מטאנס שחאדה
מטאנס שחאדהצילום: Gili Yaari / Flash90

ח"כ מטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת) שוחח עם אראל סג"ל ב־103fm על הרעיון ולפיו כחול לבן תקים ממשלת מיעוט עם מפלגת העבודה, ישראל ביתנו והמחנה הדמוקרטי בתמיכה של חברי הסיעות הערביות מבחוץ.

ח"כ שחאדה הבהיר: "בל"ד לא תתמוך בממשלת מיעוט בראשות גנץ, אבל זו עמדתנו, לא עמדת כל הרשימה המשותפת. אנחנו ננסה לשכנע שם בעמדה שלנו".

אתם מתכוונים לצאת למיזם מחאה גדול עם ארון מתים שעליו רשומים הנרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה. מה עמדתכם בנושא?

"נכון. היום תהיה הפגנה גדולה בנצרת שמארגן הוועד נגד האלימות בעיר. אנחנו מבקשים מהדרג הפוליטי לקבל החלטת ממשלה וליצור תוכנית אסטרטגית למיגור האלימות בקרב האוכלוסייה הערבית. זה דורש בראש ובראשונה טיפול משטרתי אך דורש גם פיתוח כלכלי, תשתיות, חינוך ודיור. האלימות לא נגמרת בטיפול המשטרה. האחריות העיקרית היא על המשטרה אך בנוסף נדרש גם טיפול מערכתי. זו הדרישה שלנו מהממשלה".

אתה כפסע בפני טיפול בעצמך בנושא. שמעתי את חלק מעמיתך מדברים על משא ומתן עם כחול לבן. מה עמדתכם? בל"ד יהיו חלק הממשלה?

"אנחנו רוצים לסיים את כל תופעות הגזענות והאפליה כלפי האולוסיה הערבית ולבטל את החוקים שפוגעים באוכלוסייה הערבית. בל"ד לא תתמוך בממשלת מיעוט. אך זו העמדה של בל"ד בלבד. הרשימה המשותפת תשב ותדון בנושא ותשקול אותו בהתאם להתפתחויות הפוליטיות. אני בספק אם הכיוון יהיה ממשלת מיעוט ומעריך שפניה של כחול לבן והליכוד לממשלת אחדות".

מכיוון שאתה השחקן שיהיה הכי קשה לשכנע ברשימה המשותפת לתמוך בהקמת ממשלת מיעוט. כשתגיעו להצבעה בל"ד תתמוך בהקמת ממשלת מיעוט?

"בל"ד לא תתמוך בהקמת ממשלת מיעוט".

ההחלטה של הרשימה המשותפת תחייב אתכם מבחינה טכנית לתמוך?

"אנחנו ננסה לשכנע את הרשימה בעמדה שלנו. במקרה הזה מדובר בהמלצה פרסונאלית ולא המלצה לנשיא".

על מה אתה מדבר כשאתה מדבר על ביטול חוקים?

"אנחנו רוצים לפעול למען עתיד טוב יותר. כל חוק שיש בו אפליה וגזענות כלפי האוכלוסייה הערבית – אנחנו שואפים לשנות. ביניהם גם חוק הלאום".

תבקשו גם להלבין בנייה של חמישים אלף בתים בלתי חוקיים?

"אנחנו רוצים לפתור את בעיית הבתים שאין להם רישיונות בנייה באופן יסודי. אנשים צריכים לגור איפשהו".

לא הכל באשמת המדינה, זה הרבה יותר מורכב. אם אתה תקבל את כל דרישותיך. יבטלו את חוק הלאום. מה תעשו במהלך הצבעה בכנסת – תתמכו בהקמת ממשלת מיעוט?

"אתה מתאר מצב היפותטי. אם כל התנאים הרלוונטיים שלנו יתקבלו – נשקול איך להתנהג".

ובאופן מעשי – אתם בבל"ד לא תצביעו בעד הקמת ממשלת מיעוט.

"נכון".