סותמים למוטי קידר ת'פה - הערות

על הישיבה החשאית שחייבים להאמין שהתקיימה, על הדורסנות הנאורה, על שתיקת ארגוני הנשים ואבירי זכויות האדם. הערות טרם שבוע טוב

שמעון כהן , ד' בחשון תש"פ

שבוע טוב
שבוע טוב
צילום: ISTOCK

ישיבה חשאית

התחושה היא כאילו שבמקום כלשהו ישבו גורמי משטרה, פרקליטות ושאר אוכפים על שלל דרגותיהם, משרותיהם ותאריהם, כוסות קפה על השולחן שלפניהם ומבטים מודאגים על פניהם. מישהו שם העלה ככל הנראה את השאלה 'מה צריך עוד לעשות כדי שהציבור בישראל יפסיק להאמין לטוהר כוונותינו בחקירת נתניהו? כבר הדלפנו ופרסמנו והגזמנו ותידרכנו ותיעתענו ואפילו הוצאנו את ליאת בן ארי לחופשה במקום להקשיב לגרסת נתניהו, אבל משום מה עדיין יש כאלה שמאמינים לנו. מה עושים?'.

ואז מקצה החדר הדחוס הציע מישהו 'אולי ניקח את הטלפונים של היועצים הקרובים שלו, נפשפש בהם חופשי ונגיד שזה הכרח חקירתי'. מהעבר השני שאל מישהו אחר אם 'זה לא יהיה קצת מוגזם? יש בטלפונים האלה מלא תכתובות ונתונים של ראש הממשלה עצמו. הרי אין לו טלפון משלו. בפועל הטלפונים האלה משמשים בעצם אותו. למישהו יהיה סביר שנחטט בטלפונים של ראש הממשלה?', וההוא מהקצה השני חייך בשביעות רצון של מי שעמד במשימה: 'נו, אבל זה בדיוק מה שרציתם, משהו שאחריו כבר יפסיקו להאמין לנו. רצית, קיבלת'.

הנאורות הדורסנית

מדהים לראות איך בשם קדושת ערכי השוויון המטורלל רומסים באין מפריע את זכויותיו של מיעוט, כמעט הייתי אומר מיעוט נרדף. לאיזה גבהי צונאמי עלו גלי הסערה בעקבות בקשתו של הרב פירר שבאירוע ההתרמה לארגונו שלו, זה שעושה כל כך הרבה טוב לכל כך הרבה אנשים, זה שהמדינה חבה לו מיליונים על פעילותו הקדושה והמסורה, שבאירוע לכבודו לא תישמע שירת נשים. הזייה.

אני מבקש לשאול שאלה קטנטנה אחרי שאני מדלג על חשיפת הבוז של אבירי הזכויות בערכי הזולת, אחרי שאני מתעלם מהחובה של כל כך הרבה אנשים להודות להלל ולשבח את הרב פירר ולהרגיש מחויבים לייקר אותו, שאלת לשיטתם של אבירי מסדר זכויות הנשים:

אנחנו הרי נמצאים בעידן של ריבוי ערכים ואמיתויות, כך לפחות מספרים לנו נביאי הדור. שוב ושוב הם טוענים שכל אחד יכול לחיות עם האמת שלו ואין אמת אחת גוברת על אמת אחרת, אין אמת מוחלטת ושאר סיסמאות פוסטומודרניסטיות. אז לשיטתכם, אני שואל, אם אתם באמת דוגלים בעקרון הזה, הרי סירובו של הרב פירר לשמוע שירת נשים נובע מהערכים שבהם הוא מאמין, ונגיד שמול ערכיו עומדים ערכיכם שלכם, עדיין מתבקשת השאלה מי אמר שהערכים שלכם, חובבי השוויון חסר הגבולות, נעלים וצודקים יותר מערכיו של הרב פירר? מי אמר שבגלל ערכי השוויון שלכם הרב פירר צריך לוותר על הערכים שלו והאמת שלו? הרי לתפיסתכם כולם שווים, לא רק בני האדם, גם הערכים שהרי כמאמר שלמה ארצי, שסביבו התעוררה הסערה כולה, 'והאמת שאין אמת אחת או שתיים'. אז תהיו עקביים.

מעמד האישה

ועוד הערה בענייני מעמדן של נשים: כבר שנים לא מעטות אני מצפה לשמוע את קול זעקתן של נשות שדולת הנשים נגד עולם הכדורסל הישראלי והעולמי, ולא, אני לא מדבר על ההפרדה המגדרית שבין קבוצות כדורסל נשים לקבוצות של גברים. על זה כבר ליהגנו כאן בעבר. אני מתכוון למשהו אחר:

יושב לו חובב כדורסל, ילד או מבוגר, בביתו אל מול המרקע וצופה במשחק כדורסל, מערום קליפות הגרעינים שלפניו הולך ותופח. איכשהו הוא כבר התרגל לכך שבין להטוטי הכדרורים, סלי השלוש, המהלכים המרהיבים וההטבעות המטורפות, ברגע בו המאמן קורא את חניכיו לפסק זמן או ברגעי הפסקת הרבע או המחצית המגרש מתפנה מהבחורים המיוזעים ואל הזירה פורצת מחויכת ועולצנית להקת בנות צעירות בלבוש חושפני (כן, אני יודע, אלו בגדי ריקוד, אבל אל תספרו לעצמכם שזה הופך אותם לבגדים לא חושפניים) הפוצחות במחולות, בקפיצות ובשאר פיזוזים להנאת הקהל ביציעים ומאחורי המסכים, הממתין לשחקניו שישובו מהתדרוך להמשך הקרב הספורטיבי.

הלו, מה קורה כאן? איפה שדולת הנשים ושאר הדואגים לכבודן ומעמדן של נשים? מקובל עליכם שהנערות המפזזות הללו אינן אלא קישוט ברגעי המנוחה של הגברים הלוחמים? מזכיר לנו תקופות עתיקות ותרבויות לא מאוד מתקדמות. אלו התובנות שאתן מסכימות שיטופטפו לקהל הצעיר שבין אוהדי הספורט? איך אתן שותקות? למה זה מקובל עליכן? רק כי לא מדובר במאבק נגד דתיים, או שיש סיבה אחרת?

לסתום לו את הפה

באמת הגיע הזמן לסתום את הפה לד"ר מוטי קידר ולדומיו שמעלים שוב ושוב, שנה אחר שנה, את תיאוריות הקונספירציה הללו סביב רצח רבין. לטעמי הדרך הטובה ביותר לסתום פיות של אנשים שכאלה היא לא מבול של חרפות, גידופים בתקשורת, גינויים, התנערויות ושאר התרפסויות בפני מי שקובע מה מותר ומה אסור לחשוב, אלא פשוט לתת סוף סוף לד"ר קידר ולשכמותו תשובות. נדמה לי שזו תהיה סתימת הפה היעילה והראויה ביותר לה אנחנו מחכים כבר יותר מדי שנים.

הגיע הזמן להשיב למבול השאלות שהתחיל ב-70 שאלותיו של אדיר זיק זצ"ל ולא פסק עד היום, להסביר את ה'סרק סרק', להסביר את הדו"חות הסותרים והמשונים של בית החולים על אישפוזו של רבין בליל הרצח, להסביר את דיווחי הכדור השלישי, את הירי מלפנים, את דבריה של לאה רבין מליל הרצח שהשב"כ הרגיע אותה ואמר לה שלא מדובר באירוע אמתי, את דבריה של דליה רבין על הקירות האטומים שהמערכת מציבה בפניה כשהיא מבקשת תשובות, את ההתנהלות המשונה של פרופ' היס שמתעקש שמישהו הקליט בטעות על הקלטת ההיסטורית המלווה את ניתוח גופת ראש הממשלה, את דבריהם של רופאים ואחיות אחרים שלא מסתדרים עם הגרסה הרשמית, את דבריה של מרים אורן, עדת הראיה לרצח, שקבעה שראתה שרבין לא נפגע, את עדותו של המאבטח יורם רובין שרבין דחף אותו אל הרכב בכוח מפתיע, את תופעת רוני קמפלר המשונה, את מעורבותו של אבישי רביב ועוד ועוד.

בקיצור, תנו סוף סוף תשובות מסודרות ותסתמו את הפה לא רק לקידר.

ושוב אותה שתיקה

יש מי שעדיין מחכה להתייחסות כלשהי של ארגוני זכויות האדם והלוחמים נגד עינויים למאסרו ועינויו בידי מנגנוני הרש"פ של פלשתיני שהתגייר, וימים אחדים לאחר מכן, סמוך ליום כיפור האחרון, נלכד בידי אנשי הרש"פ כשהגיע למפגש בגוש עציון עם אחד מבניו שנותרו מוסלמים.

התואנה להעלמתו של האיש והעברתו לתחנת המשטרה הפלשתינית בחברון הייתה טענת אחיו, שנותרו מוסלמים, שנהג כלפיהם באלימות. מנגד, הוא עצמו טוען שהוא הקרבן האמתי לאלימות מצד אחיו בעקבות הליך הגיור שעבר.

האיש, נכד של ערבי חברוני שהציל יהודים בפרעות תרפ"ט, הצליח ליצור קשר טלפוני עם יהודי מחברון וסיפר לו על העינויים וההתעללויות שהוא עובר, כולל מכות אכזריות ושריפת ידיו ורגליו. בינתיים ישראל מגדירה את האירוע כאירוע פנים-פלשתיני כי האיש טרם השלים את הליך קבלת האזרחות הישראלית. עם הרש"פ ומנגנוניה האלימים אין מה לדבר, וממש משום כך הייתי מצפה שאבירי זכויות האדם יצאו ויפגינו ליד משטרת חברון, מול בניין הממשל שם או בכל מקום אחר, אבל זה לא קורה. מישהו מבין למה?

אני והשטויות שלי

הרשו לי לחלוק איתכם מחוויותיו של מראיין. איפשהו במהלך השבוע הזדמן לי לשוחח עם ד"ר חגי בן ארצי, גיסו של ראש הממשלה, שאמר לי 'שמע, אני רוצה למחות על עצם העלאת האפשרות של הקמת ממשלת שמאל בתמיכת הרשימה הערבית'. "אתה דוקטור ומרצה לתנ"ך, וחוץ מזה שאתה גיסו של ראש הממשלה, ממתי הפכת לפרשן פוליטי?", שאלתי אותו וביני לבין עצמי הצבתי סימן שאלה לא קטן סביב נחיצותו של ראיון עם מי שאין ברזומה שלו שיחות על כוס קפה עם אמנון אברמוביץ' או פאנלים משותפים עם עמית סגל.

ובכל זאת, ד"ר בן ארצי סבר שהקריאה שלו צריכה להישמע, הריאיון יצא לדרך ואני הבנתי שכדאי לי לחדול מההבלים שלי בדבר יתרונם של פרשנים מקצועיים על פני שאר העם.

בדרכו אמר ד"ר בן ארצי את שעל ליבו בצורה תקיפה וחריפה, אבל היו לא מעט דברי טעם בדבריו: אם גם הקיצוניים שבדורשי הגיוס לצה"ל נעצרים רגע לפני שהם דורשים גיוס גם לערבים וטוענים שאי אפשר לחייב ערבים להתגייס לצבא שנלחם עם בני עמם, המשמעות היא שגם לקיצוניים הללו, ורבים מהם שוכנים לבטח בין כותלי 'כחול לבן', ברור שהזהות הלאומית של ערביי ישראל היא עם אחיהם שמעבר לגבול או אלה המנפיקים מחבלים מתוככי הארץ הזו. נכון, זה כוללני, פשטני ויש שימהרו להגיד גם גזעני, אבל אותה כוללנות וגזענות פועלת כשאיש לא ממהר לדרוש את גיוס הערבים. אז אם לא סומכים עליהם שיסתערו יחד איתנו בשדה הקרב, הגיוני לסמוך עליהם בשאלות של מדיניות, ביטחון, עתיד העם היהודי, בניין הארץ ועוד ועוד שאלות שממשלה צריכה להעביר עליהן החלטות בתמיכה קואליציונית?

איך, שאל ד"ר בן ארצי, יכולים ממשיכי תנועת העבודה והציונות, רק בשם תאוות השלטון והתקווה להדחת נתניהו, למסור את מפתחות החלטותיה של הממשלה הבאה, זו שקובעת את מהלכיו הבאים והגורליים של העם היהודי, בידי מי שאם נודה על האמת גם בני גנץ וגם יאיר לפיד, עם כל הכבוד לייפייפות הנפש והפוליטקלי-קורקט, לא ממש סומכים עליהם?

(להערות ולהארות שלכם: cshimon2@gmail.com)

לעוד כמה הערות קודמות:

מסקנות סרק סרק

אשליות, סוכות, הנערים וקדיש

אין גבולות להומור הערבי

מנטפליקס ועד עזה

ימי הנשיאים וההתנצלויות