סמוטריץ': בחירות נוספות יחזקו את שלטון הפקידים

שר התחבורה ומפלגתו שואפים להיות חלק מכל ממשלת אחדות שתקום. בראיון לערוץ 7 הוא מסביר מדוע הפתרון החדש לפקקים ייצור שינוי משמעותי

ניצן קידר , ז' בתשרי תש"פ

סמוטריץ' וגנץ במליאת הכנסת
סמוטריץ' וגנץ במליאת הכנסת
Photo by Hadas Parush/Flash90

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' מעריך בשיחה עם ערוץ 7 שהפתרון לפלונטר של המערכת הפוליטית לאחר הבחירות, יושג רק ברגע האחרון.

"כולם מעריכים שבסופו של יום אם תקום ממשלה, זה יהיה לקראת סוף ה-21 ימים האחרונים שבהם יש לכך אפשרות. נדמה לי שכולם הבינו שבחירות נוספות הן דבר רע מאוד וצריכה לקום ממשלת אחדות רחבה שצריכה להיות משותפת לכל מי שמאמין בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", אומר סמוטריץ'.

לדבריו, "המשמעות של ממשלת אחדות כזו היא ששני הצדדים צריכים לוותר על הישגים בסוגיות שנויות במחלוקת ולהתרכז סביב המכנה המשותף ויש הרבה מאוד מזה. יש לזה כמובן מחיר, אנחנו רוצים להחיל ריבונות ביו"ש ולחוקק את חוקי המשילות וכנראה שאם תקום ממשלת אחדות נצטרך לחכות".

סמוטריץ' מזהיר מפני בחירות נוספות. "צריך להבין שבחירות בפעם השלישית יפגעו בראש ובראשונה באמון הציבור הישראלי בדמוקרטיה שהוא ממילא חלש. אנחנו מדברים המון על משילות וצריך להיות לנו אינטרס על לא להחליש עוד את המערכת הפוליטית מה שבאופן טבעי מחזק את הפקידות המשפטית והכלכלית".

שר התחבורה לא אומר זאת במפורש, אבל רומז שאין סיבה שהמפלגה שלו לא תהיה חלק מכל ממשלת אחדות שתקום. "אמרנו לאורך כל הדרך שממשלת אחדות לא יכולה לקום על בסיס של פסילה. מי שעסוק בפסילות ומנסה לטפס על עצים ולהתמקד בסוגיות שמפלגות את החברה הישראלית לא באמת שואף לממשלת אחדות גם אם הוא מפריח את הסיסמה הזו לאויר. יש לי ביקורת על ליברמן שעושה מעשה זמרי ומבקש שכר כפנחס".

האם ליברמן בסופו של דבר יחזור לחיק הימין? "זה מה שהיה מתבקש. אנחנו לא מצליחים להבין את ההתנהלות חסרת האחריות של ליברמן בסיבוב הקודם. הוא זה שלקח אותנו לבחירות בפעם השנייה. לו הוא היה מצטרף אז לממשלת נתניהו היינו יכולים להיות בשיא של עשייה וליברמן טירפד את כל זה על רקע משקעים אישיים בינו לבין נתניהו. מן הראוי היה שיצטרף לממשלת ימין, אבל הוא לא שם".

לטענתו, אין שום צורך להתרגש מהפיצול בתוך מפלגת ימינה שכן הוא טכני בלבד. "כשהתחברנו אמרנו לבוחרים שמדובר בבלוק טכני. החיבור היה טכני לפלטפורמה פוליטית אחת למרות שבמהות אנחנו שיתפנו, משתפים ונמשיך לשתף פעולה ולעבוד בתאום מלא. צריך להסתכל על המהלך הזה כמשהו טכני בלבד, קיום הבטחת בחירות. אנחנו מתואמים והולכים יחד בבלוק הימין".

סמוטריץ' הוציא היום לדרך תכנית חדשה שהופכת נתיבי נסיעה בכבישים לכאלו שמעודדים נסיעה בתחבורה הציבורית וכן נסיעות שיתופיות.

"אנחנו מסבים נתיבים ששימשו עד כה לרכב פרטי, לשימוש בתחבורה ציבורית ושל רכבים בנסיעה שיתופית. בסופו של דבר אין שום פתרון לבעיות הפקקים במדינת ישראל חוץ משני הפתרונות הללו. 300 אלף כלי רכב חדשים עולים על הכבישים מדי שנה ותמיד יהיו פקקים. עד הבוקר לא היתה לאף אחד חלופה. נכון לעכשיו יש חלופה ומי שעדיין רוצה לנסוע לבד במכונית ימשיך לעמוד בפקקים. מי שיהיה מעוניין בחלופה האחרת, של תחבורה ציבורית או תוספת של נוסע אחד בלבד, יוכל לנסוע בנתיב פנוי".

השר אינו חושש מתגובה הפוכה מצד הישראלים שלא יאהבו שלקחו להם נתיב נסיעה. "אני מקבל בתקופה האחרונה, מאז שפרסמנו על המהלך הזה, תגובות שונות. יש כאלה שמאוד שמחים ומעודדים ואין ספק שמשתמשי הרכב הפרטי רואים בזה גזירה. אנחנו מחוייבים לתת חלופה למי שאינו רוצה פקקים. גם המהלך הזה שיצאנו איתו לדרך בכביש החוף ובכביש איילון צפון, מגובה בתגבור משמעותי מאוד של קווי התחבורה הציבורית".

הצעד שהחל היום הוא רק חלק מתכנית גדולה יותר. "אנחנו מפתחים אפליקציות שיאפשרו לאנשים למצוא שותפים לנסיעות ובוחנים צעדים נוספים שיעודדו נסיעה שיתופית. נכון להיום מונית לא יכולה להוציא מהמונה יותר מחשבונית אחת לנסיעה ואנחנו רוצים לשנות את זה וגם בוחנים את תיקון התקנות באופן שאנשים פרטיים יוכלו להרוויח קצת כסף מנסיעות שיתופיות".

"אני מציע לא לבחון את המהלך לא מחר ולא בעוד חודש. הרי חודש אחרי שפתחו את כביש 6 אמרו שזה כביש מיותר והיום כולם יודעים שהוא אחד הכבישים היותר יעילים וחשובים בישראל. אנחנו מאמינים שהמהלך הזה צודק ויחד עם מענה נוסף הוא יוכיח את עצמו", הוא מסכם.