טקס הזיכרון לנרצחי הטבח בפיטסבורג
טקס הזיכרון לנרצחי הטבח בפיטסבורגצילום: באדיבות הסוכנות היהודית

מאות מנהיגי קהילות יהודיות מרחבי תבל, נציגי חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, עמדו היום דקה דומיה לזכרם של 11 המתפללים שנרצחו בפיגוע האנטישמי הקטלני בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג.

הפיגוע הקשה התרחש לפני שנה בדיוק, בבוקרו של יום שבת ה- 27 באוקטובר 2018.

הטקס לציון יום השנה לפיגוע בפיטסבורג התקיים בפתח כינוס חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, שנערך השבוע בירושלים בהשתתפות מאות מנהיגים יהודים מרחבי העולם.

גם ברחבת הסוכנות היהודית בירושלים הורד הדגל לחצי התורן לציון יום השנה למתקפה האנטישמית הקטלנית ביותר בתולדות הקהילה היהודית בארצות הברית.

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג הדליק נר זיכרון לזכרם של המתפללים שנרצחו בפיגוע, ביחד עם יו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, מייקל סיגל, ועם סינדי שפירא, ממנהיגות הקהילה היהודית בפיטסבורג ויו"ר ה- UIA.

לאחר מכן אמר הרצוג, "לכל דור ודור יש את האתגרים הניצבים בפניו. אי אפשר שלא להבחין שחלק מהאתגרים הניצבים בפנינו בדור הזה, דומים לאתגרים שניצבו בפנינו לפני 90 שנה ובהם האנטישמיות, שנאת יהודים, שנאת ישראל והשסעים בעם היהודי. אסור לנו לטמון את הראש בחול - יש אתגרים שאנו חייבים לתת להם מענה. העובדה שאנו מטפחים את העתיד של העם היהודי יחד עם שותפינו כדי להביא את הקולות של יהדות העולם לחברה הישראלית ולהשפיע על העיצוב של החברה הישראלית, הוא חיבור ישיר לשורשים שלנו. אתם כולכם שותפים בשינוי הזה. ההיסטוריה תשפוט אותנו על פי היכולת שלנו לתת מענה לאתגרים שניצבים בפנינו בעשור העשירי לסוכנות היהודית, במטרה לשרת את עם ישראל ואת אהבת ישראל במרכזו".

נציגת קהילת פיטסבורג, סינדי שפירא, סיפרה בכאב על הרגעים הקשים אחרי הפיגוע ועל מפגני האחדות בעם היהודי והסולידריות הכלל עולמית עם קהילת פיטסבורג ואמרה: "ההתמודדות עם הפיגוע הנוראי היא עדות לחוסן של הקהילה היהודית הכלל עולמית ושל הקהילה היהודית בפיטסבורג. אני נמצאת כאן היום, בכינוס חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית בירושלים, ולא בטקסים הנערכים בקהילה שלי בפיטסבורג, כדי לקדם בכינוס הזה, ביחד עם מנהיגים יהודים מכל העולם, את הדאגה לעתיד העם היהודי, לחבר את יהודי העולם זה לזה ולישראל, להבטיח את ביטחונם של החיים היהודים מסביב לעולם ולהביא למולדת את אלה שבוחרים לעלות לישראל".

במרכז דיוני חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, שנערך השבוע (27.10 – 29.10) בירושלים בהשתתפות מאות מנהיגי קהילות יהודיות, תעמוד לאישור תכנית אסטרטגית חדשה עבור הסוכנות היהודית לעשור הקרוב שתיתן מענה לאתגרים הגדולים בעם היהודי בעידן הנוכחי. מיפוי האתגרים ועקרונות הפעולה שנגזרו מהם גובשו בתהליך כלל עולמי, ראשון מסוגו בעם היהודי, שנערך בחודשים האחרונים בראשות יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית יצחק (בוז'י) הרצוג ביחד עם יו"ר חבר הנאמנים מייקל סיגל, מנכ"לית הארגון אמירה אהרונוביץ ויו"ר הוועדה לתקציב וכספים בחבר הנאמנים, בת קיפר לאונרד.

על פי התכנית האסטרטגית, הסוכנות היהודית תפעל להבטחת ביטחונן של הקהילות היהודיות ברחבי העולם ותנהל מאבק נחרץ בגילויי האנטישמיות ובאנטי ציונות שהגיעו לשיאים חדשים בשנים האחרונות. בנוסף, הסוכנות היהודית תתמקד בעידוד עלייה לישראל והיא תסייע לעולים ארצה מתוך בחירה ובמקביל, תנהל מבצעי עליית חירום חשאיים. ייעוד נוסף שבו תעסוק הסוכנות היהודית בעשור הקרוב הוא השכנת שלום בית ואיחוי השסעים בעם היהודי באמצעות חיזוק הזיקה של יהודי העולם זה לזה ולמדינת ישראל ובניית גשר דו צדדי בין יהדות התפוצות לבין ישראל. עוד הוחלט על פי התכנית האסטרטגית כי הסוכנות היהודית תדאג לייצג את מגוון הקולות של יהודי התפוצות בקרב קובעי המדיניות בישראל ובתוך החברה הישראלית בסוגיות החשובות לעם היהודי ובנוסף, תבטיח את מעורבותה של יהדות התפוצות בעיצוב פניה של החברה הישראלית.