התחדשות עירונית. הדמיה
התחדשות עירונית. הדמיהistock

אנחנו שומעים לא מעט בשנים האחרונות על המונח "התחדשות עירונית" ולא בכדי. מדובר בתהליך כולל המתמקד באזור עירוני מסוים, אזור שמצבו רעוע לרוב (בין אם פיזית או חברתית), אזור שיש לשקמו.

ההתחדשות עצמה כולל את הריסתם של המבנים שנמצאים באזור ובנייתם מחדש. היא כוללת תוספת של תשתיות שונות ושירותים, שבחלקם לא היו בסביבה קודם לכן.

כל זאת על מנת לספק לדיירים שהתגוררו בו מרחב מחיה נוח, נעים ומוצלח יותר וכן כדי למשוך אל המקום דיירים חדשים נוספים.

כיצד זה נעשה

ישנן מספר דרכים שבהן מתבצע הליך ההתחדשות. ההתחדשות העירונית שעליה אנו מדברים היא כזו שנעשית ביוזמתה של הרשות הציבורית, של העירייה עצמה, או של גופים פרטיים יזמים.

יזמים שונים, לאחר שזיהו את הפוטנציאל הרב הטמון בקרקע מסוימת בעיר, רוכשים במקום מספר בתים הסמוכים זה לזה (בתים במחירים נמוכים מאד, בהשוואה לשוק), הורסים אותם ובונים במקומם מבנה חדש בן מספר רב מאד של קומות.

תוספת הדירות היא זו שמכסה על ההוצאות ואף משמשת כרווח יפה מאד עבור היזמים. כאשר הפרויקט ממומן ומנוהל על ידי הרשויות המקומיות ומשרד השיכון, העובד איתן במשותף, תכלול התחדשות עירונית זו, גם שיפור תשתיות עירוניות קיימות, חידוש חזות המתחם כולו, סלילה של כבישים חדשים, תוספת של מקומות חנייה ושטחים ירוקים ועוד ועוד.

גם כאן ייקחו חלק יזמים וקבלנים, שיקבלו מאותן רשויות הקלות וזכויות בנייה כדי לעודדם לקחת חלק בפרויקט ולהוציאו אל הפועל.

ההתחדשות העירונית בישראל החלה עוד בשנות השישים של המאה הקודמת בתל אביב עצמה. עם השנים, לאור הביקוש וגם הצורך בחידושם של מבנים רעועים, לא מתוחזקים וגם שמורים, החל תופס הפרויקט תאוצה וכיום ישנם לא מעט מיזמים כאלה, ובייחוד באזור המרכז, היכן שנמצאות שכונות מצוקה רבות.

מיזמים אלה כוללים, בין היתר, פרויקטים של תמ"א 38 וגם פרויקטים של פינוי בינוי ולעיתים רלוונטיים למתחמים גדולים מאד ולא רק לבניינים בודדים.

חשוב לזכור

על מנת ליהנות מיתרונותיו הרבים של פרויקט ההתחדשות, חשוב לבחון מיהם הקבלנים והיזמים המעורבים בכך ולוודא כי כל זכויותיהם של בעלי הדירות, שנמצאות בשטח, נשמרות במלואן. זו גם הסיבה מדוע לוקחים בכך חלק עורכי דין, המתמחים בנדל"ן, עורכי דין המייצגים את בעלי הדירות, כשלצדם עורכי דין מטעמם של היזמים והקבלנים.

בין אם אלו הרשויות המקומיות המעודדות את הפרויקט או יזמים שרוצים להוציא אל הפועל, כל פרויקט של התחדשות עירונית נדרש לעמוד בתנאים מסוימים ולפני שייצא לדרך לקבל גם את כל האישורים הנדרשים.

יש לפעול בצורה מסודרת, להיות מלווים בכל אנשי המקצוע הנדרשים וכמובן גם לדעת למי פונים. בסופו של דבר, אם הדבר נעשה כהלכה, הרי שהוא מציע אינספור של יתרונות ובייחוד שדרוג משמעותי בסביבת המגורים ותנאי מחיה משופרים.