צבי יחזקאלי
צבי יחזקאליצילום: Yaakov Naumi/Flash90

העיתונאי צבי יחזקאלי, פרשן 'חדשות 13' לענייני ערבים, שוחח עם ניסים משעל על ההתחממות בגבול הצפון, ומה לדעתו משמעות דבריו של הרמטכ"ל אביב כוכבי על כך שהמצב המתוח שאנו נמצאים בו עלול להידרדר לעימות.

האם לאיראנים יש אינטרס לחמם את הגבול בצפון?
"בוודאי, התשובה היא כן. ההנחה הישראלית עד היום שאיראן יכולה להבליג ושהיא לא רוצה עימות כולל מתחילה להיסדק, ואני אסביר לך במה מדובר. עד היום ישראל תקפה ותקפה במשך יותר משנתיים את כל הבסיסים וההתבססות האיראנית בסוריה, כל זאת בהנחה שאיראן נתפסת במערומיה ולא רוצה להגיב. אלא מה, שדברים במזרח התיכון משתנים וזו בעצם אתמול קריאת האזהרה של הרמטכ"ל כוכבי שבא ואומר 'אנחנו כרגע צריכים לחשב את צעדנו', ואני אגיד לך את זה מהצד האיראני - באיראן נפל דבר, הם החליטו קודם כל, להפסיק להבליג לכל התקיפות הישראליות. זאת אומרת מעכשיו תהיה תגובה.

''אפשר לראות זאת כבר בעניין הרחפנים של נסראללה, זה כבר היה נסראללה אחר. אלה חלק מהניצנים של ההתעוררות האיראנית. הדבר הנוסף הוא, וזה הדבר הכי חשוב להבין פה, זו התקיפה האיראנית על מתקפי הנפט בסעודיה. איראן בדקה פה את העולם, את סעודיה, ישראל וארצות הברית בבת אחת, בתקיפה מאוד מדויקת. אז ישראל נזכרה פתאום שיש לאיראנים טילי שיוט מדויקים, וזה גם הרצון להתמגן".

כלומר גם חוסר התגובה של ארצות הברית הראה להם שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים.
"בדיוק, ארצות הברית נכשלה פה במבחן. טראמפ נכשל פה במבחן עצום שהניחו לפתחו האיראנים. מה הוא אמר להם? 'אני אבליג על דבר כזה' וזו פגיעה בקודש הקודשים. אנחנו היינו בתקופת בחירות ולא הבנו מה גודל העוצמה של הדבר הזה. זה היה מגה פיגוע בלב לבה של סעודיה, מתקני הנפט שלהם, וארצות הברית שתקה. מדינות המפרץ היו בהלם, הלכו לבקש מאיראן הגנה. הם כבר קורסים מולה.

''זה כבר לא גושי סוני שיכול להתעמת מול האיראנים, הם מפחדים מהם וסעודיה התקפלה, היא נתפסה בחולשתה. אחרי זה באים האיראנים ואומרים עכשיו 'כל תגובה' או 'כל פעולה ישראלית תקבל תגובה מתאימה', וזה מעלה אותנו עכשיו על סף עימות נמוך עצימות מול האיראנים, מה שלא רצינו שיקרה - וזה חושף אותך להרבה דברים כמו טילי שיוט של האיראנים".

האם להערכתך אנחנו והאיראנים קרובים לסבב נוסף של מהלומות?
''אם ישראל תמשיך לתקוף ותשים לנגד עיניה כמטרה את הפסקת פרויקט הטילים המדויקים וההתבססות האיראנית, התשובה לשאלתך היא כן. אבל אני חושב שמה שיקרה לישראל זה שהיא תחשב את צעדיה ותיזהר מכזה עימות. יש פה הרתעה איראנית. לשאלתך יש פה הרתעה איראנית שעכשיו נכנסה למשחק ולכן אנחנו קרובים לעימות כזה וזה תלוי בעיקר בישראל. כי ישראל היא הצד האקטיבי פה שמנסה לנגף את האיראנים. אני חושב שישראל מעכשיו תחשב את צעדיה, זה ייראה אחרת''.

כלומר נוצר מן מאזן אימה כזה שהאיראנים יצרו. אם אתם תתקפו אנחנו נחזיר לכם בגדול.
''בדיוק, וזה נוצר בגלל שהגוש המערבי, ארצות הברית, ישראל וסעודיה לא עמדו על המשמר מספיק. ישראל סופגת פה טעות שלישית של טראמפ באזור. הטעות הראשונה הייתה כשהם הפילו את הכטב"ם והוא אמר 'אני מוציא מטוסים' ומסובב אותם ברגע האחרון - חולשה. הדבר השני, הוא מבקש פגישה עם רוחאני ורוחאני לא עונה לו. טעות שלישית, הבגידה בכורדים. זה נראה באזור כבגידה אמריקנית, היא לא תגן על הסעודים''.

האיראנים גם יודעים את כוחה של ישראל. כלומר הם יתגרו ויחזירו לנו ואז נאמר המצב יתחיל להידרדר, הרי הם מבינים שהם יחטפו בגדול.
"נכון, אבל עד המלחמה הכוללת שבה לישראל יש את העוצמה האמיתית והגדולה מול איראן, ואגב אנחנו גם לא יודעים כמה אנחנו באמת בעליונות עליהם, אבל בסדר, בוא נאמר שמבחינת כוחות, במלחמה כוללת, ישראל יכולה להחטיף להם. עדיין בעימותים נמוכי עצימות של תגובה מול תגובה, מכה מול מכה, פינג פונג כזה של כטב"ם, טיל, לפה ולשם, לאיראנים יש אינטרס להביא את ישראל לנקודה הזו כי זו נקודה שישראל לא הייתה בה והיא מלחיצה את ישראל ומרתיעה את ישראל.

''עד למלחמה כוללת יש לאיראנים עדיין נקודות עוצמה עלינו בעזרת הפרוקסי שלהם, כמו חיזבאללה והמיליציות שנמצאות בעיראק שלהן יש כבר טילי שיוט שמכוונים לישראל. לכן אני חושב שיש עוד מרווח משחק לאיראנים עד שנגיע לעימות כולל שבו יש לישראל סוג של 'חשב מסלול מחדש' וזו בעצם הקריאה אתמול של הרמטכ"ל".

אז אם אני מסכם את השיחה איתך, אנחנו לפני סבב מהלומות נוסף אם ישראל תמשיך בתקיפות שלה.
"נכון, כתוצאה מהחולשה האמריקנית שבאה לאזור וההבנה של האיראנים שבעצם ישראל, סעודיה וארצות הברית חלשות".