יעקב (כצל'ה) כ"ץ
יעקב (כצל'ה) כ"ץצילום: פלאש 90

כשם שמצווה לומר דברים שנשמעים כך מצווה שלא לומר דברים שאינם נשמעים, ומכיוון שרוב האומה הישראלית איננה חפצה במערכת בחירות נוספת, היה עדיף שנדון במה שניתן לעשות בכנסת הנוכחית על מעלותיה וחסרונותיה, ולא בבחירות נוספות שלישיות במספר בתוך פחות משנה, אפשרות שהדעת לא סובלת.

עם ישראל מאופיין במעלות רבות: עם סגולה, עם קדוש, עם הספר, אבל גם עם קשה עורף. עקשנות זו הייתה לנו לעזר רב בגלות הנוראה, כשלמרות הרציחות והייסורים הרבים שעברנו לא הצליחו שונאינו לשבור אותנו. גם פה, במדינת ישראל, עמדה לנו עקשנותנו לשרוד ולהתקיים מול האומה הערבית הנמצאת בתוכנו ומסביבנו.

אבל מה לעשות ומפלגותינו כולן מונהגות על ידי מנהיגים עקשנים וקשי עורף, בדיוק כמו הנטורי קרתא החרדים בירושלים ובוויליאמסבורג, והנטורי קרתא החילונים שיושבים בפרקליטות ובהיכלי המשפט, אשר מונהגים על ידי מנהיגים חרדים-חילונים שלא מכבדים את האומה הישראלית, רק את עצמם או הדומים להם, בפוליטיקה האנרכיסטית ובתקשורת השמאלנית הפרוגרסיבית. כך או כך, במצב עניינים כזה כנראה שבכל זאת נלך בתוך כמה חודשים לבחירות נוספות.

יש אולי ציבור אחד שבחירות נוספות יועילו לו, וזהו הציבור הדתי-לאומי. הציבור שלנו, הכל כך אידיאליסטי, המגשים והמיישב, המצמיח תלמידי חכמים, קצינים ואנשי תעשייה ורוח, לצערי מפוצל ומפורד ולא מצליח להתעלות למעלות שהוא מחנך להן ובמידה רבה מגשים באורח חייו.

והנה, כתוצאה מהבחירות האחרונות קרה לנו נס ואנו מחזיקים בשלושה תיקים בממשלה - אורי אריאל שר החקלאות, הרב רפי פרץ שר החינוך ובצלאל סמוטריץ' שר התחבורה. אלא שלפי התנהגות בוחרינו, לא נראה שבעתיד הקרוב נוכל לשחזר את ההישג הזה. הסיכוי היחיד שנמשיך להחזיק בשלושה תיקים אלו הוא רק בחירות כל חצי שנה, מצב שבו הממשלה לא משתנה והשרים נשארים בתפקידם.

ככל שהמציאות העגומה של הציבור הדתי-לאומי עצובה ומבדחת, באותה מידה היא מאפשרת לנו, בני הציבור הדתי-לאומי, המנהיגים והבוחרים, לחשב מסלול מחדש. קודם כול, המנהיגים צריכים להיות בעלי ניסיון ולעורר אמון בקרב הבוחרים. שנית, אלו שאינם עוברים את אחוז החסימה שלא יעמידו עצמם פעם נוספת לבחירה. ושלישית, שהבוחרים שלא יהיו תמימים ויעשו חושבים מי הם אותם ראשי מפלגות שמבטיחים שנים רבות שיש להם בוחרים רבים שמספיקים להם על מנת להיבחר לכנסת ישראל, ופעם אחר פעם, ככסיל השב על איוולתו, מוצאים עצמם רחוקים מהמטרה ומהכנסת. אסור שבוחרינו התמימים ילכו שולל אחרי מנהלי מפלגות כגון אלו.

יש לנו אחריות על נושאים רבים בחברה הישראלית, אבל בעיקר לשמור על ארץ ישראל שתישאר בידינו, ולא נצפה ונחזה במראות של עקירה והרס שראינו בעבר. לכן יכולים אנו באחדותנו למצוא דרכים אשר יגבירו את אמון הציבור הדתי-לאומי במנהיגיו, ואולי נוכל להחזיק גם בתיקים נוספים גם בלי צורך בבחירות שתחזורנה על עצמן כל כמה חודשים.

הכותב הוא יו"ר מועצת המנהלים של קבוצת ערוץ 7 ויו"ר האיחוד הלאומי לשעבר