הלווית הרב קרליץ
הלווית הרב קרליץצילום: יוני קמפינסקי

עולם התורה וההלכה נפרד מהרב ניסים קרליץ, מגדולי מנהיגי הציבור הליטאי בדור האחרון, שהלך לעולמו בגיל 93.

העיתונאי ישראל כהן, איש 'קול ברמה' ופרשן לענייני חרדים בבימות תקשורתיות שונות, מספר על דמותו של הרב, השפעתו וייחודו.

בראשית הדברים מתייחס ישראל כהן לשילוב הייחודי שהיה ברב קרליץ כמי שהיה ענק במנהיגות ומאידך גם ענק בענווה: "הציבור הכללי קצת פחות הכיר את הרב קרליץ, אבל הוא היה מותג כמו הרב אלישיב זצ"ל והרב עובדיה יוסף זצ"ל", אומר כהן ומדגיש את עיסוקו של הרב קרליץ בסוגיות כלל ציבוריות.

"מדובר בפוסק הלכה בסדר גודל אחר שהיו כפופים אליו מאות רבנים דיינים מו"צים שפעלו על פי השקפת עולמו. המנהיגות שלו הייתה הרבה מעבר לבני ברק וירושלים ועם זאת הענווה הייתה הסמל שלו. ניתן היה לראות את הרב קרליץ הולך בצידי דרכים, לא ברכבי פאר. הוא השתמש ברכב כשהיה צריך בגלל גילו ומצבו הרפואי, אבל לא מעבר לזה. הוא פעל ללא משמשים וגבאים, ללא מחסומים שצריך לעבור כדי להגיע אליו".

הנגישות הזו לציבור הרחב ללא מתווכים כמקובל אצל רבנים ומנהיגים מסדר גודל שכזה, "לא הייתה דבר קל אבל הוא הוכיח שהדבר הזה אפשרי".

אמירת תהילים במסע ההלוויה של הרב קרליץיוני קמפינסקי

"בימינו אנשים קצת מפונקים ולא עוסקים בכל דבר, אבל הוא נולד עם עקשנות ליטאית בבלרוס, למד דף אחר דף, למד מהדוד שלו החזון איש", אומר כהן ומציין את כוחו של הרב להציג מנהיגות תקיפה ללא חשש מבעלי ממון ושררה מחד ומאידך להשיב לכל פונה.

הציבור הרחב התוודע לדמותו של הרב קרליץ כאשר עלה לסדר היום נושא בתי הדין לגיור. רבים ראו בבית הדין שהקים מודל, ועל המודל הזה מספר ישראל כהן: "מדובר היה בבית דין פרטי. כולם סמכו על האישיות שלו כמי שמתווה את הקו ושהפוסקים הולכים כדרכו. הוא ייסד את מוסד בית הדין הפרטי לפתרון סכסוכים כאלה ואחרים בנושאי גירושין, נושאים עסקיים, ירושות ועוד. גם אנשי עסקים בכירים בעולם החילוני העדיפו להגיע אליו כי מדובר היה בבית דין שהוא נסתר מעין התקשורת, ללא כתבי פלילים וצלמים שיעקבו אחר הדיונים. משום כך אנשי העסקים העדיפו את הכיוון הזה".

קול האבל והצער על פטירתו של הרב נשמע ממגזרים שונים, אשכנזים וספרדים, חרדים ודתיים לאומיים. כהן לא מקבל זאת כמובן מאליו וסבור כי יש בכך הפתעה מסוימת, אך עם זאת הוא מזכיר כי "מדובר באדם שדבק בתורה שמדריכה אותו, ובסופו של דבר זה משפיע, ויפה לראות את כל המגזרים נותנים כבוד אחרון. הרי התורה אחת לכל המגזרים ולכל העדות".

על ממשיכי הדרך לאחר פטירת ענקי הנהגה כדוגמת הרב קרליץ בהם הרב שטיינמן והרב אלישיב, מזכיר כהן כי עדיין 'לא אלמן ישראל', כלשונו ובהנהגה מצויים אישים כדוגמת הרב קנייבסקי והרב אדלשטיין, אך "קשה לראות מי יכול להיכנס לנעליו הגדולות בנושאי הפסיקה ההלכתית, הבקיאות בכל התורה, העיסוק בעניינים הכלליים, האמינות של בית הדין. אבד עוד שריד לדור דעה. אולי כמה אנשים, בנים, חתנים ואולי כמה מהתלמידים, יצטרכו למלא כמה פונקציות של האיש הגדול הזה שעשה את הכול לבד".