רואה אדם שנראה לך שהוא מנמנם אבל באותו הזמן הוא מחדש ומצא פתרון לעגונה. נכנסנו לבית של הרב, הוא פתח גמרא ובאיזה תוספות הוא מצא פתרון לעגונה, זה היה הרב שפירא".

על משרתו ברבנות הראשית מספר הרב איזמן: "הרבנים נהנו לדבר עם הרב שפירא. היה לרב שפירא קשר עם רבנים מכל העולם ובחשיבתו כל העולם היה על כתפיו. נסענו פעם אחת בלי הרב לקצה העולם לבדוק שחיטה, ותוך כדי התייעצות עם הרב הוא נותן לי הוראה לפעול למען גיורת שמרננים על הגיור שלה. הרב שפירא יושב בירושלים וכל מה שחשוב לו זה אותה גיורת בקצה העולם. הוא הרגיש שהכל על הכתפים שלו ובאמת פתרנו את הבעיה".

"הייתה לרב אחריות לפתור בעיות. יש ספר של הרב עובדיה יוסף זצ"ל שיצא על עגונות ושם הוא מסתמך על תשובות של הרב שפירא. הגאונות של הרב וחכמת החיים שלו התבטאו גם בפתרונות שהוא נתן להמון עגונות", הוא מוסיף.

רבין אחר

"כשהרב שפירא ביקר בארה"ב הוא ביקש לפגוש 3 גדולי תורה. הרבי של חב"ד, הרב סולובייצ'יק והרב משה פיינשטיין. כל אחת מהפגישות של גאוני עולם הייתה חוויה בפני עצמה. בפגישה עם הרב סולובייצ'יק בישיבה, הוא חיבק ונתן נשיקה לרב שפירא וכולם התפלאו איך בבית המדרש נותנים נשיקות. הרב שפירא אמר להם 'לספר תורה מותר לתת נשיקה בבית מדרש'", מספר הרב אייזמן.

לדבריו, "היה לרב חיבור עם פוליטיקאים והם מאוד אהבו אותו. פעם אחת ביקשו את התערבותו של הרב בשביתת האחיות במדינה והוא קרא לפגישה את מי שעמדה בראש ארגון האחיות ושאל אותה מה הדרישות שלהן. היא ענתה לו שהן רוצות יותר כסף והטבות. הרב שפירא אמר לה 'כולם רוצים עוד כסף, תגידי את האמת שאתן רוצות עוד תקנים', וכמובן שהוא זימן את ראשי האוצר וביקש מהם לקבל את דרישות האחיות והנושא נפתר".

"כל נושא של השתלת האיברים היום, זה הכל פסיקות של הרב שפירא שהוביל מהלכים איך אפשר להסתמך על הניתוחים", מציין הרב איזמן.

"כל השרים שהוא קרא להם להתייעצות הם תמיד באו אליו ותמיד הקרין אליהם אהבה והם מאוד אהבו אותו. גם כשרבין הגיע לפגישה עם הרב שפירא והרב אליהו ראית רבין אחר, רבין ביישן וצנוע. זו הייתה תקופה יוצאת מן הכלל של הרבנות הראשית. כבר 12 שנים שהרב חסר לנו מאוד ואנחנו זוכרים אותו לטובה ובערגה רבה", הוא מסכם.