דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

ד"ר ערן לרמן, סגן ראש המל"ל לשעבר, מציע לקחת ברצינות את האיומים של איראן נגד ישראל.

"המתיחות מול איראן אמיתית מאוד", אומר לרמן לערוץ 7. ''היא חלק ממהלך רחב שהאיראנים מגלגלים כאן באזור בניסיון לערער את היציבות האזורית ולהגיב בכל על המצוקה ההולכת וגוברת שלהם כתוצאה מהסנקציות. זה בהחלט בא לידי ביטוי וזו המציאות לתוכה אנחנו נכנסים בעת הקרובה".

לדבריו, "איראן היא האיום הגדול, המרכזי, הפעיל והמשמעותי היחיד שיש נגדנו כרגע. סוריה כמדינה, למעשה, אינה מתפקדת כבר זמן רב. האתגר הראשון במעלה שלנו הוא המשטר האיראני שמצוי במצב קשה מאוד. דווקא בגלל זה הם הולכים ומחריפים את מהלכי הכוח שלהם, בניסיון לטלטל את המערכת הבינלאומית ולשדר שאם לא ייבלמו הלחצים שטראמפ מפעיל על איראן ההתדרדרות תימשך".

ד"ר לרמן, המשמש כחוקר במכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים ומרצה במרכז האקדמי שלם, מעריך שאיראן עלולה לנסות ולהתגרות בישראל, אך לא באופן ישיר.

"ייתכן שתהיה התלקחות מצד הג'יהאד האיסלאמי מעזה. אני מניח שחמאס מבין את הנזק שיכול להיגרם ממצב כזה. בלבנון, חיזבאללה בסופו של דבר מקבל פקודה איראנית ומציית לה, גם אם הוא מבין לעומק אילו סכנות עלולה להיגרם מכך. יכולות להיות גם פרובוקציות מסוריה. אני מעריך שבזה מתמצות היכולות כי פעולה כלפינו מאדמת איראן עצמה, אינה ריאלית".

לשאלה האם מצב של ממשלת מעבר יכול להגביל תגובה ישראלית עונה לרמן כי "המימד הפוליטי של הסיטואציה מורכב, אבל לקבינט, כל עוד יש ממשלה מכהנת גם אם היא ממשלת מעבר, יש סמכויות להגיב. בסופו של דבר מה שתביא מערכת הביטחון בפני מקבלי ההחלטות יובא לשיקול דעתם וזה מה שיהיה".

ומה לגבי העמדה האמריקנית בשלב הזה? "ארה"ב נמצאת במצב בו היא מאוד ממוקדת בעניין הסנקציות ואני חושב שנבון מבחינתה לא להיגרר לעימות צבאי. אנשי המקצוע בממשל טראמפ מסתכלים סביב על מה שהם רואים וזו מצוקה חריפה איראנית בעקבות הסנקציות. במצב הזה, האיראנים בסופו של דבר ייאלצו לבוא לשולחן המשא ומתן על פי התנאים של ארה"ב, גם אם כרגע המנהיג העליון אוסר על הנשיא לעשות את זה".

להערכתו, האמריקנים ידעו כיצד להוציא את המקסימום ממשא ומתן. "אני חושב שבממשל הנוכחי יושבים אנשים שמבינים שאסור לתת לאיראנים הקלות לפני שאתה מקבל מהם תוצאות ברורות מאוד ובראשן סיכום על שינוי תאריך תפוגת הסכם הגרעין. כיום התפוגה של ההסכם היא באמצע העשור הבא, תאפשר לאיראנים להמשיך את המירוץ לגרעין".