מחזור התפילה
מחזור התפילהצילום: אחד לאחד

היו אלה ימי מלחמת יום הכיפורים. הרב משה צבי נריה זצ''ל, מייסד ישיבת בני עקיבא בכפר הרא"ה נשלח לחזית הצפונית כדי לחזק את חיילי צה"ל ברמת הגולן בעיצומה של המלחמה הקשה.

כשהגיע הרב נריה יחד עם קרוב משפחתו הרב אברהם גוגיג לארון הקודש בבסיס נאפח המופגז הם גילו לתדהמתם שבית הכנסת הופגז אך ארון הקודש ספג פגיעות קלות, ספר התורה נשאר כפי שהיה ולידו נפגע מחזור התפילה ליום הכיפורים.

הפגיעות במחזור היו משמעותיות אבל היה אפשר להתפלל בו. הרב נריה זצ''ל נטל את המחזור והתפלל בו עד ליום מותו בשנת התשנ"ה.

צילום: אחד לאחד
צילום: אחד לאחד


הרב יצחק נריה, מייסד קרן "אחד לאחד" ונכדו של הרב משה צבי נריה זצ''ל, אמר כי "יום כיפור כיום של כפרה וחשבון נפש, מחייב הכנה. המשנה אומרת על הכהן הגדול 'נכנס למקום שנכנס ועמד במקום שעמד' אמר הרבי הקדוש מזאלוטשוב. שגם הכהן הגדול ביום הכיפורים נכנס לקודש קדשים. אבל הוא מגיע רק עד המקום שכבר נכנס. והוא יעמוד איפה שהוא כבר עמד.

''ההכנה ליום הגדול והקדוש הזה היא הכרחית. והסיפור הזה על המחזור הפצוע הוא הכנה נפלאה לקשר של סבא זצ"ל לכלל ישראל. התפילה איננה מהיחיד אל הקב"ה אלא על כלל ישראל ככתוב 'לפני ה' תתטהרו'. ומה יותר יפה מלבטא זכות עם מחזור תפילה ארצי ישראלי פצוע" לימים הגיע לידי אבי מורי הרב נחום נרי'ה שליט"א טלית של יהודי שנדקר בדרכו לתפילה בכותל וגם הוא נהג כאביו ולבש אותה בימי הדין.

הרב נריה הסביר גם כי יום כיפור הוא זמן של התכנסות, כלשונו. "לא להתבונן רק על הפרט אלא על הצרכים של כלל ישראל. שתהיה לכולנו הכנות טובות כדי שנוכל להיכנס פנימה וגמר חתימה טובה".