שיקום משמעותי. עו"ד קידר
שיקום משמעותי. עו"ד קידרצילום: Ben Kelmer/Flash90

א', הקטין מתיק דומא, שולב לאחרונה במכינה קדם צבאית לקראת אפשרות גיוס לצה"ל או שילובו בשירות אזרחי לאומי.

הוא חי במסגרת חינוכית מתנדב בחקלאות, עם ילדים ממשפחות רווחה ועושה אימוני כושר במטרה לנסות ולהתגייס לצבא, כך דווח הבוקר (חמישי) אלישע בן קימון בעיתון ידיעות אחרונות.

שילובו של א' במכינה, החל לפני מספר שבועות. לאחר שבימ"ש המחוזי מרכז בלוד הורה על שילובו בשיקום במכינה קדם צבאית.

במכינה מנהלים אורח חיים של סדר ומשמעת עם שעת השכמה מוגדרת אימוני כושר לקראת גיוס, ושיחות עם גורמי צבא. א' כך מספרים גורמים בסביבת המכינה לוקח חלק בכל הפעילויות ונטמע בין חבריו החדשים.

כזכור ביולי 2015 התרחש ארוע ההצתה בכפר דומא בו נרצחו בני הזוג סעד וריאהם דוואבשה ובנם הפעוט בן השנה וחצי סעד, בן נוסף נפגע באירוע הקשה, לאחר שלעבר ביתם בכפר הושלכו בקבוקי תבערה. בשב"כ ניהלו חקירה אגרסיבית שכן מדובר היה באירוע החמור ביותר שהיה בישראל בשנים האחרונות. בסוף נובמבר באותה שנה החלו המעצרים. במסגרתם נעצרו עמירם בן אוליאל לימים הנאשם ברצח, א' ועוד מספר צעירים.

במהלך החקירות שעברו בן אוליאל וא' עשו חוקרי השב"כ שימוש באמצעים מיוחדים. בינואר 2016 הוגשו נגד השניים כתבי אישום. בן אוליאל הואשם ברצח ואילו א' הואשם בסיוע לרצח. בנוסף הואשמו השניים בסעיף של חברות בארגון טרור.

עוד לפני ניהול התיק העיקרי ניהלו עורכי דינם של בן אוליאל והקטין משפט זוטא שעסק באמינות ההודאות שמסרו. באפריל 2018 פסל בית המשפט המחוזי לחלוטין את ההודאות של א' לאחר שנקבע כי נגבו באופן בלתי חוקי.

לפני מספר חודשים חתמה הפרקליטות הסדר טיעון מקל עם א' במסגרתו שונה סעיף האישום שייחס לו את תכנון הרצח בדומא לסעיף המייחס לו קשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני ומנתק אותו למעשה מהאירוע בדומא. עם זאת, שאלת הרשעתו בחברות בארגון טרור נשארה במחלוקת ובקרוב צפוי בימ"ש המחוזי להכריע בשאלה זו.

בדיון שהתקיים לפני מספר שבועות, המליצו הרכב השופטים לפרקליטות לשקול את המשך ניהול המשפט כנגד הקטין באישום של חברות בארגון טרור. ראש הרכב השופטים במשפט השופטת רות לורך אף התבטאה כי הסיכוי להרשעה בסעיף זה הינה מרחיקת לכת".

"אין באפשרותנו להתייחס להליך המשפטי ולכן רק נביע את הערכתינו להליך השיקום המשמעותי והמדהים שעבר ועובר א'. בל נשכח שבהתאם להכרעת הדין במשפט הזוטא שפסלה את ההודעות נקבעו ממצאים קשים כנגד השב"כ שפגעו פיזית ונפשית בא' פגיעות שעד היום טרם פגו", מסר עו"ד עדי קידר מחוננו אשר מייצג את א' יחד עם עו"ד ציון אמיר.