אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: istock

אני מקבל בימים האחרונים הרבה פניות מתושבי ראש העין על רעש מוגזם שנגרם כתוצאה ממעבר של מטוסים רבים בגובה נמוך מעל העיר בדרכם לנחיתה בנתב"ג. כמו שאתם יודעים אני מתייחס מאוד ברצינות לפניות שלכם ואני מבקש בשורות האלה להסביר קצת את העניין.

ראשית, צריך לזכור שנחיתות והמראות של מטוסים גורמות לרעש. הרעש הוא תוצר לוואי של הקידמה. עם ישראל טס בהמוניו וכל מטוס צריך להיכנס ולצאת בשמי הארץ בנתיב כלשהו. מלאכת תכנון נתיבי ההמראה והנחיתה היא מורכבת מאוד ותלויה במגוון רחב מאוד של שיקולים, חלק גדול מהם ביטחוניים.

ככלל, אנחנו מנסים מאוד לחלק את הנטל באופן שווה עד כמה שניתן בין כל הישובים שבאזור ועומדים בקשר הדוק עם צה"ל, שכל נתיב דורש אישור שלו וחייב להיות מתואם עם הצרכים המבצעיים ועם תכניות האימונים של חיל האוויר.

חשוב להדגיש שלמרות שלפעמים זה נראה ככה, השמים הם לא מרחב חופשי שבו כל אחד יכול לטוס איפה שמתחשק לו. דמיינו שיש בשמיים רשת של מעין כבישים עם נתיבים מאוד ברורים שבהם יש חוקים של איך כמה ומתי מותר לטוס. השמים בישראל מנוהלים על ידי צה"ל וגורמי המקצוע של משרד התחבורה (רשות שדות התעופה ורשות התעופה האזרחית) מצויים כל הזמן בקשר עם רשויות הביטחון כדי לאזן נכון בין צרכי הביטחון לצרכים האזרחיים.

נתיבי התעופה האוויריים חייבים גם להיות מתואמים עם המדינות שמסביבנו, במקרה שלנו, בעיקר עם קפריסין. יש, כמובן, גם את המסלולים הקיימים על הקרקע בנתב"ג, שצריכים לשמש גם לנחיתות וגם להמראות, נדרשים לביצוע עבודות תחזוקה מעת לעת, וכד'. יש משטרי רוח ושאר גורמי מזג אוויר, ולסיום, כמובן, יש מערכת של חוקים וסטנדרטים בין לאומיים שמגדירים מרחקים, טווחי בטיחות ועוד, שאנחנו חייבים לעבוד על פיהם. שקלול של כל הגורמים והאילוצים הללו ביחד הוא שמכתיב את נתיבי התעופה ואת החלוקה ביניהם.

ומכאן לסוגיה הקונקרטית. שמתי לכם כאן תרשים של המסלולים והנתיבים אז אתם יכולים לעקוב אחרי ההסבר):

נתיב הנחיתה העיקרי בנתב"ג הוא נתיב פשוט וקצר שמגיע ישר מהים, ממערב למזרח, ומנחית את המטוסים על מסלול 12 בנתב"ג. הבעיה עם הנתיב הזה היא שכאשר ישנה רוח מערבית בעוצמה מסויימת לא ניתן להנחית בו את המטוסים. בעונה הזו הרוח מתחילה אי שם בשעות הצהרים המוקדמות.

מה שאומר שהחל משעות הצהרים עוברים לנחיתה על מסלול 30 שהנתיב אליו מגיע מדרום, עובר את השדה לצד מזרח ואז עושה סיבוב וחוזר מערבה אל המסלול. הבעיה עם המסלול הזה שהוא מגביל מאוד את המראות המטוסים שמבוצעות על מסלול 26 (המראה ממזרח למערב היישר אל הים). לא ניתן להמריא על 26 ולנחות על 30 בו זמנית מאחר המסלולים נפגשים בקודקוד של משולש ובמקרה של תקלה עלולה להיווצר התנגשות מסוכנת.

לכן, עד בערך 28 תנועות (המראות ונחיתות) בשעה ניתן לסדר את ההמראות והנחיתות על שני המסלולים, אבל מעבר לזה כבר אי אפשר לעבוד על שני המסלולים במקביל, ולכן עוברים לנחות על מסלול 21 שמאפשר נחיתות עליו והמראות על 26 במקביל. נתיב התעופה שמביא למסלול 21 מגיע מצפון ויורד דרומה אל המסלול בין היתר מעל ראש העין, ומכאן הרעש מעל העיר.

השורה התחתונה היא שבתקופות עמוסות, שבהן יש לנו יותר מ-28 תנועות בשעה, הנחיתות עוברות למסלול 21 שנתיב התעופה אליו עובר מעל ראש העין.

אנחנו בתקופת החגים עכשיו ולכן באופן טבעי יש ימים עמוסים יותר שבהם נעשה שימוש רב יותר במסלול הזה ולכן התושבים סובלים. אבל חשוב לי לומר, למרות שאני כמובן לא מזלזל חלילה במטרד הרעש שנגרם לתושבי ראש העין, שגם כעת מצבם הרבה יותר טוב ממצבם של תושבי תל אביב - שמרבית המטוסים הנוחתים בכלל, ובשעות הלילה בפרט, עוברים מעליהם, וחולפים מעליהם באותו גובה כמו הנתיב מעל ראש העין.

חשוב גם להדגיש שאין שום דבר חדש בנתיב הזה. הוא קיים ומשתמשים בו כפי שהסברתי כבר משנת 2014. כאמור, תחושת הרעש החריגה היא תוצאה של עומס הטיסות בתקופת החגים שגורם לשימוש גבוה מהרגיל בנתיב הזה. בע"ה אחרי החגים נחזור לשגרה ונשתמש יותר במסלול 30 לנחיתות כשאי אפשר יהיה לנחות על 12 בגלל הרוח.

ובכל זאת, יש גם בשורות טובות: בע"ה במהלך חודש נובמבר נעבור לשימוש בנתיב חדש שינתב את המטוסים אל מסלול 30 מצפון ולא מדרום כמו היום. זה יאפשר לנו לנצל קצת יותר טוב את מסלול 30 לנחיתות, עם קצת פחות הפרעות להמראות, שנגרמות בשל חציית נתיבים באוויר (הבעיה בקרקע עדיין תישאר אבל החיסכון במפגשי נתיבים באוויר יאפשר להשתמש ב 30 קצת יותר וממילא קצת פחות במסלול 21).

לסיכום: אין לי פתרון קסם לרעשי המטוסים. זה אינהרנטי לשימוש ההולך וגובר של העולם המתקדם בשירותי התעופה, אבל סביר מאוד להניח שבחלוף תקופת החגים העמוסה תושבי ראש העין יסבלו פחות (ובעזרת השם תושבי מודיעין לא יסבלו במקומם כי, כאמור, הנתיב שיביא אל מסלול 30 יעבור צפונה ולא כפי שהוא היום מעל מודיעין).

חג שמח. והאמת, נצלו את החג לטייל בארץ היפה שלנו. זה הרבה יותר יפה והרבה פחות מרעיש מלטוס לחו"ל...