אנטישמיות
אנטישמיותצילום: רויטרס

סקר ראשון מסוגו שערך הוועד היהודי-האמריקני (AJC) מצביע על עוצמת החשש מאנטישמיות בקרב היהודים בארצות הברית.

כ-88% מהנשאלים מגדירים את האנטישמיות כבעיה בארה"ב כיום,ו-84% מהנשאלים מעידים שבחמש השנים האחרונות חלה עלייה באנטישמיות בארה"ב.

כל יהודי שלישי בארה"ב מעיד שהוא נמנע מללבוש סממנים יהודיים כמו כיפה עליו בפומבי וכל יהודי רביעי מודה שהוא נמנע מהשתתפות באירועים וביקור באתרים כי אינו מרגיש בנוח כיהודי.

הסקר הוא ראשון מסוגו והגדול בהיקפו בקרב יהודים בארה"ב, מפורסם לקראת יום השנה לפיגוע הרצחני בבית הכנסת בפיטסבורג בו נרצחו 11 מתפללים יהודים.

"היהודים האמריקניים לא יכולים להתעלם מהמציאות האנטישמית בארה"ב", אומר מנכ"ל AJC, דיוויד האריס. "הסקר שלנו מציג בפעם הראשונה ניתוח מעמיק של התפישות היהודיות-האמריקניות והחוויות האנטישמיות בארה"ב. השנאה היא אמיתית, מגיעה ממספר מקורות, והיא הולכת וגדלה. אנחנו חייבים לקחת אותה ברצינות, ולטפל בה בצורה מורכבת ולטווח הארוך".

על פי הנתונים 47% מהנשאלים מעידים שהמוסד היהודי אליו הם משתייכים (בית כנסת או מרכז קהילתי) הותקף או אוים על רקע אנטישמי, ומעל למחצית מהנשאלים סיפרו שמאבטחים בתשלום או שוטרים מוצבים באופן קבוע מחוץ למוסדותיהם.

76% מיהודי ארה"ב מעידים כי הם מכירים את תנועת ה-BDS ו-82% מהם מאמינים שלתנועה או לחברים בה יש מניעים אנטישמיים.

יהודים-אמריקנים רבים רואים את האנטי-ציונות כאנטישמיות: 84% מהנשאלים הגדירו את האמירה "לישראל את זכות קיום" כאנטישמיות, 80% את האמירה "הממשל האמריקאי תומך בישראל רק בגלל הכסף היהודי" כאנטישמית ו-73% את האמירה "יהודים-אמריקאיים יותר נאמנים לישראל מאשר לארה"ב" כאנטישמית.

ברמה הפוליטית, בהקשר לטיפול באנטישמיות, רק 24% מהנשאלים אמרוכי הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ פועל בצורה מתקבלת על הדעת בתחום. 41% מהנשאלים רואים במפלגה הרפובליקנית כאחראית להתגברות האנטישמיות, בעוד רק 13% רואים את המפלגה הדמוקרטית כאחראית.

89% מהנשאלים הגדירו את הימין הקיצוני כגורם לאיום האנטישמי, 49% מהם מגדירים אותו כאיום חמור, 64% הגדירו בצורה דומה את השמאל הקיצוני, מהם 15% כאיום חמור. כ-85% הגדירו כך את הקיצוניות על רקע האסלאם, מתוכם 27% כאיום חמור.