עדיין אין ממונה. המטה הארצי של משטרת ישראל
עדיין אין ממונה. המטה הארצי של משטרת ישראלצילום: Nati Shohat/Flash90

לפני שלוש שנים החליטה ממשלת ישראל, בעקבות המלצות ועדת פלמור, כי על מספר גופים רשמיים למנות אדם לתפקיד הממונה למניעת גזענות.

בגלי צה"ל דווח הבוקר (שני) כי שני הארגונים היחידים שמופיעים בהחלטה ולא עמדו במשימה הם שירות בתי הסוהר ומשטרת ישראל.

לממונה למניעת גזענות שלושה תפקידים עיקריים: הוא מייעץ להנהלה בנושא אפליה, משמש ככתובת המשרדית לקבלת תלונות על גזענות בתוך הארגון, ואמור לזהות בעצמו דרכי פעולה מפלות ולטפל בהן. כל הממונים עוברים הכשרה ביחידה הממשלתית למאבק בגזענות במשרד המשפטים.

על אף שהמשטרה תשיק היום את היחידה לשוויון מגדרי ומגוון תרבותי, עדיין לא מדובר במינוי המתבקש בהחלטת הממשלה. בשירות בתי הסוהר לא ידעו כי החלטת הממשלה חלה עליהם, ובעקבות פניית גלי צה"ל הודיעו שהם פועלים למציאת אדם מתאים לתפקיד.

אווקה זנה, ראש היחידה הממשלתית למאבק בגזענות אמר לגל"צ, "גופים שיש כלפיהם ביקורת ציבורית צריכים למנות ממונה. ההמלצות גובשו עם כל הגופים הרלוונטים ולכן כולם היו מודעים להן"

ממשטרת ישראל נמסר, "המשרד לבט״פ ומשטרת ישראל משיקים היום את היחידה לשוויון מגדרי ולמגוון תרבותי. שוטרי היחידה יעברו את כלל ההכשרות הנדרשות לביצוע תפקידם. היחידה תפעל במטרה לחזק ולשפר את הממשק עם מגוון האוכלוסיות בחברה הישראלית תוך דגש על הכשרה למתן שירות באוכלוסייה רב תרבותיות. אנו מצרים על כל ניסיון להטיל דופי במהלך חשוב ומשמעותי זה שמקדם ערכי שוויון, הוגנות וקבלת האחר, תוך נקיטת יוזמה שעולה בהרבה על המינימום הנדרש והקיים בארגונים אחרים בשירות הציבורי ובכלל בהקשר זה".

משב״ס נמסר, "ההנחייה האמורה התקבלה בשב"ס לפני כשבועיים. נפעל לביצוע ההנחייה בהתאם לנכתב בה בהקדם".