התינוקת נפטרה כעבור יומיים. בית החולים סורוקה
התינוקת נפטרה כעבור יומיים. בית החולים סורוקהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

התינוקת בת עשרת החודשים מאשקלון, שנפטרה ביום רביעי מפצעיה בבית החולים סורוקה לאחר שנפגעה באורח אנוש מהתעללות, הצליחה לזעזע רבים. כזכור, התינוקת פונתה במהלך שמחת תורה לבית החולים ברזילי כשהיא מפרכסת, מורדמת ומונשמת. תחילה חשבו השוטרים כי האם השאירה את בתה לבד והבת נחבלה, אך מחקירת המשטרה בהמשך התברר כי האם יצאה לבלות ומי ששמר על התינוקת הוא זיאד אעביד, שוהה בלתי חוקי תושב חברון, אשר התעלל בה במהלך השהייה המשותפת. לאחר שהמקרה דווח למשטרה נמלט אעביד מהמקום ואף עזב את העיר אשקלון. בתוך זמן קצר הוא אותר ונעצר בכביש 35, סמוך לצומת פלוגות, כשהיה בדרכו לביתו בחברון.

"אי אפשר לעצום את העיניים ולהתכחש למציאות", אומר ליזי המאירי, פעילה חברתית שעוסקת בתחום. "כשבנות יהודיות הולכות עם פלשתינים, זה מתחיל טוב, אבל נגמר רע. הילדים המשותפים מתויגים כ'הבן של היהודייה'. ישנם מאות מקרים ידועים, וזה רק עוד אחד. אם הוא כועס על האמא, הבן של היהודייה יחטוף. בסרט התיעודי 'שובי חנה' של בת של רב שהתחתנה עם בדואי מהנגב, בני המשפחה שלו היו מרביצים לילדים היהודים, ואפילו האבא עצמו, למרות שהילדים הם בשר מבשרו. מתי בנות יהודיות יתפכחו?", היא תוהה.

האימהות לא מבינות

תקיפת חסר ישע, נטישת קטין והזנחה - אלו העבירות המיוחסות לאעביד. על פי החשד, הוא כעס על האם עקב רצונה לצאת לבלות, ולאחר שהשאירה אותו לבד עם בתה תקף את התינוקת הקטנה וניסה לברוח. מהדיון בבית המשפט עלה שאעביד והאם התגוררו בחודשים האחרונים באותו בית באשקלון, למרות שהוא שוהה בלתי חוקי. מדי פעם, על פי בקשתה, הוא שמר על התינוקת. על פי גרסתו של אעביד, הוא החזיק אותה כאשר לפתע היא נפלה לו מהידיים, ולכן סבלה משברים בגולגולת. עוד טען כי נמלט מהחשש שמא ייתפס כשוהה בלתי חוקי. לעומת זאת, במשטרה חושדים כי הוא הכה את התינוקת. נציג המשטרה, עו"ד ערן צמיר, אמר בדיון כי מחוות הדעת של הצוות הרפואי בסורוקה המסקנה היא כי התינוקת סבלה ממסכת ממושכת של התעללויות. ביום שלישי האריך בית המשפט את מעצרו בחמישה ימים.

האם חשודה בהזנחת קטין, בהתעללות ובהלנת שוהה בלתי חוקי, אך היא מכחישה את הטענות. בגרסה שלה לאירועים היא סיפרה: "אני לא יודעת מה קרה אחרי שעזבתי את הבית ויצאתי לפגוש חברים בבאר שבע. השארתי את התינוקת כשהיא בריאה עם הבחור הזה". לבקשת סנגורה של האם, בית המשפט אסר את פרסום שמה ופרטי הפעוטה. על אף היותה של האם יהודייה, מתברר כי אביה הביולוגי של התינוקת אינו יהודי אלא תושב הפזורה הבדואית בנגב. אף הוא נעצר ונחקר לגבי מעורבותו באירוע, אך שוחרר עוד באותו היום.

לדברי המאירי, המקרים המוצלחים של נישואי תערובת שאפשר לראות בכלי התקשורת, רובם של אנשים מפורסמים, הם מקרים בודדים. "רובם נגמרים רע", היא קובעת נחרצות. "הם רואים את הבנות היהודיות כמופקרות, ומרשים לעצמם לעשות ליהודיות מה שהם לא מרשים לעצמם לעשות לערביות בכפר שלהם. בחורה יהודייה שיוצאת עם ערבי פשוט מהמרת על החיים שלה, והימורים לא תמיד נגמרים טוב. הסטטיסטיקה מוכיחה שהמקרים המוצלחים הם היוצאים מן הכלל".

גם את ארגון 'יד לאחים' המקרה האחרון לא הצליח להפתיע. "אנשים לא מודעים למספרים הנרחבים של התופעה", מאבחנת שורי קוסטליץ, רכזת המחלקה למניעה טמיעה בארגון 'יד לאחים'. "לפעמים אנחנו מרגשים שאנחנו שואבים את הים בכפית. מדובר בתופעה כל כך נפוצה, שנוגעת כמעט בכל בית בישראל. אין בית ספר, תיכון, אולפנה או סמינר שאין בהם בחורה שנמצאת בקשר עם ערבי. בהתחלה היינו מנסים לשרטט פרופיל של בחורה שיכול ליפול לתוך קשר כזה, אבל היום זה כבר לא רלוונטי. אימהות מתקשרות אלינו ובוכות שהן לא מבינות איך זה נפל עליהן, על אף שהבחורה מסודרת כלכלית ומקבלת כל מה שהיא רוצה".

יודעים למשוך

החילוצים ההרואיים של בנות יהודיות מהכפרים הערביים על ידי 'יד לאחים' מתפרסמים מפעם לפעם ומקבלים תהודה רבה, אך רוב המקרים שבהם מטפל הארגון מתרחשים בכלל בתוך הערים הגדולות, אפילו בשכונות יהודיות מובהקות, כמו במקרה שאירע באשקלון השבוע. "הציבור אוהב לשמוע את האקשן של החילוצים", היא מסבירה, "אבל העבודה הקשה והסיזיפית שלנו היא בבניין שלי ובבניין שלך. רוב הפניות שמגיעות אלינו הן עוד בשלב שהם גרים בתוך הערים, ושם אנחנו מנסים לטפל. ברגע שהם עוברים לכפרים, הכול נהיה מורכב יותר".

פרט לכך, עיקר הפעילות בארגון היא בהסברה מקדימה לבנות. לשם כך הם מעבירים הרצאות במוסדות החינוך. "אף בחורה לא קמה בבוקר ומחליטה להיות בקשר עם בחור ערבי", היא מזכירה, "לכן חשוב שהבנות ילמדו להכיר את האינטרסים של הבחור הערבי, למה בחורה יהודייה עלולה ליפול לתוך קשר כזה ומה ההשלכות. ברגע שבחורה מבינה מראש כיצד הדברים מתנהלים, אם בחור ערבי יתחיל איתה היא תדע לצפות את המהלכים ולהגיב בהתאם. לפעמים נדמה שבחורים הערבים פועלים לפי ספר הדרכה. כולם עובדים באותה שיטה: הם מחזרים אחרי הבנות, יש להם סבלנות. הם לא מבקשים מיד קשר גופני, אלא מאוד מכבדים. הבחורה מתפעלת מהכבוד שמורעף עליה ללא תמורה, לפעמים היא אפילו מרגישה שהיא מנצלת אותו. ואז בבת אחת מאזן הכוחות משתנה ויוצא משליטה שלה".

קוסטליץ מחדדת ואומרת שבתקופה האחרונה התופעה פשטה גם למגזר הדתי והחרדי. "ב-2018 טיפלנו בכמאה דתיות ובכמאה חרדיות. זה נשמע מעבר להרי החושך, רק אצל משפחות שנמצאות במצוקה, אבל לצערנו היום זה פוגש את כל קהלי היעד וקורה במשפחות הטובות ביותר. הורים אנשי חינוך, מבוססים כלכלית. אף אחד לא יכול להגיד 'לי זה לא יקרה'. הם יודעים איך למשוך את הבנות. הקשרים הללו מבוססים על אינטרסים, כמו להשיג אזרחות ישראלית או אישורי עבודה - וברגע שהם משיגים את מבוקשם, וכשהם מרגישים שהבחורה נמצאת בכיס שלהם, היחס משתנה".

המפתיע במקרה הטרגי הנוכחי הוא השתיקה של ארגוני הנשים. לעומת מקרים רבים אחרים שבהם הם מקימים קול זעקה - הפעם הם נאלמו דום, היות שהחשוד בפגיעה הוא ערבי. "בראשי הארגונים הללו עומדים אנשי שמאל. זה לא סוד", אומרת המאירי. "הן פשוט צבועות. על כל אישה יהודייה שנרצחת בידי יהודי, הן יקימו קול זעקה. אבל אם אישה יהודייה נאנסת או נרצחת בידי ערבי, הן פשוט מתאדות או ממלאות פיהן מים. זו פשוט חרפה. הן יודעות גם על המצב בדרום תל אביב, שנשים יהודיות נאנסות על ידי מסתננים, ואינן נוקפות אצבע. כך גם בסיפור של ההטרדות של הבנות היהודיות באוניברסיטה העברית בהר הצופים. כל מי שמסביר נגד ההתבוללות מואשם בגזענות, אבל כשזה מגיע לרצח והתעללות לא שומעים את הקול שלהם וזאת הצביעות הגדולה".