איילת שקד
איילת שקדצילום: פלאש 90

יו"ר הימין החדש, שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, התייחסה הערב (שלישי) בראיון לגלי צה"ל לפרשת נעמה יששכר ולמצב הפוליטי בארץ.

"אני לא עסקתי בפרשה של נעמה כי לא הייתי שרת משפטים, אבל כן עסקתי בפרשה של אלכסי בורקוב ואני לא רוצה להרחיב מעבר לעובדה, שלפני כשלוש-ארבע שנים כשקיבלנו בקשת הסגרה מארה"ב, אני חתמתי על תחילת התהליך", סיפרה שקד.

"יש לציין שזהו הליך ארוך, אח"כ מתקיים הליך משפטי בבית משפט אשר מחליט האם אותו עציר הוא בר הסגרה או לא. אם הוא בר הסגרה, שר המשפטים צריך לחתום האם להסגיר אותו ואז מסגירים אותו. אני חתמתי את החתימה הראשונה ואז החל ההליך ההסגרה של אלכסי בורקוב בבית המשפט. כאן הרוסים פנו אלי וביקשו שלא נסגיר אותו לארה"ב ולאחר מכן ביקשו שהוא יוסגר לרוסיה", הוסיפה שקד.

בנוגע לפרשת יששכר אמרה שקד, "זהו מקרה רגיש ורה"מ בעצמו מטפל בנושא. באופן כללי חשוב לציין שסמכות ההסגרה היא סמכות מדינית. שר המשפטים הוא זה שאחראי להפעיל את אותה סמכות".

שקד הוסיפה, "ממשלת ישראל צריכה לעשות הכל כדי להחזיר נעמה הביתה או שיקלו בעונשה.

בראיון הסבירה שקד כי ישנן למעשה שלוש אפשרויות לטיפול בסיטואציה הקשה שנוצרה:

1. הערעור של נעמה יתקבל בערכאה עליונה ברוסיה
2. נשיא רוסיה יענה לבקשת נשיא מדינת ישראל ויחתום על חנינה.
3. העברת אסירים. "אני כשרת משפטים ניסיתי ככל יכולתי, לבצע העברה, עבור כל אסיר שנמצא בחו"ל, בכדי שירצה את עונשו בארץ. לא תמיד זה מצליח, כמו במקרה נתי חדד מטבריה שלצערי עדיין לא נפתר ואני כחברת כנסת עדיין מטפלת בנושא".

בהמשך נשאלה שקד על הסיטואציה הפוליטית הסבוכה ומתי נתניהו צפוי להשיב לנשיא את המנדט שקיבל להרכיב את הממשלה. "לראש הממשלה יש את השיקולים שלו. הוא מחזיק את התמונה המלאה. מה שאני רוצה זה שתקום ממשלת ימין. כדי שזה יקרה, ליברמן צריך להיכנס לממשלה אבל לא נראה כרגע שזה יקרה".

"האופציה השניה היא שתקום ממשלת אחדות. שבני גנץ ישב עם נתניהו. לפני כשבועיים כחול לבן ניתקו מגע, כי הם מחרימים את בנימין נתניהו ואת החרדים. כחול לבן צריכים לשים בצד את החרמות. זה בזבוז זמן וחבל שכך. אם עתיד מדינת ישראל חשוב לכחול לבן, שירדו מהעץ, יפסיקו עם החרמות ויכנסו למשא ומתן", קראה שקד.