מנהיגי הדתות בחתימה על ההצהרה
מנהיגי הדתות בחתימה על ההצהרהצילום: דוברות הרבנות הראשית

במפגש היסטורי שנערך היום (שני) במדינת הוותיקן, חתמו נציגי הרבנות הראשית יחד עם ראשי הדתות הגדולות על הצהרה היסטורית וראשונית הקוראת לרופאים בכל העולם שלא לתת יד להריגת אנשים גם אם מדובר בחולים במצב סופני.

בשנים האחרונות התרחבה התופעה של "המתות חסד" בחלק ממדינות העולם כגון הולנד ובלגיה, קנדה ואוסטרליה, ואף בכמה ממדינות ארה"ב. בבתי חולים במדינות אלו מעודדים חלק מהרופאים וגורמי הרפואה ניתוק של חולים סופניים ממכשירי ההחייאה.

על פי האמונה היהודית, ולהבדיל גם לפי שאר הדתות המונותאיסטיות, דבר זה מהווה רצח של ממש בגיבוי של גורמי רפואה ברחבי העולם.

ביוזמתו של פרופ' אברהם שטיינברג, הוקמה וועדה בין דתית יחד עם נציגי הדתות האחרות ולאחר דיונים ארוכים ניסחה הוועדה נייר עמדה העומד על חשיבות המשכיות החיים, המשמעות של רצח עבור החולה, משפחתו ואף עבור הגורם המבצע את הרצח.

נייר העמדה שנוסח על ידי הוועדה הועבר לידי הרבנים הראשיים לישראל שהצטרפו לקריאה ההיסטורית, בנוסף, אל נייר עמדה זה הצטרפו נציגי האיסלם האינדונזי הסוני – הקבוצה הסונית הגדולה בעולם, ואף ראשי הכנסיה היוונית-אורתודוקסית וכן נציגי דתות נוספות מרחבי העולם.

טקס החתימה על ההצהרה ההיסטורית נקבע במדינת הוותיקן ברומא, משלחת הרבנות הראשית בראשות חברי מועצת הרבנות הראשית הרב רצון ערוסי והרב אליעזר שמחה וייס יצאה יחד עם פרופ' אברהם שטיינברג. בהנחיית הרבנים הראשים לישראל לחברי המשלחת נקבע כי טקס החתימה ייערך באולם מיוחד בוותיקן ולא בחדרי התפילה.

את טקס החתימה ההיסטורי פתח הרב פרופ׳ אברהם שטיינברג המשמש גם כחבר האקדמיה לחיים של הוותיקן, שהציג בפני הנוכחים ראשי הדתות האחרות את עיקרי המסמך שנכתב על ידי האקדמיה ובהסכמת כלל נציגי הדתות ולאחר מכן הוקרא על ידי הרב דוד רוזן שאף הנחה את הטקס - מכתבם של הרבנים הראשיים לישראל.

באיגרת ״דעת תורה״ ששלח הרב הראשי לישראל הראשון לציון הרב יצחק יוסף כתב הרב הראשי כי "המתת חולים סופניים אף היא מוגדרת תחת האיסור "לא תרצח" המוזכר בעשרת הדיברות, וחביב אדם שנברא בצלם, כל אדם. החיים הם מתנה מבורא עולם, ואל לנו לקחת חיים של אחרים חלילה". באיגרת הוסיף הרב הראשי הרב יוסף, ״עם זאת יש לעשות כל מאמץ להקל את סבלם ואת כאבם של חולים הנוטים למות, הן מבחינה רפואית והן מבחינה רוחנית וגשמית, מבלי לקרב את מותם".

במכתב מיוחד ששלח הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו למעמד החתימה, התייחס הרב הראשי לחשיבות המעמד ועל שנבצר ממנו להשתתף במשלחת ולחתום על נייר העמדה שמאחד את שלושת הדתות המונותאיסטיות. בהמשך מפרט הרב הראשי במכתבו בהרחבה את חשיבות ערך החיים ביהדות, ואת הטעם מדוע אין לקרב בשום דרך מוות של אדם, גם אם לא נראה כי יש סיכויים להחלמתו.

הרב אליעזר שמחה וייס, חבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, הודה לנציגי הדתות האחרות על ההצטרפות ועל הקריאה החשובה ואמר כי זהו יום היסטורי וחשוב בהצטרפות כלל הדתות לקריאה משותפת. הרב ציין בפני המשתתפים את פרשת השבוע, פרשת נח, בה הצטוו אומות העולם על שבעת מצוות בני נח המצוות על שמירת החיים ואמר כי "בקריאה המשותפת אנו מסייעים בשמירת מצווה זו על ידי כל בני הדתות".