לתכנן, לנהל, לתחזק ולתפעל את רשת המחשבים
לתכנן, לנהל, לתחזק ולתפעל את רשת המחשביםצילום: דובר צה"ל

אם אתם משרתים בצה"ל או שירתתם, בכל יחידה שהיא, אתם בוודאי מכירים את מנהל הרשת היחידתי שבלעדיו אי אפשר להמשיך לפעול: בכל פעם שיש תקלה, כשמשהו לא עובד, כשהזמן דוחק אך פתאום כל הרשת נופלת- הוא מגיע ומציל את המצב.

הכירו את קורס מנהלי הרשת של אגף התקשוב וההגנה בסייבר, שמכשיר את חייליו להיות המומחים ברשת הצה"לית בכל מקום אליו יגיעו.

בצה"ל ישנם תפקידים רבים ומגוונים, חלקם 'צה"ליים' לחלוטין ולא תתקלו בהם בשום מקום אחר, אך חלקם מקבילים לתפקידים באזרחות וידועים גם מחוץ לצבא. בכל חברה או ארגון תוכלו למצוא את מנהל הרשת, האחראי על תפעול המחשבים.

אז מהו בדיוק הקורס שממנו תוכלו להיחטף באזרחות היישר אל חברות ההייטק המובילות בישראל? לכבוד הגיוס הגדול לבה"ד 7, בית הספר לקשר, תקשוב וסייבר, שוחחנו עם סג"ם אורן פולק, ששירתה כמנהלת רשת בגדוד הקשר של פיקוד דרום וכיום מפקדת קורס מנהלי הרשת בבה"ד 7.

פולק עונה על כמה שאלות שהבהירו לנו אחת ולתמיד במה בדיוק מדובר. קורס מנהלי הרשת - כל השאלות והתשובות.

נתחיל מההתחלה. מהו בעצם התפקיד?
קורס מנהל רשת נועד להכשיר את המתגייסים, בוגרי טירונות 02, לתפעל את רשת המחשוב במתקנים הצה״לים- כלומר מנהלי הרשת מוסמכים להיות הגורם המקצועי בכל מה שנוגע למחשבים ביחידה. בוגרי הקורס מקבלים תעודה רשמית שתלווה אותם באזרחות ותהווה חותם להכשרתם, ובעתיד תתרום להתברגותם בעולם ההייטק בישראל.

מהו מהלך ומבנה הקורס?
הקורס מתנהל בבה"ד 7, בית הספר לקשר, תקשוב וסייבר שנמצא בעיר הבה"דים. ההכשרה אורכת כ-6 שבועות, ותכני הקורס מגוונים וכוללים גם תכנים מקצועיים וגם חינוכיים. התוכן המקצועי כולל את המקצועות הבאים: הכרת התפקיד, חומרה office, windows 7, system, תקשורת, אבטחת מידע וצי״ד... זה אמנם נשמע מעט לא מובן, אבל עם ההשקעה הנכונה החיילים נכנסים בקלות לתוך עולם המושגים הזה.

איך נראה יום בשירות הסדיר?
יום בסדיר מורכב ממענה לכל בעיה שיש ברשת. כאשר מתקבלות התראות על תקלות, מנהל הרשת מתפעל מרחוק על ידי השתלטות על המחשב, ובמידה וזאת תקלה שדורשת תפעול פיזי הוא מגיע אל המשתמש. הבעיות רבות ומגוונות והחשיבות של תקינות הרשת בצה"ל היא עליונה, ולכן מנהל הרשת מוכרח להיות מאוד מקצועי.

מהי בעצם חשיבות התפקיד?
בעידן המודרני, עם התקדמות הטכנולוגיה, גם הצבא הופך לצבא טכנולוגי וכל פעילות מתוכננת, מתועדת ומועברת על גבי רשתות המחשב. מנהל רשת מאפשר תקשורת תקינה בין משתמשי צה״ל ובכך מאפשר רציפות על גבי רשת המחשבים. הרי כיצד יוכל צה"ל להתנהל ללא רשת תקינה ואיתנה?

איפה ניתן להשתבץ לאחר הקורס?
השיבוצים פרושים בכל רחבי צה"ל. מדובר בקורס הגדול בבה"ד 7 ואליו מתגייסים מאות חיילים מידי שנה, כיוון שמנהל רשת הוא איש מקצוע הכרחי בכל יחידה בצבא. החיילים משתבצים בכלל בסיסי צה״ל, בדרגים ובזרועות השונים, ביחידות מנהלתיות וביחידות מבצעיות.

עובדה מעניינת על הקורס?
קורס מנהל רשת הוא קורס מאת מיקרוסופט, כלומר קורס אזרחי שמיקרוסופט פיתחו.

מי האנשים שמתגייסים לתפקיד?
האוכלוסייה בקורס היא מגוונת, והתפקיד מיועד לגברים ונשים גם יחד. אין צורך ברקע מקדים במחשבים אך זיקה לתחום תמיד תוסיף.

מה הדבר הכי מעניין בשירות?
השירות הוא מבצעי- אין לדעת מתי תהיה התקלה הבאה ומה תהיה הדחיפות המבצעית שלה. יכולות להיות הקפצות, צורך באיוש חמ״לים ופריסות של מפקדה ניידת, הכל כמובן תלוי באופי המקום אליו משתבצים.

מה התפקיד נותן לאזרחות?
המקצוע מקביל למקצוע באזרחות: מנהל רשת הוא איש מקצוע מבוקש בכל ארגון מוביל, ותפקידו הוא לתכנן, לנהל, לתחזק ולתפעל את רשת המחשבים בארגון. בסיום הקורס, תקבלו תעודה רשמית המסמיכה אתכם למנהלי רשת, ואיתה תוכלו בקלות להתקדם באזרחות לחברות הייטק וארגונים נוספים.

ולסיום, תוכלי לתת טיפ למתגייסים החדשים?
תשקיעו בקורס! קחו אותו ברצינות מלאה, והכי חשוב- אל תשכחו את החומר התאורטי שלמדתם כשתגיעו לתפקידכם בסדיר. התיאוריה תהפוך אתכם למנהלי רשת מצוינים שמסוגלים להבין את ה'מעבר' בכל סיטואציה ולתפעל כל תקלה. תגיעו עם ראש פתוח והמון מוטיבציה ללמידה, ותחייכו: קיבלתם תפקיד מעולה.