משרד החינוך מציג: מודל הערכה חדש

שר החינוך הרב רפי פרץ ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב קיימו בצהריים (שני) מסיבת עיתונאים בה הוצג מודל הערכה חדש למערכת החינוך.

המודל החדש בא לענות על הטענות נגד בחינות המיצ"ב, אך למרות זאת מספר הבחינות החיצוניות לא יופחת אלא יוכפל.

במסגרת התכנית החדשה כלל התלמידים בכיתות ד' ו-ח' יחויבו בבחינת אוריינות שפה חיצונית בתחילת כל שנת לימודים, בניגוד לבחינות המיצ"ב שבהן השתתף כל בית ספר אחת לשלוש שנים – ובכיתות ה' ו-ח'.

הבחינה תיערך בתחילת השנה, בכל בתי הספר בארץ, בכל שנה. בנוסף, כלל בתי הספר ישתתפו גם בבחינות הערכה חיצוניות משתנות אחת לשנה. מועד ההערכה יפורסם מראש, ואילו המקצוע והשכבה שתיבחן יימסרו לבית הספר בסמוך למועד ההערכה.

בתי הספר היסודיים ישתתפו בבחינה באחד מתחומים אלו: מתמטיקה, שפת אם ואנגלית בכיתות ה' או ו'. בחטיבות הביניים ישתתפו באחת מבין ההערכות האלו: שפת אם - ט', מתמטיקה - ח' או ט', מדעים - ח' או ט' ואנגלית - ח' או ט'.

שר החינוך הרב פרץ הציג את המודל וציין, "מודל ההערכה החדש, שיוצא היום לדרך, הוא מודל של המאה ה-21. הוא ישקף טוב יותר ונכון יותר את העשייה החינוכית בבתי הספר, את חוזקות בתי הספר, ויעניק כלים מתקדמים לשיפור תהליכי הניהול, הן ברמת מוסדות החינוך והן ברמת המטה".

לדבריו, "מבחני המיצ"ב גרמו לבעיות רבות, ברמה הבית ספרית, החברתית, המקצועית והלימודית. המנכ"ל ומנכ"לית ראמ"ה ירחיבו אחריי, אבל על קצה המזלג אומַר שהיו תופעות בלתי רצויות, ומשרד החינוך אמר: עד כאן! נדרשה חשיבה מחודשת, ולאורה יוצא לדרך המודל החדש, והדגש המרכזי בו הוא כיצד לשלב את ההערכה של בתי הספר כחלק מִשגרת ההוראה והלמידה".

"הלחץ הרב בעקבות בחינות המיצ"ב גרמו לְהתנהגויות לא ראויות, לדוגמא: שליחה הביתה של תלמידים, מתן 'הקלות' באופן מופרז ופגיעה ממשית בטוהר הבחינות בְּמועד הבחינה, וכן הסטה של משאבי הוראה לטובת בתי הספר, הכיתות והמקצועות שנבחנו במיצ"ב", הוסיף הרב פרץ.

שר החינוך הדגיש, "את המצב האבסורדי הזה אנחנו מתקנים. המערכת, בראשותו של המנכל, ידידי ורעי, שמואל אבואב לא חיכתה, הבנו במשרד שיש פה בעיה שורשית וניגשנו לטפל בצורה מקצועית מהמעלה הראשונה בנושא. הובלנו תהליך חסר תקדים - מודל ההערכה החדש נשען על עבודה מקיפה, שבוצעה במסגרת הוועדה המקצועית, בה ישבו מומחים מהאקדמיה, אנשי חינוך מהשדה ואנשי משרד החינוך".

"איך יראה בוגר של מערכת החינוך בשנת 2030? אנחנו רואים את הבוגר עם מִטְעָן של ידע, ערכים ומיומנויות. מצוינות לצד ערכים. הבוגר יהיה מעורב חברתית, רואה בַּתרומה הזו שליחות, מאמין במדינת ישראל ונאמן לשרת אותה, סובלן כלפי האחר והשונה, ולצד הערכיות – מצויינות והובלה בְּתחום ההתמחות. מודל ההערכה החדש יסייע לְמערכת החינוך לקדם את ההישגים הלימודיים וצמצום פערים לצד קידום אקלים מיטבי, כאשר למנהל בית הספר יש כל הכלים הנכונים לתכנון", הדגיש הרב פרץ.