פולין
פוליןצילום: אייסטוק

הישג למפלגת השלטון בפולין שזכתה בבחירות שנערכו במדינה ברוב גדול.

על פי תוצאות 99.5 מהקלפיות זכתה מפלגת השלטון הלאומנית "חוק וצדק" ב 43.8 אחוזים מהקולות, בעוד איחוד מפלגות האופוזיציה "הקואליציה האזרחית" זכתה ב 27.2 אחוזים.

מפלגות נוספות שייכנסו לפרלמנט הפולני הן מפלגת "ברית השמאל" עם 12.5 אחוזים, מפלגת PSL עם 12.5 אחוזים, מפלגת Kukiz 15 שזכתה ב 8.6 אחוזים, ומפלגת הימין הקיצוני "הקונפדרציה" עם 6.8 אחוזים. ב

נאום שנשא לתומכי המפלגה מיד לאחר תוצאות הסקרים שניבאו ניצחון מוחץ למפלגתו, אמר מנהיג מפלגת "חוק וצדק" ירוסלב קצ'ינסקי, "יש לנו סיבה להיות מאושרים".

מפלגת "חוק וצדק" נחשבת כמפלגת ימין לאומנית שחרתה על דגלה את ההתנגדות לכניסת מהגרים לפולין והענקת הטבות סוציאליות לאזרחים, אך מתנגדיה טוענים שהיא מסיתה נגד קהילות המיעוטים ובהם היהודים וקהילת הלהט"ב וכי היא העניקה הטבות כלכליות מרחיקות לכת לאזרחים זמן קצר לפני הבחירות על מנת לשכנע אותם להצביע עבורה.

בחודשים האחרונים הודיעו ראשי המפלגה על ביטול מס הכנסה עבור אזרחים עד גיל 26, כאשר לפני כן השיקו את תוכנית "500 פלוס" המעניקה לכל משפחה 500 זלוטי בחודש עבור כל ילד. מיד לאחר כניסתה לשלטון בשנת 2015 העבירה מפלגת "חוק וצדק" שורת רפורמות בכלי התקשורת במסגרתן פוטרו מנהלי כלי התקשורת ובמקומם מונו מקורבים לשלטון, כאשר ניסיון לבצע רפורמה במערכת המשפט ולהחליף שופטים ותיקים בשופטים בעלי דעות המקורבות לשלטון נתקל בהתנגדות עזה מצד האיחוד האירופי.

מפלגת השלטון הפולנית גם העבירה את "החוק הפולני" שגרם לסכסוך עם ממשלת ישראל וקבע כי אסור להאשים את פולין בפשעים נגד יהודים במהלך מלחמת העולם השנייה או להשתמש במושג "מחנות השמדה פולניים".

למרות הפגנות מחאה רבות בחודשים האחרונים נגד חלק מהפעולות של הממשלה הפולנית, הכריע הציבור שוב, כאמור, שהיא תקים גם את הממשלה הבאה.