הרב אליעזר נוי ורעייתו בברלין
הרב אליעזר נוי ורעייתו בברליןצילום: באדיבות המצלם

הרב אליעזר נוי, מנכ"ל תורה מציון בגרמניה, מגיב בערוץ 7 לאירועי הירי בעיר האלה ומספר שהאנטישמיות הפכה לחלק מהשיגרה היהודית בגרמניה.

"היהודים בגרמניה מצויים בין הפטיש לסדן. אחרי שקיבלנו את הדיווח על הפיגוע בהאלה היו דיונים עריםהאם עדיף לנו שהמפגע יהיה ניאו נאצי או מוסלמי. רוב חברי הקהילות היהודיות נאבקים בימין הקיצוני, שלמרות שאנשיו נלחמים בהגירה המוסלמית, הם לא אוהבי ישראל", אומר נוי.

הוא נזכר ברגעים הראשונים בהם גילה על הפיגוע שכוון נגד הקהילה היהודית בהאלה. "קיימנו בברלין מניין מיוחד לסטודנטים ותמיד יש גם אבטחה מקומית וגם אבטחה של המשטרה. עוד לפני שהגיעו הידיעות אלינו כבר הגיעו כוחות משטרה רבים ונפרסו מחוץ לבית הכנסת.

''המשטרה הגרמנית לוקחת את זה בצורה קשה, אבל כדרכם של הגרמנים מטפלים בבעיה רק אחרי ולא לפני. סיפרנו לקהל והוספנו כמה פרקי תהילים במיוחד לרפואת הנפגעים ולעילוי נשמת הנרצחים, למרות שלא ממש ידענו את תמונת המצב המלאה. זה לא משהו שיצר פאניקה".

"לצערנו", הוא מוסיף, " קצת בדומה לישראל כפי שמתרחש ירי בשדרות ובתל אביב ממשיכים כרגיל - גם כאן ברלין רחוקה מהאלה. ביום יום אנשים ממשיכים להתנהל כרגיל, רק שאנחנו צריכים לגייס אבטחה נרחבת יותר. אנחנו לא נותנים לכוחות שמנסים למנוע פעילות יהודית - להשיג את זה".

לדבריו, הפיגוע נגד הקהילה היהודית בהאלה, לא מפתיע את יהודי ברלין. "הפיגוע הזה לא בא לנו בהפתעה. אנחנו מודעים לכוחות הניאו נאצים הקיימים בשטח".נגע האנטישמיות הוא חלק מהשיח היהודי המודאג בברלין.

עם זאת ולמרות הפיגוע, התכנונים לסוכות ושמחת תורה, לא נעצרו. "אנחנו ממשיכים כרגיל. אני עומד בראש 'מורשה' בגרמניה ויש לנו אירועי סוכות מגוונים ב-16 מוקדם ברחבי המדינה. אנחנו נוקטים את אמצעי הזהירות שלנו".

"לדוגמה, כשאנחנו מקיימים אירוע לעולם לא נציין היכן הוא מתקיים. אנשים צריכים להירשם, אנחנו בודקים ואז חוזרים אליהם. זה חלק מהמציאות המורכבת שאנחנו חיים בה".

"אנחנו לא מתכוונים להחביא את בתי הכנסת או הפעילות שלנו ואנחנו דורשים שגרמניה תילחם באנטישמיות שמרימה את הראש ובמיוחד שתשים דגש על הפן החינוכי כדי למנוע את זה", מסכם הרב נוי.