צבי האוזר
צבי האוזרצילום: ינאי יחיאל

ח"כ צבי האוזר (כחול לבן), מזכיר הממשלה לשעבר, פרסם מאמר לפני כשנתיים והציע דרכי פעולה ליום שבו האמריקאים יצאו מסוריה והכורדים יפגעו.

בראיון לרוני בראון ובן כספית ב-103FM סיפר האוזר: "לפני שנתיים כתבתי מאמר ב'הארץ' בו הצעת כל מיני דרכי פעולה. נדמה לי שישראל לא עשתה שום דבר. היה צריך לחשוב על הסיפור הכורדי ב-2013-2012 כשהבינו שמלחמת האזרחים בסוריה היא אירוע משמעותי. ישראל היא לא מעצמה עולמית אך היא מעצמה אזורית שהייתה צריכה להבין את האינטרס הטורקי בסוריה.

''כבר אז היה צריך להגדיר את האינטרס הגיאו-אסטרטגי של ישראל. בנקודת המבט הישראלית – סוריה הייתה צריכה לסיים את מלחמת האזרחים כשהיא מחולקת לשלוש מדינות: מדינה שיעית, סונית וכורדית. זה היה ההישג האופטימאלי. אז הרוסים עוד לא היו בשטח. היום נשאלת השאלה – מה ישראל עשתה בנידון בשנים האחרונות?".

רוני: לא קראתי את המאמר אז. עלה בדעתך שמדינת ישראל צריכה להתערב בכאוס הסורי? נדמה לי שאתה היית המדינאי היחיד.
"יש פער בין לשבת בחיבוק ידיים ולא לעשות דבר לבין להיכנס לשטח. ברמה הפרקטית היה צריך לפעול ליצירת חיץ שלא יאפשר קו יבשתי ישיר בין טהרן וקונטרה. מדובר במנהיגות שהגדירה את עצמה כ'ליגה אחרת' במערכת הבחירות האחרונה, כזו שיש לה קשרים נפלאים עם ארה"ב ועל זה היא הייתה צריכה לעבוד בשלוש-ארבע שנים האחרונות".

בן: אני רוצה להגדיל את הרזולוציה. תסתכל על מצבנו האסטרטגי. אחרי שנים ארוכות של מלחמה בסוריה אנחנו די לבד פה. יש כאן טורקים ואיראנים בעוד שטראמפ בורח.
"התפוגגה רוממות הרוח שהייתה כאן רק לפני שבועות ספורים כשדיברו על ברית ההגנה בין ישראל לארה"ב וחזרו לתובנה הבסיסית: ישראל תגן על עצמה בעצמה. מה שמתרחש עכשיו מחדד את זה. אנחנו צופים בשינוי כללי משחק מהותיים במזרח התיכון. הפלישה של טורקיה לסוריה היא לא עוד חדשות חוץ. מדובר במדינה שחברה בנאט"ו שפולשת למדינה שכנה ומעצבת את הגבולות על פי צרכיה הביטחוניים. אנחנו צריכים להבין מה המשמעויות של הדברים האלה לחזית בעזה ולחזית ההולכת ומתגבשת בצפון (לבנון וסוריה). אלו כללי משחק חדשים".

רוני: לגיטימי להפוך את העניין הזה לעקיצה פוליטית נגד נתניהו. כבר שנים אומרים שהרומן עם טראמפ ייגמר בבכי גדול אך אנחנו לא לבד בצרה הזאת. מדינות גדולות יותר מאיתנו מוטרדות מהעניין הזה. לא מדובר במלחמת עולם, לא יהיה שם טבח עם. הכורדים לא פראיירים ובוא נכניס את הכל לפרופורציה.
"אנחנו צפויים לגל פליטים של מאות אלפים באזורים שהטורקים נכנסים אליהם כעת. הטורקים הולכים לבצע שינוי דמוגרפי ברצועה הגובלת עם טורקיה ולהעביר 3 מיליון פליטים סונית וליישב אותם בשטחים כורדים והשאר יעברו לאירופה, כבר ראינו מה קרה כש-3-4 מיליון פליטים מגיעים לאירופה".

בן: לסיום, משהו במתווה של ליברמן הפתיע אותך?
"המרכיב החשוב והמהותי הוא ששני המפלגות הגדולות, שמייצגות למעלה ממחצית חברי הכנסת, ישבו לדון על קווי היסוד. אז יהיה ניתן לפתוח את הדיון בנוגע למפלגות נוספות. בואו נשב ונראה כיצד צריך להמשיך לנהל את המדינה הזו".