יוסי דגן
יוסי דגןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ועדת הכספים אישרה אתמול (שני) את העברת התקציב לסלילתם של שני כבישים עוקפים ביהודה ושומרון.

על מנת להבין את משמעות המהלך שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ראש מועצת שומרון, יוסי דגן.

"חרטנו על דגלנו מיליון תושבים יהודים בשומרון, וכדי שזה יקרה דרושות תכניות מתאר כדי שאפשר יהיה לבנות, הדבר השני הוא שטח זהו הקרב על הקרקע והדבר השלישי הוא כבישים. אנשים צריכים לנסוע בכבישים בטוחים מוארים עם קליטה סלולארית. אין סיבה שניסע בכבישי תקופת 'אנו באנו'. אין סיבה שזה יהיה ככה".

"צריך להבין שזה יהיה גם פתרון לערבים ולא רק ליהודים. אם זה לא היה ביהודה ושומרון לא היינו נאלצים להיאבק על זה. כאן, לצערי, נאלצנו לפני שנתיים לקיים שביתת רעב עם המשפחות השכולות ועם ראשי מועצות בית אריה וקרית ארבע, אבי נעים ומלאכי לוינגר ושלושה שבועות היינו על המדרכה מול בית ראש הממשלה, הגיעו שרים וחברי כנסת ובסוף היה סיכום עם ראש הממשלה על 800 מיליון שקלים שאיפשרו את סלילת עוקף חווארה באזור גב ההר בשומרון, עוקף אל ערוב, שיקוע קלנדיה ועוקף לובן באזור בית אריה ופדואל", ממקם אותנו דגן על המפה ומעיר כי "מביך שבזמן ממשלת ימין היינו צריכים לשבות רעב בשביל דבר כזה יחד עם משפחות שכולות".

"מאז בכל הרשויות עשינו את העבודה המקצועית עם המנהל האזרחי, נתיבי ישראל, משרדי התחבורה והביטחון ושאר גורמים הרלוונטיים להשלמת הליכי התכנון, ההפקעה וההיתרים ואתמול היה השלב האחרון להעברת הסכום ממשרד האוצר למשרדי הממשלה הרלוונטיים".

בשלב זה של השיחה עם דגן קיבלנו עדות חיה למציאות הבלתי נסבלת של נסיעה בכבישים ללא קליטה סלולארית, מציאות שלה השלכות ביטחוניות רבות. זאת כאשר השיחה עם דגן נותקה. חזרנו לדגן שהמשיך ותיאר את המהלך כדרמטי ביותר עבור ההתיישבות:

"ארבעת הכבישים שקיבלנו עליהם את הסיכום עם ראש הממשלה ישנו את מפת ההתיישבות ביהודה ושומרון. זה שינוי אסטרטגי ואבן דרך בדרך למיליון תושבים ביהודה ושומרון, וכאמור זה לא רק לטובת היהודים, גם ערבים נהנים מהנסיעה החופשית ללא פקקים וכו' כשמצטרף לכך היתרון הביטחוני".

כשהוא מבקש להציג דוגמא לתפנית הצפויה עבור ההתיישבות כולה מוצא אותה דגן במזרח גוש עציון ומבקש להיזכר באזור נוקדים ותקוע לפני ואחרי סלילת הכביש המכונה 'כביש ליברמן', "זה עולם אחר לגמרי, כשהכביש נוח, מואר רחב ולא עובר בתוך כפרים משפחות מגיעות ולכן הכבישים הללו צפויים לשנות את מפת ההתיישבות ולשנות את מרקם החיים בכל יהודה ושומרון".

ומתי יעלו הכלים לשטח? "בעוקף אל ערוב התחילה הפריצה הראשונית על ידי חברת נתיבי ישראל. בעוקף חווארה ולב השומרון וגם בעוקף לובאן יצאו עכשיו למכרז אחרי ההליכים התכנוניים, ואני מקווה שבמהלך החצי שנה הקרובה יעלו כלים בע"ה על הקרקע. המשמעות היא שבתוך שלוש שנים או שלוש שנים וחצי נוכל לנסוע בכביש החדש".

לקראת תום דבריו מבקש דגן להודות ולשבח את בני המשפחות השכולות שקידשו מאבק למען סלילתם של הכבישים. "לגבי המשפחות השכולות ששבתו רעב וגם אתמול כשהיה חשש שהאישור לא יעבור הם הגיעו לדיונים, גם הדס מזרחי, שאיבדה את בעלה נצ"מ ברוך מזרחי הי"ד, גם איציק אבוטבול, שאיבד את אשתו הדס הי"ד בכביש ליד מבוא דותן, וגם אילה שפירא, שנשרפה מבקבוק תבערה בדרך ממעלה שומרון, הגיעה עם אמה, הם הגיעו, דיברו עם חברי הכנסת ואמרו שיש להם אחריות שלא יקרו עוד פיגועים כאלה. אני מעריץ אותם ומברך אותם על ההשקעה ומסירות הנפש ועל כך שבתוך הצער הגדול הם חשובים איך לעזור לאנשים אחרים. אני מלא הערצה אליהם. אין ספק שהכבישים שיסללו בקרוב יסללו הרבה בזכותם".