אורון שאול והדר גולדין
אורון שאול והדר גולדיןצילום: באדיבות המשפחות

התבטאותה של ד"ר לאה גולדין, לפיה מתאם השבויים והנעדרים ירון בלום משקר למשפחות, עוררה כצפוי תהודה רבה בכלי התקשורת.

אולם, חשוב לזכור שבלום, עם כל הכבוד לפועלו ולתפקידו, איננו מקבל ההחלטות בסיפור הזה. מי שמקבלים את ההחלטות הם ראש הממשלה ושרי הקבינט המדיני ביטחוני. הם אלו שצריכים לענות מדוע הוחזרה לעזה גופה, בניגוד להחלטות שהתקבלו בעבר בקבינט.

באחד בינואר 2017 עברה החלטת קבינט לפיה יש להפעיל לחץ על החמאס עד להשבת הבנים, להביא למצב שבו החזקת חללי צה"ל הדר ואורון, והחזקת הישראלים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, תהפוך עבור חמאס מנטל לנכס. להביא למצב שבו האוכלוסייה האזרחית ברצועה תפעיל לחץ על חמאס להשיב את הארבעה לישראל מה שיותר מהר.

בין השאר קיבל הקבינט החלטה שבה נאמר לא להחזיר גופות של מחבלי חמאס ומזוהי החמאס, לאסור ביקורי משפחות מחבלים בכלא הישראלי ולא טיפולים רפואיים למשפחות חמאס.

משמעות שינוי האוריינטציה היא נקיטה של צעדים קולקטיביים שיהפכו את תושבי עזה לגיהנם, עד להשבתם של כל השבויים והנעדרים לישראל. מדובר במהלך לא פשוט, שעלול לגבות ממדינת ישראל כולה מחירים לא פשוטים, אך לפחות לכאורה הוא אפשרי ליישום. למרות זאת הקבינט מעולם לא קיבל החלטה שכזו.

במקום להפוך את המשוואה ישראל פועלת בניסיון לייצר מו"מ עם חמאס, ומתוך תקווה לשכנע את חמאס לשנות את נורמת העסקאות הפסולה שהשתרשה מאז עסקת ג'יבריל, של תשלום מופקע תמורת חיילים ואזרחים, חיים או מתים.

אולם, גם בתחום זה נראה שלא נעשה כל המאמץ הדרוש. החזרת גופת הצעיר הפלסטיני לעזה מעידה לכאורה שלמישהו בישראל לא מאוד דחוף להחזיר את החיילים. שהרי אם זה היה דחוף אז במשא ומתן כזה לא מוותרים על שום קלף מיקוח, אפילו לא הקטן ביותר. אם כבר המחיר הופך למופקע, היה מתבקש לפחות לעסוק בשקידה הראויה בהכנת אמצעי התשלום ולדרוש מחיר ראוי מהחמאס. אם גם זה לא נעשה כמו שצריך - המחדל חמור שבעתיים.

ושוב, הסיפור הוא לא ירון בלום. הסיפור הוא ראש הממשלה נתניהו וחברי הקבינט. הם אלו שחייבים למשפחות גולדין, שאול, מנגיסטו וא-סייד, ובעצם לכולנו, תשובה ברורה לשאלה האם החזרת הבנים באמת נמצאת בראש סדר היום הממלכתי.

ועל מנת שלא תצטרכו לחפש, אז נספר גם מיהם חברי הקבינט, מלבד ראש הממשלה: שר החוץ ישראל כ"ץ, שר האוצר משה כחלון, השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שר המשפטים אמיר אוחנה, השר אריה דרעי, השר יואב גלנט, השר אלי כהן, השר יובל שטייניץ, השר זאב אלקין והשר בצלאל סמוטריץ'. אלו הם השרים שמהם אנחנו חייבים לדרוש את התשובות. אלו הם השרים שחייבים לכולנו תשובות, מה עושה מדינת ישראל? מדוע חולפות שנים כה רבות והבנים עדיין לא כאן?

אוזלת יד זה לא סדר יום, ומו"מ חשאי זה לא משהו שעושים רק כדי לצאת ידי חובה. המשפחות וכל אזרחי מדינת ישראל מאסו במריחות. אנחנו דורשים תשובות