תקוות מוקדמות. האלוף במיל' עמידרור
תקוות מוקדמות. האלוף במיל' עמידרורצילום: פלאש 90

האלוף במיל' יעקב עמידרור, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על האיומים של מדינת ישראל כיום ונזכר במלחמת יום הכיפורים וחוסר ההיערכות אליה.

ארכיון צה"ל ומשרד הביטחון מפרסם דיונים פרוטוקולים דרמטיים ממלחמת יום הכיפורים. לקרוא את הרמטכ"ל אומר שזה קרב על ארץ הישראל ושדיין אומר שהוא מפחד שנשאר ללא נשק ושעומדים לזרוק אותנו לים זה מצמרר. איפה היית אז?

"במאי 73 היה ויכוח גדול האם המצרים ילכו למלחמה. אמ"ן סבר שלא וצדק. זה מה שנתן לו ביטחון עצמי מופרז ומעמד בכיר מול כל גורם אחר שהרהר על מלחמה. אני הייתי אז קצין צעיר והתעסקתי בטרור. מכיוון ששנה קודם לכן הייתי קצין המערך של אוגדה 252 שהייתה אחראית על כל סיני, הכרתי טוב את הצבא המצרי וקראתי את הדיווחים של חקירת המחר וכבר ביום שישי (יום לפני) הבנתי שהולכת להיות מלחמה. הרמתי טלפון ליורם כרמלי, שהיה קצין המודיעין ואמרתי לו שאני רוצה להיות באוגדה וכל המלחמה שירתתי באוגדה 162 בנגמ"ש המודיעין".

אריה: כל סיפור זורק אותי אחורה בתור חובש קטן שלא ידע מה קורה סביבו. בן: אותי זה מחזיר לידיעה על הכותרת שיעקב ארז רצה לפרסם אך נפסלה על ידי הצנזורה. שם כתב שהמצרים עושים הכנות למלחמה, יומיים לפני פתיחת המלחמה. אתמול התכנס הקבינט מחשש שהאירנים ינסו להפתיע אותנו. פתאום אנחנו מפחדים מטילי שיוט איראניים?

"אין ערובה מפני טעויות בחברה אנושית. זו אשליה לחשוב אחרת. יש לקח מהמלחמה ההיא. יש להיות יותר זהירים, יותר צנועים ופחות יהירים. זה הא'-ב' של מערכות צבאיות. אין דרך אמיתית למנוע תקלות אך יש דרך להתכונן לכך שאם תהיה תקלה, אתה תוכל לצאת ממנה".

אריה: ידענו לפני יום כיפור שהמצרים מתאמנים אך לא חיברנו בין הדברים. אנחנו יודעים שלאיראנים יש טילי שיוט ושהם הצליחו לעשות נזקים גדולים בסעודיה. האם אנחנו באותה הסיטואציה?

"לא. אנחנו במצב שונה כי איתרנו את הסכנה בזמן. יש לנו פתרון יקר מאוד ונצטרך להשקיע בו כדי שיהיה במקום המספיקה. אנחנו לא במצב בו אנחנו מופתעים מעצם האירוע. אנחנו נמצאים במצב בו איתרנו את הבעיה ויש לנו תרופה ומערכת שיכולה לטפל בזה. צריך להשקיע עוד הרבה כסף על מנת שההגנה תהיה הרבה יותר טובה".

בן: אז 4 מיליארד שקלים שראש הממשלה והנשיא מדברים אליה עוסקת בזה?

"מבלי לפרט. הסכום עוסק גם בזה. צריך להבין שלא יהיה מנוס להוציא כסף של ממש לתקציב הביטחון כדי להתמודד עם האיומים של מדינת ישראל".

בן: רצינו לדבר על טראמפ ובריחתו המבוהלת מהמזרח התיכון. הוא מתחנן לשיחת טלפון מרוחאני. זה צריך להדליק אורות אדומים בירושלים?

"לא. אחת ההחלטות הכי חשובות שקיבלו האבות המייסדים של המדינה הזו היא שמדינת ישראל תגן על עצמה בכוחות עצמה. אנחנו לא רוצים להיקלע לשום מצב ואופן לסיטואציה בה נמצאים הכורדים או לסיטואציה של הסעודים שבלי סיוע אמריקאי לא יכולים להגיב כראוי. אנחנו בנינו מערכת ועשינו גיוס חובה. במשך שנים ביצענו עבודה קשה כדי לייצר מצב שונה בו מדינת ישראל יכולה להגן על עצמה. האמריקאים מכירים בזכות הזו ומסייעים לנו בכך. הנטישה של הכורדים היא תזכורת לכך שהדרך הזו היא הדרך הנכונה".

אריה: זאת אומרת שאין מי שילחם במקומנו.

"זה נכון שבהקשר האיראני הייתה בישראל תפיסה שהאמריקאים יעשו את העבודה בשבילנו. לעולם לא השתייכתי לתפיסה הזו. אם לא היו לנו את היכולות, האמריקאים לא היו שוקלים את האפשרות".

בן: טראמפ הלך עם קו של נתניהו וברגע האמת אנחנו נשארים לבד.

"אם מישהו חשב שהאמריקאים יעשו בשבילו את העבודה בשטח שקשורה ללחימה – הוא טעה מלכתחילה. אסור לבנות על זה. האמריקאים עושים המון ויוצרים לחץ של ממש בתחום הכלכלי והבנה שהם לא יכולים להמשיך באותה דרך".

בן: אז אתה נגד ברית הגנה?

"אני לא יודע מה כתוב בה. אני לא הייתי סומך על כך שבגלל שתהיה ברית הגנה האמריקאים יגיעו לעזרתנו בשדה הקרב".