הרב בן דהן
הרב בן דהןצילום: קובי ריכטר/TPS

סגן שר הביטחון לשעבר, הרב אלי בן דהן, הגיע היום (ראשון) לראשונה מאז השבעת הכנסת ושינוי הסטטוס שלו, לישיבת מרכז הרב בירושלים, שם הוא מתכוון להעביר את התקופה הקרובה בלימודים.

בן דהן, שלא יכהן בכנסת ה-22 כבר עבר את שלב האכזבה. "אני לא יכול לומר שלא רציתי להיות חבר כנסת, אבל ראיתי את המציאות נכוחה. לא השליתי את עצמי וברגע ששובצתי במקום ה-13 היה ברור לי שאין סיכוי שנגיע אליו.

"הפנים שלי קדימה וקבעתי לחזור ללמוד בישיבת מרכז הרב, בה למדתי לפני קרוב ל-50 שנים. זה מצויין בשלב הזה", הוא אומר בראיון לערוץ 7.

בן דהן לא הסכים להיות 'פוליטיקאי' ולהילחם לשינוי מקומו ברשימה לכנסת. "אני לא עושה תרגילים ותכסיסים. באתי לכנסת בפעם הראשונה דרך תקומה בה נבחרתי במקום השני. אחרי זה הבנתי שזה לא ראוי והוגן שאתמודד מול מרכז של 40 איש וחברי יתמודדו מול 40 אלף מתפקדים.

''לכן, קיבלתי החלטה לא קלה עבורי, שבה הודעתי שאני עוזב מקום די מובטח באיחוד הלאומי כדי להתמודד בפריימריז. אני חושב שזו הדרך הנכונה. נבחר ציבור צריך להעמיד את עצמו לבחירה ואם הוא לא נבחר צריך לקבל את זה בהבנה ולהתקדם קדימה".

בימים בהם מדובר על הפיצול בימינה, ייתכן מאוד שבן דהן יהיה זה שיעסוק במיזוג של מפלגות הבית היהודי והאיחוד הלאומי.

"אני חושב שהציונות הדתית צריכה לעסוק במרץ באיחוד בין תקומה לבית היהודי. זה השלב הראשון כי אין שום הצדקה לשתי מפלגות. השר בצלאל סמוטריץ' ביקש ממני להיכנס לעניין, משום שהייתי גם באיחוד הלאומי וגם בבית היהודי. טרם שוחחתי על כך עם הרב פרץ ואשוחח איתו בזמן הקרוב. אני מוכן להיכנס לנושא הזה".

"בשלב השני צריך לקרוא לכל מי שרואה את עצמו כחלק מהציונות הדתית, כולל עוצמה יהודית ומפלגת נעם. אם הם רוצים להתמודד, שיבואו ויתמודדו בדרך שתיקבע. אני חושב שהדרך הנכונה היא לעשות מפקד גדול מאוד ופריימריז. הניסיונות להיכנס דרך מסכת לחצים ושיריונים ולא בדרך הראויה של התמודדות מול הציבור היא דרך לא נכונה, היא לא תצלח והיא גם מרחיקה את ציבור הבוחרים מאיתנו.
הציבור רוצה להיות שותף ולהרגיש שיש לו חלק בקביעת רשימת המפלגה בכנסת", מוסיף בן דהן.

לטענתו, גם מי שאינם חובשי כיפה, יכולים ליטול חלק במפלגה כזו, אחרי שתגדיר את עצמה. "כל מי שעקרונות הציונות הדתית ראויים בעיניו ומקובלים עליו יוכל להתמודד כולל אנשים עם 'כיפת שמיים'.

''כולנו מבינים שאנשים כמו איילת שקד, הן דמויות מיוחדות שמוכנות לקבל על עצמן את עקרונות הציונות הדתית גם אם הן בפועל לא מקיימות הכל, אנחנו צריכים להיות פתוחים אליהן ולתת להן להתמודד.
נרוויח מזה שהמתפקדים ירגישו שזו הרשימה שהם בחרו ועיצבו והם יעבדו יותר קשה כדי שהיא תיכנס לכנסת בכוח גדול".

בן דהן חושב שכמעט בכל תרחיש של ממשלת אחדות, הבית היהודי והאיחוד הלאומי צריכות לשאוף להיות בממשלה.

"אם תהיה ממשלת אחדות כמעט מקצה לקצה, אמנם הכוח של המפלגות הקטנות יקטן, אבל זו ממשלה שתעסוק רק בעניינים שנמצאים בקונצנזוס. יש הרבה דברים חברתיים-כלכליים שהממשלה יכולה לקדם בארבע שנים בלי לגעת בסוגיות שבהן יש מחלוקות גדולות. אם זה יקרה, ודאי הציונות הדתית צריכה להיות חלק מממשלה כזו ולומר את דברה כי היא ודאי תשמור על הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה, שלא תהיה פגיעה בהתיישבות ביו"ש ולשמור על המשך הבנייה".

האם ייתכן שנראה אותו בעתיד במערכת הפוליטית? "אני למדתי שבפוליטיקה לעולם לא אומרים 'לעולם לא'. אם תהיה אפשרות שבה אוכל לחזור לחיים הפוליטיים, אעשה זאת. יש לי עוד הרבה מה לתרום ולפעול למען עם ישראל, מדינת ישראל ותורת ישראל. בארבע שנים הקרובות זה לא נראה ריאלי וודאי שאשמח לקבל תפקיד ציבורי שאוכל להביא בו מניסיוני שצברתי במשך שנותי בשירות הציבורי".