שחקני גרמניה
שחקני גרמניהצילום: רויטרס

מסערה לסערה. פחות משבוע עבר מאז ארע פיגוע טרור בעיר האלה שבגרמניה, כשזה כוון כנגד יהודים. אחד מהיורים בפיגוע שארע בעיצומו של יום הכיפורים, פרסם דקות לפני שהחל במסע ההרג שלו פוסט בחשבון הפייסבוק שלו בו כתב כי "היהודים הם מקור כל הבעיות בעולם" ועורר סערה גדולה במדינה.

ראשי הכדורגל הגרמני ובהם ראשי קבוצת הפאר הגרמנית דורטמונד, שפועלת כבר תקופה ארוכה למען מיגור האלימות והאנטישמיות בגרמניה ואף לקחה חלק בפעיל בחידוש ושיפוץ מוזיאון 'יד ושם' לאחרונה, הגיבו לאירוע החמור ואמרו כי עליהם לדאוג שיהודי גרמניה וכל העולם ירגישו בנוח.

הסערה בעקבות הפיגוע לא שככה ובינתיים הכדורגל הגרמני שוב בכותרות שאינן קשורות לספורט כי אם לפוליטיקה. הפעם בשל המלחמה המתקיימת בסוריה.

הטבח שמקיימת טורקיה במורדים הכורדים לא משאירה אף אחד אדיש ובכל זאת מספר שחקני כדורגל הביעו תמיכה בזוועות.

ג'נק שאהין, חלוצה של סט. פאולי מהליגה השניה בגרמניה, הביע תמיכה בצבא הטורקי כשזה פרסם בחשבון האינסטגרם שלו הודעה בה כתב: "אנחנו עומדים לצד החיילים ההרואים שלנו והצבא שלנו. התפילות שלנו איתכם".

הפוסט של החלוץ הטורקי יצר סערה גדולה בהמבורג, העיר בה מקיימת הקבוצה הגרמנית מהליגה השניה את משחקיה הביתיים ובגרמניה בכלל, והביא לשחרורו מהקבוצה באופן מיידי. "הפוסט שפרסם על התקדמות צבא טורקיה בסוריה נמחק. אחרי שיחות בין ראשי המועדון לבין השחקן ג'נק שאהין הוחלט לשחרר אותו מיידית מאימונים ומכל מחויבות עבור המועדון. מאחורי ההחלטה הזו עמדו הערכים של המועדון והרצון להגן על השחקן עצמו", נכתב בהודעת המועדון מהליגה השניה בגרמניה.

עם זאת, במועדון הגרמני חששו מההשלכות של שחרור החלוץ וסרבו לצאת כנגד הזוועות הטורקיות כשהוסיפו בהודעתם כי "לאחר אינספור דיונים עם אוהדים, חברי עמותה וחברים, ששורשיהם בטורקיה, החלטנו שאיננו יכולים לשפוט תפיסות וגישות שונות מתרבויות שונות. אנחנו דוחים מכל וכל פעולות מלחמה. הפעולות הללו והבעת סולדיריות איתן, עומדות בניגוד מוחלט לערכי המועדון".

אך לא רק בליגה השניה נוצרה סערה בעקבות המלחמה בסוריה. גם בנבחרת הגרמנית שרק יום ראשון האחרון שיחקה במסגרת מוקדמות יורו 2020 נוצרה סערה קטנה בעקבות המתקפות הטורקיות, כששניים משחקני הנבחרת, אילקאי גונדואן ואמרה ג'אן, תמכו באמצעות סימון "לייק" בפוסט של חברם מנבחרת טורקיה, ג'נק טוסון, בו נראים הוא ושניים מחבריו לנבחרת מצדיעים אחרי ניצחון על אלבניה במוקדמות היורו.

טוסון כתב בפוסט כי הוא מצדיע "למען האומה שלנו, במיוחד עבור אלה שמסכנים את חייהם עבור המדינה" ושני השחקנים הגרמנים ספגו ביקורת רבה על תמיכתם בפוסט זה.

אלה הספיקו למחוק את תמיכתם וטענו כי מדובר במעשה פזיז ולא מכוון. ובכל זאת, זו אינה הפעם הראשונה בה גונדואן מסתבך עם עמדה פוליטית הקשורה לטורקיה, כאשר צולם בעבר לצידו של ראש ממשלת טורקיה ארדואן, ונראה כי זה לא מקרי שכעת הוא מסתבך שוב עם תמיכה פוליטית בטורקיה ובמנהיגם.