שבח וייס
שבח וייסצילום: Nati Shohat/Flash90

פרופסור שבח וייס, אשר היה יו"ר הכנסת בתקופת כהונת ממשלת רבין השניה, היה האיש שישב לצידו של יצחק רבין בעצרת למען השלום בכיכר לפני 24 שנים.

אמש (מוצאי שבת) סיפר שבח בריאיון ל'כאן רשת ב' כי מזכירתו הזהירה אותו שמשהו נורא עומד לקרות, "דווקא המזכירה האישית שלי אז, נילי ערבות, אמרה לי 'שבח, הולך להתרחש פה משהו נורא'. אולי מתוך תחושת האמנית שבה, היא חשה את החוצות יותר טוב ממני. וקרה משהו נורא. זו הייתה מלחמת אזרחים שהסתיימה בקורבן אחד, שהוא בעצם התמצית של כל הקורבנות - ראש ממשלה של מדינת ישראל נרצח ברצח פוליטי".

וייס סיפר שבדיעבד הבין שראה את יגאל עמיר מסתובב ליד מכוניות האח"מים, "ראיתי איש צעיר מסתובב שם ליד המכוניות. כמובן שאחר כך, כשהסתכלתי על התמונות הבנתי שזה יגאל עמיר. אני הייתי משוכנע שזה או נהג של אחת המכוניות של השרים, או איש שב"כ שמסתובב, כי צריך שם להסתובב".

"אני הצעתי לרבין את הסיגריה האחרונה בחייו. רבין עישן כמו קטר, כשהייתי בסביבתו זה היה אך טבעי שיפנה אליי, כי אני עד היום מעשן מקטרת. הדלקתי לו את הסיגריה האחרונה בחייו, אני מחזיק עכשיו את המקטרת ומתרגש", העיד.

על הרצח עצמו אמר וייס: "זה סוג של אירוע שלא שוכחים, עד סוף ימי אזכור אותו. זה דבר נורא, מחריד. זה דבר שמשנה לך באופן אישי את כל החיים, המחשבות. מצמצם את התקוות לטוב. עושה רע בנשמה. זה גם עצב נורא. אני אהבתי את רבין אהבה גדולה, מעבר להזדהות הפוליטית, ומעבר לעובדה שהייתה לי זכות באמת בלתי-רגילה להגיע למקום שהגעתי אז ולהיות שותף קטן בתוך המאמץ האדיר והאמיתי הזה להשגת שלום".