מול המסמכים הישנים
מול המסמכים הישניםצילום: מכון ז'בוטינסקי

משלחת מיוחדת של מכון ז'בוטינסקי מקיימת בימים אלה מסע בין תחנות חייו של ז'בוטינסקי ברוסיה.

על האירוע המתקיים בהזמנת שגרירות ישראל במוסקבה ובשיתוף עם אנשיה, מספר לערוץ 7 גדעון מיטשניק, מנכ"ל המכון.

"יש למסע הזה שני יעדים מרכזיים: אוניברסיאות וקהלים וגופים יהודיים. מעבר ל"השלמת מעגל" ופתיחת מעגלי קשרים חדשים בעקבות זאב ז'בוטינסקי, מגדולי המנהיגים הציוניים, איש רוח ועוד, יש כאן גם חזרה לשורשים, חזרה לערבות רוסיה שם נולד ז'בוטינסקי באודסה ב 1880".

יצוין כי בראש המשלחת עומד יוסי אחימאיר, יו"ר המכון, ומשתתפים בה פרופ' אריה נאור, יו"ר הוועדה האקדמית של המכון, ועו"ד אריאל בולשטיין, חבר הנהלת המכון.

בדבריו מציין מיטשניק גם את הקשר האישי שלו למקום, שכן סבו, דוד, נולד לפני 120 שנה בחרסון שהיתה אז חלק מהאימפריה הרוסית.

"כקצין צה"ל במילואים להגיע לרוסיה בחורף 2019, להתהלך בכיכר האדומה, לחלוף בכיכר לוביאנקה ליד מטה ה-ק.ג.ב, לשבת בפינת גולדה מאיר בבית הכנסת המרכזי במוסקבה ולהשתתף בארוחת ערב בבית שגריר ישראל במוסקבה זו חוויה לא טריוויאלית", אומר מיטשניק.

המסע כולל ביקור בשלוש ערים - מוסקווה, ירולוסלובל וסט. פטרבורג. במהלך הביקור יתקיימו חמישה סמינרים אקדמיים ובכל עיר במקביל יתקיימו גם מפגשים עם הקהילה וארגונים יהודיים סביב דמותו של ז'בוטינסקי, ציונות ועוד. "בכל מפגש עולים גם נושאים שונים לשיתופי פעולה בתקווה שלמפגש הראשון עם כל שותף תהיה המשכיות", מוסיף מיטשניק.

מדבריו של מיטשניק עולה כי גם כיום, עשרות שנים אחרי מותו של ז'בוטינסקי, קיימת התעניינות בדמותו ופועלו בקרב הציבור היהודי ושאינו יהודי ברוסיה. מיטשניק מספר על יום אתמול (רביעי) שהיה העמוס ביותר מבחינת היקף המפגשים:

"היום החל במפגש עם חוקרים וסטודנטים של המכון לחקר המזרח התיכון באוניברסיטה למדעים, מפגש ששילב בין ז'בוטינסקי לבין האתגרים הביטחוניים, הפוליטיים והמוסריים של ישראל היום, נמשך במפגש וביקור מרתקים בארכיון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית, ביקור שכלל סיור באוסף חומרים מקוריים של לנין וגופים ציוניים, תמונות מקוריות מאושוויץ וגם מאמרים של ז'בוטינסקי".

במסגרת הביקור נערך גם מפגש משותף עם נציגי הקונגרס היהודי הרוסי וצוות הארכיון בנוגע לתכנון תערוכת ז'בוטינסקי שתתקיים בעתיד במוסקבה. ההמשך היה בהרצאות לסטודנטים באוניברסיטת מגימו המתמחה בלימודים בינלאומיים.

"לסיכום היום נערך מפגש משמעותי במרכז קהילתי בסמוך לבית הכנסת המרכזי במוסקבה עם עשרות מחברי ארגון "השחר" בית"ר ועוד. במפגש נטלה חלק יאנה אגמון, ראשת שלוחת "נתיב" במוסקבה. התנהל שיח ער בנושאי ציונות, ז'בוטינסקי, עליה ועוד".

על הביקורים שקדמו ליום זה הוא מוסיף ומספר: "ביום השני לביקור המשלחת הגענו לאוניברסיטה ע"ש דמידוב בעיר ירולוסבל (650 ק"מ ממוסקבה) בה קיבל ז'בוטינסקי דיפלומה במשפטים ב-1913. באוניברסיטה נערך סמינר אקדמי על ז'בוטינסקי בהשתתפות תלמידים ואנשי סגל. רקטור האוניברסיטה הדגיש שאין לאוניברסיטה בוגרים שעל שמם קרויים עשרות רחובות וכי הם מאד גאים בתלמיד שלהם. אחד מראשי המחלקות סקר את סוגיית לימודיו של ז'בוטינסקי באוניברסיטה אך ציין שהמסמך היחיד שיש להם הוא התעודה שקיבל".

"הביקור עמד גם בסימן "חזרה לשרשים" אך הדגש המרכזי היה על "פתיחת מעגל" של שיתופי פעולה בין האוניברסיטה למכון ז'בוטינסקי. בין הנושאים עליהם דובר היו גם הצבת שלט לציון זכרו של ז'בוטינסקי באוניברסיטה וכן קיום מפגש נוסף בארץ בשנה הבאה.

עוד מספר מיטשניק כי "מכון ז'בוטינסקי התחייב להעביר לאוניברסיטה עותק מהעבודה שהכין זבוטינסקי לטובת קבלת הדיפלומה. במוקד המפגש המרגש עמדה הרצאה של שתיים מתלמידות המחלקה ללימודי שפות שהירצו בחן רב על ז'בוטינסקי הסופר והמתרגם תוך קריאת קטעים מהתרגום שלו ל"העורב" של אדגר אלן פו ברוסית ובאנגלית".

לאחר החלק האקדמי ערכה המשלחת ביקור בבית הקהילה היהודית ובבית הכנסת המקומי שהוקם לפני למעלה מ-100 שנה. ראש הקהילה, משה יוסף וולדרסקי, אירח את חברי המשלחת ואף הזמין אותם לחופה שהתקיימה באותו ערב. יום לפני כן ביקרה המשלחת בבית הכנסת במוסקבה".

"האווירה בפגישות והכבוד שמופגן כלפי ז'בוטינסקי מפתיעים אותנו בכל פגישה מחדש. זה בלט גם באוניברסיטאות וגם בארכיון המפלגה הקומוניסטית שהוא ארכיון של המדינה. תקוותנו שלקראת שנת 2020 שהיא שנת ה-140 להולדתו של ז'בוטינסקי ושנת ה-80 לפטירתו, נצליח גם בארץ וגם ברוסיה להניף את דגלו של זאב ז'בוטינסקי", דברי מיטשניק.

היום (חמישי) יצאה המשלחת השכם בבוקר בדרכה לסנט פטרסבורג, למפגש האקדמי החמישי במסגרת המסע. את דבריו חותם מיטשניק בדברי תודה "לצוות השגרירות במוסקבה בראשות קרן כהן-גת ובייחוד לאנה קינן, ותודה חמה לגרי קורן, השגריר היוצא וכיום מנהל מחלקת מזרח אירופה במשרד החוץ, על היזמה והשותפות".

צילום: מכון ז'בוטינסקי
צילום: מכון ז'בוטינסקי