הרב עופר אלמליח, רב השב"ס, בשיחה עם אסירים
הרב עופר אלמליח, רב השב"ס, בשיחה עם אסיריםצילום: דוברות שירות בתי הסוהר

יום הכיפורים הוא משמעותי ומיוחד לכל אדם, אבל האסירים בבתי הכלא חווים אותו בצורה עוצמתית הרבה יותר מאחרים.

רב שירות בתי הסוהר, גונדר משנה הרב עופר אלמליח, מספר בראיון לערוץ 7 כי יום כיפור מבחינת האסירים הוא השיא של תקופת הכנה ממושכת.

"לחוות את יום כיפור בבית הסוהר זה ערך בפני עצמו לאסירים. ההכנה המנטלית ליום הכיפורים מתחילה כבר מראש חודש אלול. בהרצאות, בעצרות התעוררות, באוירה של תשובה שיוצרים הרבנים בבתי הכלא ובאגפים התורניים. האסירים מתחברים למציאות הזאת וזה עובר כחוט השני עם ראש השנה, עשרת יום תשובה והשיא - ביום הכיפורים".

לדבריו, "האסירים מוכנים ליום הזה - והתפילות מאוד מיוחדות. יש אסירים בעלי תפילה שמתחברים לניגונים של בית אבא ונכנסים לאוירה בצורה רוחנית מאוד גבוהה. אנחנו תמיד אומרים שצריך לדון את האדם לכף זכות ולתת יד למי שרוצה לעשות תשובה ולבנות תהליך יחד עם הרבנים, אנשי המקצוע והאסירים".

הרב אלמליח גם נותן דוגמאות. "יצאנו בפרוייקט הורות בשיתוף ארגון ינ"ר. פתחנו שני קורסים וההיענות היתה גדולה. זה משהו שמחבר אל המשפחה והילדים ושומעים את ההבדל בשיחות של האסירים. זה חלק מהתשובה. להביא תלמידים מישיבת הכותל שיושבים יום שלם בחברותות עם אסירים בכלא צלמון ולומדים איתם כל היום ואחרי זה כולם יוצאים יחד בריקודים ומקבלים קבלות ומתחברים לתשובה אמיתית זו מעלה".

גם הרבנים יוצאים מחוזקים. "יש נגיעה מיוחדת באנשים, שרבנים לעתים לא חווים אותה בחוץ בקהילה או בבית כנסת. כאן אתה מקבל משוב מיידי מהאסירים. יש לנו קרוב ל-180 בתי כנסת ברחבי הארץ הם מלאים עד אפס מקום בימים הנוראים".

רב שירות בתי הסוהר מספק גם הצצה לתפילות עצמן. "הדמעות שנשפכות בבתי הכנסת, עם הניגונים, זה משהו שונה. אפילו בבתי הכלא לנשים - בראש השנה נכנס אברך ותקע בשופר. הבכי שהיה שם כששמעו את קול השופר אמר הכל. גם ביום כיפור יש מדריכה מיוחדת לכל מי שרוצה להתפלל דווקא ביום הקדוש הזה. התפילה הזו ביום הזה מדברת אליהם יותר מבכל יום אחר".

"שטף הדמעות לא מפסיק במקומות האלה ועולים וצפים דברים לאורך כל התפילה. הרגש עובד שעות נוספות. רואים שהם מקבלים עליהם קבלות אמיתיות של תשובה ולהיכנס לדרך חדשה ומפה אנחנו משתדלים לעזור ולהעלות את האנשים מ'בירא עמיקתא לאיגרא רמא'".

בשנים האחרונות האסירים בעצמם מובילים את התפילות. "בשנה שעברה עשינו פרוייקט שמטרתו היתה ללמד את האסירים להיות חזנים בבתי הכלא ובעלי תוקע. הכשרנו אסירים שיעמדו בדוכן וישמשו שליחי ציבור ויתקעו בשופר. יש לזה ערך אחר. כשזה בה מתוכם, הכבוד ההדדי והביחד הזה, יוצר אווירה אחרת. פרוייקט נוסף היה עיון תפילה - להסתכל בתפילת הימים הנוראים והסליחות ולראות כיצד אני נבנה ממנה. אסירים ישבו וכתבו את מה שלמדו. זה נותן להם ערך אחר".

הפעילות הייחודית לימים הנוראים, היא חלק ממערך שלם של פעולות שנעשות כדי לתת לאסירים המעוניינים בכך אוירה אחרת לאורך כל השנה.

"אנחנו משתדלים להביא את התיקון הזה כל השנה. מתשרי ועד תשרי שנה הבאה. אם דרך המדרשות והפעילות ופרוקייטים מיוחדים. יש מאות אסירים שלומדים 'צורבא דרבנן' או 'דרשו', ששולחים מרצים ומעבירים את החומר וזה בונה את האנשים. לא לחינם השיקום התורני, כמובן בליווי אנשי מקצוע לצד הרבנים, נושא פרי. הסעד הרוחני בונה את האדם בצורה אמיתית", מסכם הרב אלמליח.