ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) התייחס אמש במליאת הכנסת להתייקרות מחירי המים וטען כי יש לסגור את תאגידי המים שהפכו לדבריו למנגנוני ג'ובים.

"הנושא של תאגידי המים הוא ההוכחה ההוכחה הגדולה לכך שהעברת השלטון מידי אנשים נבחרים לידי פקידים הקוראים לעצמם שומרי הסף היא אסון בכל תחום", אמר אייכלר במהלך הצעה לסדר שעסקה בהתייקרות מחירי המים בישראל.

בדבריו תהה: "למה הוקמו תאגידי המים? משום שטענו שראשי העיר וחברי המועצות מושחתים. ומי הם האנשים "הטהורים" שיכולים לעשות שיקולים מקצועיים אלו האנשים שלא נבחרים ולא חייבים לאף אחד דין וחשבון. לכאורה יש בכך הגיון. אבל מה קרה בפועל? לא רק שתאגידי המים הפכו למנגנוני ג'ובים בכמות שאף ראש עיר ואף חבר עירייה לא היה מצליח לעשות, אלא שבעבר אותה אישה ענייה שאין לה כסף לשלם מים, או אותו איש זקן שאין לו לשלם חשבון, היה פונה לאיש ציבור או חבר עירייה שיעזור לו. בעיריות היו ועדות להנחה לנזקקים.

"ברגע שקמו תאגידי המים נגמרו ההנחות. כמו חברת חשמל. הרשעות של פקידי השלטון שאינם מחויבים לאזרחים שבחרו אותם, והם אינם עומדים לבחירה חוזרת, עלולה להגיע למחוזות אכזריים מאוד. זהו שלטון הרוע שרע לכל האזרחים חסרי פרוטקציה.

"הצעתי ותמכתי בחוק לסגירת תאגידי המים והחזרתם לעיריות, אבל זה לא הצליח כי מדובר בגופים מאוד חזקים. הצעתי שתקום וועדה בתוך תאגידי המים שבה יהיה עובד סוציאלי, חבר עירייה, ומנכ"ל תאגיד המים שיעניקו הנחות למעוטי יכולת. אבל זה לא עבד. זו שחיתות חוקית. זה הגיע לכך שראש עיריית קריית גת היו רזרבות מתאגידי המים והוא רצה לקחת את הכסף לעירייה שהרי העירייה היא שותפה לתאגיד.

"אמרו לו אי אפשר כי יש הרבה הזנחה בתשתיות שטרם סיימת לטפל בהם. הוא הגיע עד לבג"ץ ולוועדות הכנסת. הוא נלחם על כך בכל דרך ובסוף הצליח להוציא מעט מתקציב הרווחים של תאגיד המים עבור העירייה".

אייכלר סיים את דבריו בקריאה: "אם אפשר לסגור את תאגידי המים - מה טוב. זה יהיה גם חסכון וגם צדק. אם אי אפשר, חובה להחזיר לפחות את וועדת ההנחות בתוך התאגיד שתוכל להתחשב בנזקקים ומעוטי יכולת ועל ידי כך נעשה צדק בעולם המים".