אושרו סלילתם של שני כבישים עוקפים מרכזיים בשומרון

ועדת הכספים של הכנסת אישרה בצהריים (שני) את העברת התקציבים לצורך סלילתם של שני כבישים עוקפים מרכזיים בשומרון, עוקף חווארה ועוקף לובאן.

האישור המיוחל הגיע שנתיים לאחר שביתת הרעב במאהל המחאה של המשפחות השכולות וראשי הרשויות בסוגיית הכבישים העוקפים, והסיכום עם ראש הממשלה על הקצאת 800 מליון ש"ח לכבישים העוקפים

לאחר שביתת הרעב, הוביל ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, בשנתיים האחרונות פעילות מול משרדי הממשלה בנושא. השלב האחרון הוא אישור בוועדת הכספים להעברת התקציב שאושר בממשלה, והיום כאמור אישרה ועדת הכספים את העברת התקציב של 324 מיליון ש"ח ממשרד האוצר למשרדי הביטחון והתחבורה לצורך התחלת ביצוע הפרויקט.

דגן התייצב לדיון יחד עם אנשי המקצוע במועצה האזורית שומרון, ועם נציגי המשפחות השכולות ששבתו רעב לפני שנתיים. הדס מזרחי שאיבדה את בעלה תת ניצב ברוך מזרחי בפיגוע ירי, איציק אבוטבול ששכל את אשתו הדס אבוטבול בפיגוע ירי בכבישי השומרון וכן הנערה איילה שפירא שנפצעה בפניה מבקבוק תבערה בשומרון לפני כ-4 שנים והגיעה לדיון עם אמה רות, והיו ממובילי המאבק. התקציב עבר בין השאר בסיועם של ח"כ מיקי זוהר, השר בצלאל סמוטריץ וח"כים נוספים.

"הכבישים הללו הם של תקציב שכבר אושר ע"י הממשלה לפני שנתיים", אמר דגן, "מביך שמשפחות שכולות וראשי רשויות היו צריכים לשבות רעב בשביל דבר כזה, אבל כשהתקציב כבר אושר אין שום סיבה מלבד פוליטיקה ושנאת ישראל לעכב אותו. מדובר בכבישים שמשמשים גם את האוכלוסיה היהודית וגם את האוכלוסיה הערבית וישפרו את התחבורה גם במישור הביטחוני וגם ברמה הבטיחותית. האפלייה שיהודה ושומרון הם סוג ב' גם בתשתיות וגם בבטיחות לעומת כל אזור במדינת ישראל צריכה להיגמר. העברת התקציב היום היא צעד משמעותי בקידום העניין. אנחנו נפעל בכל הכוח ולא נמצמץ כדי להגיע למצב שהתשתיות ביו"ש יהיו כמו בכל מקום אחר במדינת ישראל, ונגיע לתשתיות שמאפשרות מליון יהודים בשומרון".

בדיון נכחו יו"ר הוועדה ח"כ גפני, ח"כ מיכל שיר, וכן נציג ישראל ביתנו שתמך בהעברת התקציב בהצבעה.

הדס מזרחי אמרה בדיון, "כמובילת אוהל המחאה של המשפחות השכולות שאיבדה את בעלה בפיגוע, אני שומעת שהכסף טרם עבר בשל ממשלת מעבר. זה מקומם אותי. ממשלת מעבר יכולה להימשך עוד הרבה זמן. הנסיעה בכבישים מסוימים ביהודה ושומרון היא מלכודת מוות. אלה דברים שאסור לעצור. יש להתחיל מיידית בסלילת הכבישים העוקפים שלא נראה עוד מקרים קשים כמו שלי בשל סיבה הזויה כמו תשתיות".

רות שפירא אמה של איילה שפירא, הוסיפה "הכבישים הקיימים הם דרכים מנדטוריות שאינם מתאימים לצרכים הביטחוניים או התחבורתיים של המאה ה-21. כשהרכב שלנו בער על הכביש, לא היתה גישה לאמבולנס, ופינוי הפצועים בוצע ע"י רכב שטח ובדרך עפר צדדית. כבישים עוקפים הם לא מותרות אלא צורך חיוני".

אושרו תקציבי עוקף חווארה ועוקף לובאןרועי חדי