אל על נפרדה מ"מלכת השמיים"

חברת התעופה נפרדה לשלום ממטוסי הג'מבו (747) לאחר 38 שנים. הטיסה האחרונה נחתה אתמול (ראשון) מרומא.

עדו בן פורת , ו' בחשון תש"פ

הקברניט מעוז צור, מנהל 747 יונתן גת, המנכ"ל אוסישקין וקצין ראשון אייל פרי
הקברניט מעוז צור, מנהל 747 יונתן גת, המנכ"ל אוסישקין וקצין ראשון אייל פרי
צילום: סיון פרג'

טיסה מספר 1747LY מרומא לישראל שנחתה אתמול (ראשון) בנמל התעופה בן גוריון היתה הטיסה האחרונה של מטוס ה-747 בשירות מסחרי באל על.

לאחר 48 שנים בהן הפעילה החברה מגוון דגמי מטוסים בצי 747, ביצע מטוס 747-400 האחרון, שסימונו 4X-ELC, את טיסתו האחרונה. במהלך השנים, נכנסו ויצאו משירות כ-20 מטוסי 747 מדגמים שונים.

הדגם 747-400 שהופעל באל על מאז שנת 1994, ביצע בשירות החברה כ-420,000 שעות טיסה ב-51,000 טיסות, בהן טסו כ-17 מיליון נוסעים.

גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על, אמר "זהו יום מיוחד והיסטורי שכן לאחר 48 שנים בהן מטוסי הג'מבו שירתו את אל על, נחתה טיסת אל על האחרונה בג'מבו המיתולוגי, הבואינג 747, אשר שירת נאמנה את לקוחותינו לאורך השנים.

"כעת, פני החברה להמשך תנופת ההתחדשות והצטיידות במטוסי הדרימליינר 787 החדשים, כאשר אנו משלימים בקצב מהיר קליטה של 4 מטוסים נוספים, כאשר כבר כיום מופעלים בצי אל על 12 מטוסי דרימליינר חדשים. כמו כן, אנו משלימים בימים אלה, לרווחת נוסעינו, שדרוג של פנים המטוס בצי 737 ובהמשך גם בצי מטוסי הבואינג 777".

יונתן גת, מנהל צי 747 באל על, אמר "זהו כבוד רב עבורי להטיס את טיסת הג'מבו המסחרית האחרונה של חברת אל על, הסוגרת באופן רשמי תקופת שירות מרשימה של 48 שנים בחברת אל על. לא בכדי המטוס זכה לכינוי מלכת השמיים".

במהלך הטיסה חזרה מרומא לישראל שהמריאה ב-10:00 בבוקר (שעון מקומי רומא) ונחתה בנתב"ג אחר הצהריים, קיבלו דיילי אל על את פניהם של הנוסעים במדי העבר הכתומים של החברה.

כמחווה לאירוע ההיסטורי, זמן קצר לפני הנחיתה בנתב"ג, שינה הקברניט את נתיב הטיסה ושרטט ציור ייחודי של מטוס ה-747 בשמי הים התיכון, אותו היה ניתן לראות בשידור חי ברחבי העולם באתר Flightradar24.com.

ג'מבו 747 אל על
צילום: יוחאי מוסי

מטוס ה-747 הפופולרי, הידוע בכינויו "מלכת השמיים", החל לטוס בצבעי התכלת- כחול-לבן של אל על בחודש מאי 1971. המטוס זכה לעיצוב מיוחד של האמן הישראלי הנודע דן רייזינגר, מראה שליווה את מטוס החברה מעל 30 שנה.

נוכח כניסת הצי לחברה, הוקם האנגר חדש כדי להתאים לגודלו של מטוס ה-747, עם שטח גג המכסה 10 דונם. באותה תקופה, המבנה נחשב לבעל הנפח הרב ביותר בכל המזרח התיכון. כמו כן, לראשונה בתולדות החברה, המטוסים החדשים כללו מערכות בידור בטיסה שכלל היצע רחב של סרטים חדשים, תכניות שמע רבות וערוצי מוזיקה.

עם כניסתם לשירות ב-1971, הציגו מטוסי ה-747 של אל על סטנדרט חדש, כאשר כבר באותה שנה נרשמה תנועה של 700 אלף נוסעים, גידול של 40% בהשוואה לשנה קודמת. במהלך השנים נכנסו ויצאו משירות כ-20 מטוסי 747 במגוון דגמים: 100, 200, 400 ומטען.

צי ה-747 היה שותף לכמה מנקודות ציון משמעותיות בתולדות מדינת ישראל, ביניהם הטסת נוסעים לישראל וממנה במהלך מלחמת יום הכיפורים, לצד הטסת טייסים ואנשי תחזוקה ארצה לצה"ל, והעברת אספקה וציוד אשר היו חיוניים להגנה על המדינה. בנוסף, הצי לקח

חלק משמעותי במבצע "אקסודוס" להעלאת יהודי ברית המועצות באמצעות טיסות ישירות ממוסקבה וב-"מבצע שלמה" הנועז להעלאת יהודי אתיופיה בתחילת שנות ה-90. במסגרת המבצע שבר מטוס 747 של אל על שיא עולמי (גינס) בהטיסו כ-1,088 נוסעים, לרבות שני תינוקות שנולדו במהלך הטיסה.

בשנת 1979 השיקה אל על לראשונה את טיסת הדגל הישירה, LY001, במטוסי ה-747 מתל אביב לניו יורק. הנוסעים התאהבו במהרה בטיסה זו, מאחר ואפשרה שנת לילה מלאה מההמראה מתל אביב בשעה 01:00 בלילה ועד הנחיתה, כעבור 12 שעות, בניו יורק בשעה 06:00 בבוקר (זמן מקומי).

בתחילת שנות ה-80, אל על השיקה לראשונה מחלקת עסקים לצד המחלקה הראשונה. בתחילה, המחלקה, 'המלך שלמה', הופעלה בטיסות טרנס-אטלנטיות במטוסי ה-747, וסיפקה מרווח גדול יותר בין המושבים, קייטרינג משופר ונוחות נוספת. כך, הציעה אל על שלושה סוגי מחלקות שירות ב-747: 'המלך דוד' למחלקה הראשונה, 'המלך שלמה' למחלקת עסקים, ומחלקת תיירים.

בשנת 1994, אל על רכשה את שני מטוסי ה-747-400 הראשונים שלה (4X-ELA ו-ELB), כאשר ב-1995 היא רכשה את השלישי (4X-ELC). בהמשך הצטרפו עוד שלושה מטוסים מדגם זה. מטוסים אלה הפכו לספינות הדגל של הצי.

מטוס ה-747-400 הראשון של אל על, הינו מטוס הנוסעים הגדול ביותר שאי פעם שירת בצי החברה, עם מעל ל-400 מושבים. מטוס זה הפעיל את הטיסה הראשונה של אל על במטוס ה- 747-400, תל אביב-פריז, ב-8 במאי 1994.

מטוס ה-747-400 אפשר עלייה משמעותית בטווחי הטיסה, עד 13,350 ק"מ, יכולת שאפשרה ביצוע טיסות ישירות מלוס אנג'לס לתל אביב.

בעקבות רכישת המטוסים החדשים, אל על הוסיפה טיסות ישירות מתל אביב לשלוש ערים מרכזיות בארה"ב ב-1995: ניוארק (ניו ג'רזי), מיאמי ולוס אנג'לס. מסלול תל אביב-לוס אנג'לס הפך להיות הארוך ביותר באל על, ועם תחילת הטיסות היה הארוך בעולם, 12,000 ק"מ, עם זמן טיסה ממוצע של 14 שעות ו-30 דקות.

לאורך השנים, מטוסי ה- 747 הפעילו נתיבי טיסה ישירים אשר קרבו את מדינת ישראל לתפוצות, היו הראשונים לפתוח נתיב למזרח הרחוק, ואף יעדים נוספים בצפון אמריקה, אסיה ואירופה.

כזכור, כחלק מהתחדשות צי המטוסים באל על, החברה רכשה 16 מטוסי דרימליינר 787 חדשים, אשר החליפו את צי מטוסי ה-767 שממנו נפרדה החברה בתחילת השנה ומטוסי 747 שיוצאים משירות כיום.