איימן עודה
איימן עודהצילום: אבשלום ששוני וגדעון מרקוביץ', חדשות 12

המבוי הסתום במשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד לכחול-לבן לכינון ממשלת אחדות מעולם לא ידע ימים רעים יותר, אך בליכוד כבר מתכוננים לאפשרות שתוקם ממשלת אחדות ויו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה יהפוך ליו"ר האופוזיציה.

בליכוד חוששים שעודה יזכה למעמד המיוחד הכולל עדכונים מדיניים וביטחוניים ומבקשים למנוע זאת.

מאחורי היוזמה עומד ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) שהגיש הצעת חוק ברוח זו. "למרות קואליציית המיעוט המתגבשת והסיכוי שאיימן עודה יהיה בכלל בקואליציה, אנחנו בליכוד חותרים לממשלת אחדות בראשות נתניהו ונערכים לכך", הסביר קרעי את הרציונאל העומד מאחורי גיבוש ההצעה.

"במידה ותקום ממשלת אחדות, איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת שחבריה תומכים בטרור, עלול להיות לפי החוק היום, יו"ר האופוזיציה. מתוקף תפקידו הוא יקבל מעמד מיוחד, יהיה זכאי לעדכונים מדיניים ובטחוניים מראש הממשלה וינאם בכל פעם שראש הממשלה נואם בכנסת. עדכון בטחוני שוטף לתומכי טרור ומציאות מופרכת שכזו לא מתקבלים על הדעת".

בשל כך, הוא אומר, "הגשתי הצעת חוק שלפיה במידה ובאופוזיציה אין סיעה מעל 15 מנדטים, תפקיד יו"ר האופוזיציה יהיה ברוטציה בין מפלגות האופוזיציה. יו"ר האופוזיציה לא יקבל עדכונים מדיניים ובטחוניים מראש הממשלה ויוכל לנאום אחרי ראש הממשלה רק במקרים מיוחדים".

"החוק קבע מעמד רם וחשוב ליו"ר האופוזיציה מאחר ובדרך כלל הוא מגיע ממפלגה המהווה אלטרנטיבה שלטונית. במצב של סיעות אופוזיציה שאף אחת מהן לא עולה על 15 מנדטים, אף אחת מהן לא מהווה אלטרנטיבה שכזו, ועל כן יש להתאים את החוק למצב החדש".