שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי, קורא בערוץ 7 לחבריו לשמור על הלכידות בגוש הימין ולא להיכנע ללחץ משמאל לפרק את הגוש בתואנה שרק כך ניתן יהיה לגבש ממשלת אחדות.
"מה שמונע היום הקמת ממשלת אחדות זו הפסילה של גנץ את נתניהו. כל היתר זה תירוצים. העובדה שהימין בא מגובש היא לא חסם לממשלת אחדות", מצהיר סמוטריץ'.
לדבריו, "בדיוק כפי שכחול לבן באים בגוש של שלוש מפלגות שאין להם שום דבר משותף חוץ משנאת נתניהו, גם לנו מותר להתאחד. זו תהיה איוולת לפרק את בלוק הימין כי הממשלה היחידה שתוכל לקום היא ממשלת אוסלו. ממשלת מיעוט שנשענת על רוב ערבי וחייבת לערבים על כך. אסור בשום פנים ואופן לחזור לזה. הראשון שבחוסר אחריות יוציא אבן מהחומה ויגרום לנפילתה, יהיה אשם בהקמת ממשלה כזו".
"אני מאוד מקווה שגנץ יגלה את האחריות המתבקשת, יפסיק עם הפוליטיקה הקטנה והפסילות ואז תקום ממשלה תוך חצי יום. אם הוא יגרור את המדינה לבחירות זה יהיה רע אבל ממשלת אוסלו תהיה רעה יותר", מוסיף סמוטריץ'.
השר מתייחס גם לפרסומים אודות רצונו לבטל את האבחנה הקשורה לקו הירוק בכל הקשור לתחבורה. "היסטורית ביהודה ושומרון התנהלו עצמאית בכל הקשור לתחבורה ואולי בעיקר לא התנהלו. משרד התחבורה אמר שזו אחריות משרד הביטחון שכמובן זה פחות מעניין אותו. התוצאה היתה שכמעט לא נסללו כבישים ביו"ש ב-20 השנים האחרונות. למעשה, נסלל כביש אחד בלבד - עוקף נבי אליאס - שתוקצב מכסף קואליציוני שלנו.
''אין תכנון אב מסודר, התקציב לכבישים ביו"ש לא היה חלק מתקציב משרד התחבורה שמתנהל בתכניות חומש והתוצאה היתה שהכל נעשה מתקציבים קואלציוניים ובאו כל מיני ח"כים כמו סתיו שפיר וטענו שאנחנו לוקחים את הכסף מהרעבים ומעיירות הפיתוח", הוא מספר.
"לכן, קיבלתי החלטה שהתקציב של יו"ש יהיה חלק מתכניות החומש של משרד התחבורה. תכנית החומש האחרונה היתה של 200 מיליארד שקלים, 40 מיליארד לשנה ויו"ש לא קיבלה מזה שקל אחד, מה שכמובן הולך להשתנות. אנחנו מאיצים תהליך שהחל השר ישראל כ"ץ של הכנת תכנית אב לתחבורה שמסתכלת עשרות שנים קדימה איזה מענה צריך לתת להתיישבות - גם לאוכלוסייה היהודית וגם לאוכלוסיה הערבית. אנחנו מבצעים את הבדיקות לכל הכבישים ביו"ש לפי הקריטריונים של כלל הארץ - אנחנו לא מבקשים העדפה ליו"ש אבל לא מוכנים לאפליה. לדעתי, רוב הכבישים הבעייתיים ביו"ש, נראה לאחר בדיקות שהם מדורגים מאוד גבוה בקריטריונים כי לא השקיעו בהם שנים ואני מקווה שזה הולך להשתנה".
סמוטריץ' מדבר על מהלך סמנטי שלדעתו יש בו אמירה משמעותית. "אנחנו הולכים גם להגדיר את קמ"ט תחבורה ביו"ש כמנהל מחוז יהודה ושומרון במשרד התחבורה. אין סיבה שתושבי יהודה ושומרון ינוהלו באמצעות רפובליקת בננות צבאית ואני מקווה שמשרד התחבורה יהיה חלוץ בעניין הזה ויראה את הדרך למשרדי הממשלה האחרים".
"אנחנו מכניסים בקרוב את הרב קו לשימוש ביו"ש. התקבלה החלטה בנושא וזה רק עניין של זמן", הוא מספר.
למרות שסמוטריץ' מכהן בממשלת מעבר, הוא משתדל שלא להיות מודאג שהבא אחריו יעצור תהליכים שהוא מקדם.
"תמיד יש חשש. בתקופה שאני במשרד אני משתדל להספיק לעשות כמה שיותר. ככל שנכניס יותר דברים לתהליכים מתקדמים יהיה קשה יותר לבטל אותם. אני שואף להמשיך במשרד הזה וחושב שניתן לעשות בו הרבה דברים טובים לכל אזרחי ישראל. אנחנו מטפלים במשבר התחבורה שפוקד את מדינת ישראל והוא חמור הרבה יותר ממשבר הדיור".
"יש לי יסוד סביר להניח שתהליכים שאני עושה עכשיו ימשיכו גם עם שר אחר כי הם נכונים מקצועית. אני לא מעדיף את יהודה ושומרון, אלא עושה תהליכים מקצועיים שעושים בכל מקום אחר גם שם. הרי אם כל תושבי השומרון נוסעים לגוש דן, זה צריך להילקח בחשבון בתכנית של מטרופולין גוש דן וכשבונים את התחבורה הציבורית באזור צריך להסתכל גם מזרחה. אלו תהליכים מקצועיים אמיתיים שכל אנשי המקצוע מבינים. כיוון שזה כך, אני מעריך שגם כשיבוא שר אחר הדברים יימשכו", מוסיף סמוטריץ'.
יש לו גם דוגמאות לעבודות שיצאו לדרך ויקבעו עובדות. "כביש המנהרות כבר יצא לעבודה, התחלנו היום בסלילת כביש עוקף אל-ערוב שאנחנו קוראים לו כביש 'לב יהודה' וחסרים לנו עוד שני קילומטרים שאני מקווה למצוא עבורם תקציב ואז כל הדרך מירושלים לקרית ארבע תהיה דו נתיבית ומסלולית. אנחנו מבצעים הסדרה של שישה עשר צמתים במסגרת מוקדי סיכון - בצומת שילה, עפרה, המשטרה הבריטית וגם בבקעת הירדן. מקומות שיש בהם תאונות אין סיבה שלא יטופלו".
"כביש 446 שתושבי מערב בנימין סובלים ממנו מאוד ייכנס בתחילת שנה לביצוע של שלושה נתיבים לכל כיוון, אחד מהם של תחבורה ציבורית. כביש 55 שהפך להיות צוואר בקבוק גדול של יו"ש מתחיל בעבודה. אני מקווה שהתנופה הזו תימשך. מי שרוצה להביא חצי מיליון מתיישבים ליהודה ושומרון צריך לפרוס רשת של תחבורה ותחבורה ציבורית", מוסיף השר.
תכנית 'נתיב פלוס' שיזם סמוטריץ' עוררה ביקורת בקרב חלקים מהציבור, אבל היא תימשך ואף תורחב.
"אין דרך אחרת להתמודד עם בעיית הפקקים. אומרים לי לסלול עוד כבישים - זה לא יעזור. 300 אלף כלי רכב חדשים עולים על הכביש בכל שנה ולכן הפתרון הוא תחבורה ציבורית. צריך להפוך אותה ליותר אטרקטיבית ויעילה. כמו כל מהלך פורץ דרך בראשיתו יש לו חבלי לידה, לוקח זמן לציבור להתרגל, לוקח זמן להתאים את המענה", מסכם שר התחבורה.