חוות הרוח בהר בני רסן בגולן
חוות הרוח בהר בני רסן בגולןצילום: Hadas Parush/Flash90

חילופי העונות וימי תחילת הסתיו מביאים עימם רוח, וכפי שכתב מירון אייזיקסון בשירו המרגש (אותו שר אביתר בנאי)

"הרוח תמיד נותרת,
לא מצאתי מקום.
היא משיבה לגשם,
גם מביאה טל,
עונת הרוח קבועה"

הרוח נותרת. ומכיוון שהרוח קבועה ניסו וגם הצליחו בני האדם לרתום אותה להיות יצרנית של אנרגיה לשימושינו. ע"י שבשבות הרוח הפעילו טחנות קמח באירופה ואפילו בארצנו. אך עם העלאת דרישות האנרגיה של האדם, החלו להשתמש באותו פטנט של שבשבות רוח לייצור האנרגיה החשובה ביותר לאדם המודרני, חשמל.

בארצנו החלו לייצר חשמל מרוח כבר בראשית שנות השמונים כאשר הטורבינה הראשונה הוצבה בתל אבו קטיף (הר בני צפת כיום) ברמת הגולן וסיפקה חשמל למושב אלוני הבשן, המושב המזרחי ביותר בארץ. לאחר שראו כי טוב החליטו בראשית שנות התשעים לאחר תלאות ובירוקרטיות רבות, להתחיל לייצר חשמל בהיקפים גדולים יותר והוקמה חוות רוח ובה עשר טורבינות בהר ע'סניה (הר בני רסן) שבמזרח הגולן.

החווה מייצרת חשמל בהיקף של 12 מיליון קוט"ש כלומר בעברית 12,000 איש נהנים מייצור חשמל נקי ע"י אנרגיית הרוח. עם הזמן הוקמו חוות בגליל התחתון גם בגלבוע וגם ברמת סירין. אלא שברמת הגולן כידוע לכל מבקר, נושבת הרוח תדיר ובהיקפים בלתי נדלים כמעט בכל ימות השנה. כיוון שארצנו זקוקה לאנרגיית חשמל נוספת ואם היא אנרגיה המסופקת באופן "ירוק" על אחת כמה וכמה, מנסים כל העת יזמים להקים חוות יצור חשמל ע"י רוח כל העת.

ומסתבר שמלבד ההתנגדויות של מערכת הבטחון מצטרף סקר טבע שקובע שהפעלת חוות טורבינות חשמל מודרנית תגבה את חייהם של נשרים החיים בגולן, מה שמוסיף לקונפליקט טבע מול פיתוח בכיוונים בלתי צפויים. אנו בינתיים נלך אל חוות הרוח הגדולה הקיימת כיום כפי שאמרנו לעיל בהר בני רסן שבמזרח הגולן.

למעפילים אל ההר מובטחת חוויה רוחנית תרתי משמע, ראשית כיוון שאנחנו על ההר נהנה מתצפית בזווית לא שגרתית על הגולן. שנית, העמידה בצל טורבינות הרוח הענקיות, בעלות להבים באורך של 18 מטר, המסתובבות מעלינו הינה חוויה 'מעיפה' במיוחד.

התרגיל הבא מומלץ במיוחד: שכיבה על הקרקע כשפנינו אל על להבי הרוטור מתנופפים מול פנינו וענני סתיו נמצאים הרחק בשמיים התכולים.

איך מגיעים?

שתי דרכים: הראשונה מכביש 91 העולה מגשר בנות יעקב עד לקיבוץ עין זיוון, מיד לאחר הקיבוץ פונים מזרחה (ימינה) אל כביש 98 שם נוסעים עד לעיקול חד בכביש ממשיכים עוד 2 ק"מ ונזהה גם את טורבינות הרוח מעלינו וגם את השלט הכתום המפנה אל עבר הר בני רסן.

הדרך השניה מכביש 87 המעפיל מהכנרת אל עבר מרכז הגולן שם נמשיך עד לצומת הבשן ממנה נפנה צפונה (שמאלה) נחלוף על פני מושב אלוני הבשן ולאחר 3 ק"מ נזהה את ההר והשלט.

הטיפוס אל ההר בשביל העפר הלבן נועד לנהגי מיומנים ובנסיעה זהירה ביותר שכן הכביש "טחון היטב" ולעיתים ישנם בורות המציבים אתגר.

ניתן גם להעפיל אל ההר ברגל ולרדת ממנו בעקבות סימון שביל הגולן. כשמגיעים אל הטורבינות אל תעצרו בראשונות אלא העפילו בעקבות סימון שביל הגולן עד לנקודה הגבוהה ביותר ממנה תוכלו לבצע את התצפית המיטבית לאחר מכן רדו מעט ברגל אל אחת הטורבינות ובצעו את התרגיל המומלץ לעיל.

כיוון שאנחנו נמצאים ברמת הגולן, האתר מהווה הן אתר תיירות, הן אתר יצור חשמל והן אתר צבאי. על כן אין להסתובב מחוץ לצירים, או לחצות גדרות. באזור שדות מוקשים שגם מסומנים, שימרו על זהירות.

ואם כבר הגעתם עד לכאן אז תשתדלו לא לוותר על אתר פריחת "מבשרי הסתיו" הסתווניות והחלמוניות בהר חזקה הסמוך.