בודפשט, הונגריה
בודפשט, הונגריהצילום: ISTOCK

חברת מחקרי דעת הקהל Yougov ערכה סקר ענק בקרב אלפים מתושבי מדינות מזרח אירופה, שנשאלו מה דעתם על הדמוקרטיה, מפלגות השלטון, הפוליטיקה וכלי התקשורת במדינותיהם.

התוצאות העלו כי מרבית תושבי מזרח אירופה חוששים מאוד מנפילת המשטר הדמוקרטי במדינתם ואינם מאמינים כלל לכלי התקשורת.

במסגרת המחקר נשאלו 12,500 תושבים ממדינות מזרח אירופה ובהם פולין, בולגריה, גרמניה, צ'כיה, רומניה, הונגריה, סלובקיה ועוד, האם הם חוששים לעתיד הדמוקרטיה במדינתם. התוצאות העלו כי בין 51 ל 61 אחוזים במדינות האלו, לרבות גרמניה, הביעו חשש גדול לעתיד הדמוקרטיה במדינתם.

על השאלה "האם הבחירות במדינתך הן חופשיות והוגנות" ענו 75 אחוזים מתושבי בולגריה בשלילה, וכך גם 50 אחוזים מתושבי הונגריה ורומניה ו-30 אחוזים מתושבי פולין. רק רבע אחוז מהנשאלים ענו בחיוב על השאלה "האם העולם כיום בטוח יותר מאשר בשנת 1989" לפני נפילת הקומוניזם במדינות מזרח אירופה רבות. רוב גדול בסקר ענה בשלילה גם על השאלה "האם כלי התקשורת במדינתך מדווחים באמינות, והאם אתם בוטח בדיווחי כלי התקשורת המרכזיים", ומרבית הנשאלים גם אמרו כי אינם מאמינים לדיווחים של הממשלה המקומית.

רוב גדול של נשאלים טענו כי "שלטון החוק וזכות המחאה נמצאים תחת מתקפה", כאשר תושבי הונגריה, בולגריה, רומניה, פולין וסלובקיה אף חששו כי יסבלו מהשלכות אישיות עקב מחאה נגד הממשלה.