כל שקל של רווח הולך למטרות חסד. מתנדבים בעמותת 'נתינת לולב'
כל שקל של רווח הולך למטרות חסד. מתנדבים בעמותת 'נתינת לולב'ללא קרדיט צילום

ערב סוכות, המוכרים בדוכני ארבעת המינים כבר צרודים משלושה ימים אינטנסיביים של עמידה על הרגליים, מחירה של הסחורה כבר מתחיל לרדת.

הקונים האחרונים מזדרזים למשש את האתרוגים ולבדוק את העלה האמצעי של הלולב. הרצפה מלאה שאריות של עלי תמר, והריח, הו הריח. ארומת הדסים ואתרוגים מעורבת בניחוח שמחת חג. ריח של סתיו.

עד לפני שני עשורים היו שוקי ארבעת המינים חלק מהווי הימים שבין יום כיפור לסוכות. אבל עם התפנקות הלקוחות, החלו הסוחרים להביא את הסטים-של-מצווה עד בית הקונה, הלולבים שנמכרו ישר מהעץ הוכנסו לתוך קופסאות פלסטיק מדויקות ואפילו הערבות השתכנו בשקיות ניילון אטומות. רק דבר אחד לא השתנה - המחיר, או ליתר דיוק מתח הרווחים.

לאורך כל השנים נמכרו ארבעת המינים במחירים שהניבו לסוחרים רווח עצום של 50 אחוזים מעלות הסטים וזאת על גבם של מקיימי המצווה מדאורייתא. בדיוק מהמקום הזה נולד מיזם 'נתינת לולב', שהצליח לגייס השנה יותר ממיליון שקלים, באמצעות רכישת סטים של ארבעת המינים. הכסף כבר לא ילך לסוחרים אלא ייתרם בשלמותו לעמותות שונות.

"מיזם 'נתינת לולב' נולד לפני שבע שנים", מספר מתן יגל, כלכלן במשרד האוצר ומיוזמי הפרויקט. "חשבנו שאנחנו יכולים לקחת את התעשייה הזאת ולנתב אותה לצדקה וחסד. אין הרבה מקומות שיש בהם שיעורי רווחיות כאלה גדולים, ואמרנו לעצמנו: זאת מצווה, אז לא יכול להיות ששיעור הרווח יהיה כל כך גדול". מצד שני, ככלכלן הבין יגל שיש כאן כשל שוק מובנה. הרי לכאורה היה מספיק למכור את ארבעת המינים ב-50 שקלים, מחיר שמאפשר רווח סביר למוכר ולמגדלים ובכך לפתור את העוול. אלא שהמחיר כבר יצר את הדימוי. "הבנו שאנשים חושבים שאם סט ארבעה מינים עולה 50 שקלים בלבד הוא פגום ולא טוב. אנחנו גם לא רצינו לשבור את השוק ולפגוע במי שמתפרנס מזה. אמרנו: בואו נשמור על מחירי השוק, אבל את הרווחים ניקח לצדקה".

בשנה הראשונה הצליחו יגל וחבריו למכור מעט יותר מאלף סטים. הכסף שהרוויחו נמסר לצדקה. השנה הם הגיעו לכ-20 אלף סטים, שנמכרו כולם דרך האינטרנט. שיעור הגידול הוא עצום ועומד על 50 אחוזים בשנה. "לאורך כל הדרך היו ביקורות מאוד טובות. גם על הקונספט וגם על הביצוע. אנשים אמרו איזה כיף שיש דבר כזה ומאוד התחברו לאפשרות להפנות את הכסף לצדקה".

היו גם קולות רדיקליים יותר שדיברו על שנים ארוכות שבהן המסחר בארבעת המינים נעשה בשחור ותוך העלמת מס. בין הרוכשים דרך 'נתינת לולב' יש לקוחות ששמחים גם על כך שסוף סוף הכול גלוי ומסודר מבחינת רשויות המדינה.

הרווחים של 'נתינת לולב' מגיעים לעמותות. יגל מסביר שכל עמותה שיש לה אישור ניהול תקין, סעיף 46, ועוסקת בצדקה וחסד יכולה להצטרף לרשימת המתחלקים בעוגה. הרוכש בוחר למי מהעמותות הוא תורם. "אנחנו מבקשים מהעמותות שני דברים. האחד הוא סיוע בפרסום ובהפצה של המיזם, והשני הוא נהגים מתנדבים ביום ההפצה והחלוקה".

השנה 'נתינת לולב' נתנה לכל עמותה לינק ייעודי שדרכו ניתן היה לרכוש את הסטים. ועוד שני חידושים הוכנסו השנה: האפשרות לצרף על הדרך פדיון כפרות וגם לתרום סטים לנזקקים. אם כבר צדקה, אז שיהיה בגדול.

השנה, כאמור, התרחב הפרויקט והגיע למימדים עצומים. 20 אלף סטים ב-400 נקודות חלוקה, כולם שונעו בבת אחת לכל רחבי הארץ. "בעבר היינו אורזים כל סט בידיים", מספר יגל. "היום אנחנו קונים את הסחורה ארוזה, יש לנו שלושה מחסנים ומבצע גדול שבו עשרות אנשים ורכבים מגיעים ומפזרים את הסחורה בבת אחת. כל תחנה מקבלת דף הוראות מסודר, מי הזמין איזה סוג וכמה".

לכאורה יגל היה צריך להיות מרוצה. ככלכלן הוא בוודאי יודע שקצב הגדילה של המיזם יוצא דופן. אבל האמת היא שהוא חשב בגדול עוד כשהם יצאו לדרך, והוא לא מצליח להבין למה המיזם לא מגיע להרבה יותר אנשים. "כל מי ששומע על נתינת לולב עף עליו. יש לנו יותר מ-90 אחוזים של לקוחות חוזרים, כלומר כמעט כולם מרוצים. ובכל זאת, יש עוד 250 אלף סטים בשוק ואנחנו לא מגיעים למחצית מהם". הוא מבין שיש אנשים שחייבים לראות את הלולב בעיניים ולבחון את האתרוג בעצמם. אלה לא ירכשו סטים סגורים. ובכל זאת, הוא אומר, יש מספיק אנשים שמסתפקים בסטים סגורים אבל הם עוד לא איתם. "אמרו לנו במשרדי פרסום שאנחנו חייבים לפרסם בגדול אבל אנחנו לא רוצים. אנחנו עושים את זה מאוד במשורה, כי כל שקל שיורד מהרווח הוא שקל פחות לתרומה".

ומה יהיה על סוחרי השוק הגדולים שהמיזם כבש להם את הטריטוריה?

"באלה שמתפרנסים מהענף כל השנה, כלומר המגדלים, אנחנו לא פוגעים. אנחנו רוכשים מהם את הסחורה. לגבי האחרים - לא מדובר על סוחרים גדולים אלא על כאלה שעשו את זה בקטנה לפני החג. אני מניח שגם כשאורי לופוליאנסקי הקים את יד שרה, היו כאלה שהתרעמו כי עד אז הם השאילו ציוד רפואי בתשלום ואז הוא הגיע ונתן את זה חינם אין כסף. זה הסיפור של כל גמ"ח".

נתינה חוצת יבשות

"כבר כמה שנים שאנחנו נמצאים כעמותה בתוך הפרויקט הזה", מספרת אורלי טובולסקי-חדד, דוברת עמותת 'בת מלך', אשר מסייעת לנשים דתיות וחרדיות הסובלות מאלימות במשפחה. "אנחנו מנסים להגיע בעצמנו לאנשים קרובים לעמותה, ולשכנע אותם לרכוש דרך 'נתינת לולב'. הרי בסופו של דבר כולנו קונים ארבעה מינים גם ככה, אז אנשים אומרים לעצמם למה שלא נתרום על הדרך ל'בת מלך'".

בשנה שעברה קיבלה העמותה של טובולסקי-חדד כ-40 אלף שקלים מפרויקט נתינת לולב. "זה אומר עוד יכולת לטפל בנשים ובילדים שנמצאים אצלנו במקלט. צריך לזכור שאנחנו מטפלים בציבור דתי וחרדי שבו יש משפחות גדולות יותר, עם צרכים גדולים יותר. אנחנו זקוקים למימון שהוא מעבר לתקציב השוטף של משרד הרווחה. הכסף הזה עוזר לנו גם ברכישת ביגוד ומזון וגם במתן טיפול לילדים. כל שקל שנכנס מסייע לנו להעביר את הנשים והילדים תהליך של שיקום ויציאה ממעגל האלימות".

במהלך ימי השיווק של ארבעת המינים מקבלים אנשי העמותה מידע עדכני על סכום הכסף שנתרם להם, והם מגבירים את המאמץ כדי למקסם אותו. אצל טובולסקי-חדד הפרויקט חצה את גבולות הארץ. "יש לי כמה חברות לא דתיות שגרות באנגליה. הן קנו כמה סטים של ארבעת המינים כדי לתרום ל'בת מלך'. הסטים עצמם ייתרמו לאנשים נזקקים".

"אנחנו רואים בכסף הזה חשיבות מאוד גדולה, והכסף שנתרם לנו הוא ברכה ומגיע נטו לילדים", אומרת רעות גולדמן, מנהלת אגף פיתוח משאבים ושיווק ב'שמחה לילד'. "משנה לשנה אנחנו משכללים את הקמפיין, משקיעים משאבים אנושיים ומקצועיים, מפלחים את קהל היעד, בודקים למי להגיע דרך הפייסבוק, למי דרך סמס ולמי בדרך אחרת. ההשקעה שלנו בקמפיין משלשת את עצמה ואפילו יותר". העמותה שגולדמן עובדת בה מסייעת לילדים ובוגרים עד גיל 30 שחולים במחלה כרונית או גנטית או מתמודדים עם נכות ובריאים מבחינה קוגניטיבית. "זמן הקמפיין היה קצר מאוד וכל המתנדבים שלנו, שנים אחורה, התגייסו לסייע. כולם החליפו סטטוס בווטסאפ, העלו פוסטים בפייסבוק, זה מגבש את כולם ומוכיח את המחויבות של כולם. בכל פעם שכולם נתנו פוש, ראינו איך סכום התרומות עולה באופן מיידי".

'שמחה לילד' פועלת בשתי זרועות. האחת היא הפעלת חונכויות אישיות לילדים חולים ברחבי הארץ, מתוך מטרה לשלב את הילדים והבוגרים בצורה טובה בקהילה. השנייה היא הפעלת מערך מתנדבים בבתי חולים ובמחלקות, החלפת הורים במשמרות, קיום פעילויות וקבלות שבת. לעמותה יש כ-1,300 מתנדבים ברחבי הארץ. את הכסף שגויס בפרויקט הזה ינתבו ב'שמחה לילד' לגיוס חניכים בצפון, להקמת סניף של העמותה בדרום, להקמת מרכז לליווי המשפחה וגם לפיתוח פלטפורמה מקוונת להכשרת מתנדבים. "הסכום הזה הוא משמעותי ומצטרף לגיוסים אחרים שאנחנו עושים במהלך השנה. הכול למען הילדים האלה", חותמת גולדמן.