תרומה. אילוסטרציה
תרומה. אילוסטרציהצילום: iStock

בימים הללו, של חודש תשרי, מתרבים ניסיונות ההתרמה של גופים שונים ולצד החשיבות בתרומה מתברר שיש גם ממה להיזהר.

איתי לוי, מנכ"ל מכללת קרנליוס העוסקת בהכשרת סייבר בישראל וארה"ב, קורא בערוץ 7 לציבור לתרום מתוך מודעות והבנה.

"צריך להקדים ולומר שיש צורך חברתי בתרומות. אנחנו לא מדברים על עמותות שבאמת מצילות חיים, אלא על עמותות קטנות או אנשים שמתחזים ואנחנו צריכים לשים לב למי אנחנו תורמים", מסביר לוי.

לדבריו, יש מספר נושאים שדורשים תשומת לב כשאנחנו תורמים בטלפון או באינטרנט.

"יש כמה המלצות: ראשית, לבדוק את פרטי העמותה ומי עומד בראשה. לראות אם יש תלונות נגדה וכיוצ"ב. שנית, לגבי אבטחת מידע צריך להימנע מהשארת פרטים אישיים עד כמה שניתן. אם אנחנו נותנים פרט מזהה שלנו, צריך לוודא היטב היכן הוא נשאר ונשמר. האם העמותה שומרת על הנתונים שלנו ולא מוכרת אותם לצד שלישי".

"בנוסף, אם אנחנו תורמים באינטרנט אנחנו ממליצים לקרוא את תנאי השימוש והפרטיות באתר. שם רשום איך הם שומרים על המידע שלנו. צריך גם להשתדל ולתרום מחשבון אינטרנטי שלא משאיר פרטים מזהים - כמו paypal ושירותים דומים. זו דרך טובה שבה אנחנו לא צריכים להשאיר פרטים שלנו בידי מישהו שאיננו יודעים מה יעשה עם המידע".

כמובן שיש גם מקרי קיצון שהם מתברר שמדובר בנוכלים. "יש אנשים מתקשרים ומבקשים את פרטי כרטיס האשראי שלנו בתואנה שהם בעצם מתרימים עבור עמותה. זה משהו שלצערנו נפוץ בארץ וצריך לשים טוב טוב לדברים האלה".

לשאלה אם כרטיסי אשראי נטענים יכולים לפתור את בעיית הצורך במסירת פרטים עונה לוי, "אין ספק שכשמשתמשים בכרטיס אשראי שהוא זמני או חד פעמי, זה בהחלט מצמצם את התופעה. אבל יותר בטוח לתרום באמצעות חשבונות אינטרנטיים בלתי מזוהים. אם אין אפשרות כזו, כרטיסי אשראי שמונפקים באופן זמני יכולים להוות פתרון, אבל צריך לשים לב שלא מעבירים פרטים נוספים כמו שם, כתובת ותעודת זהות, כי ניתן לעשות בזה שימוש".

ומה עושים אם האתר או המתרים בטלפון מתעקש שללא פרטים אי אפשר לתרום? "צריך להתעקש ולא לתת את הפרטים ואם אין ברירה צריך לוודא שוב שהדברים נשמרים במקום רציני שמקפיד על אבטחת מידע ולא חולק אותו עם אחרים".