בית הכנסת עץ חיים בפיטסבורג
בית הכנסת עץ חיים בפיטסבורגצילום: Cathal McNaughton, רויטרס

בארה"ב מציינים היום (ראשון) שנה לפיגוע האנטישמי בבית הכנסת בפיטסבורג בו נרצחו 11 יהודים. מאז הטרגדיה האנטישמיות בארצות הברית רק הלכה וגברה.

מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל, קרול נוריאל, מסמנת את אנשי ארגוני עליונות הגזע הלבן כמקור האנטישמי המסוכן ביותר ליהודי ארה"ב. 12 פעילים כאלה, נעצרו בחודשים האחרונים בדרכם לפגוע ביהודים.

"הם מסתמנים כבעיה שמאיימת ברמה הקיומית על הקהילה היהודית. האנטישמיות - ולא משנה מהיכן היא מגיעה - היא בעיה. אבל בהיבט המסוכנות, הסכנה מאנשי עליונות הגזע הלבן הוכחה השנה - הן בפיטסבורג והן ברצח בבית הכנסת בפאווי. יש מגמה מאוד ברורה של עלייה בסכנה מתומכי הארגונים האלה כלפי הקהילה היהודית האמריקנית", מסבירה נוריאל.

"אנחנו רואים עלייה מתמשכת באנטישמיות, גם בשנת 2019. הדבר שהכי חשוב להדגיש הוא שהשנה דווקא העלייה אינה רק במספר מקרי האנטישמיות ברמת המסוכנות לקהילה. המצב היום של הקהילות שונה באופן מהותי מלפני שנה. הן נדרשות באופן משמעותי יותר לאבטחה של בתי כנסת, מוסדות יהודיים ומוסדות חינוך, בצורה שלא נדרשו אליה בעבר".

"זה מורגש ברמה הפרקטית בקהילות", היא מספרת. "הרבנים שנכנסים לבית הכנסת בשבת ובחגים מודיעים קודם כל היכן פתח המילוט, לפני דברי תורה או תפילה".

אז איך מתמודדים עם המצב הזה? "הפתרון צריך לבוא בחינוך נגד אנטישמיות וגם עבודה של גורמי אכיפת החוק שידעו להכיר את הניואנסים של האנטישמיות וכך יוכלו להיאבק בה בצורה טובה יותר.
לאור החשיבות של השפעת הרשתות החברתיות יש חשיבות גדולה של פעולה מול הפלטפורמות הזה ואנחנו עושים זאת. יש לנו משרד חדש יחסית בעמק הסיליקון ואנחנו בקשר עם החברות הטובות ביותר כי חייבים למצוא את הפתרונות לכך".