בית הכנסת במאלמו. שבדיה
בית הכנסת במאלמו. שבדיהצילום: הרב הכהן

במוצאי השבת הקרובה תציין הקהילה היהודית בעיר מאלמו שבשבדיה מלאת 81 שנים לליל הבדולח.

בין המשתתפים בטקס צפויים להיות גם נציגים של הקהילה המוסלמית. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם רב הקהילה היהודית במאלמו, הרב משה דוד הכהן, שסיפר.

"אי אפשר לנתק את ההיסטוריה של הקהילה מסיפור השואה", אומר הרב הכהן. "רוב הקהילה היא דור המשך של ניצולי שואה. גם מי שהגיע במהלך המלחמה הגיע בהצלה מדנמרק ומי שהגיעו לפני המלחמה הגיעו מגרמניה ומפולין. אי אפשר לנתק את הקהילה מזכר השואה. זה נוכח בתודעה וטבעי עבור הקהילה לציין את האירוע שהיה תחילת הסיפור".

"סמל בית הכנסת הוא לא רק משהו מהעבר אלא משהו רלוונטי להיום וחשוב לשאול את עצמנו אם יהודים בטוחים בעיר, האם בית הכנסת שהוא סמל הקהילה הוא מקום בטוח", אומר הרב הכהן.

כאמור, באירוע הזיכרון יקחו חלק גם נציגים של הקהילה המוסלמית המקומית ואת המהלך הזה רואה הרב הכהן כחלק בלתי נפרד ממסכת של קשרים בין הקהילות, מסכת הנמשכת לאורך השנה כולה. "יש לנו פרויקט 'אמנה' בעיר, פרויקט משותף להנהגה היהודית והמוסלמית, כולל עבודה יומיומית של שיתוף פעולה בין הקהילות נגד שנאה ואלימות. יש כיום גם בעיה של אנטישמיות וגם בעיה של איסלאמופוביה. בחרנו לעבוד אחד עם השני. משום כך היה פשוט להנהגה המוסלמית שהם שותפים באירוע לציון ליל הבדולח".

באירוע, מספר הרב הכהן, יהיו שותפים גם נציגי מיעוטים נוספים ואף צאצאי רדיפות הנאצים את הקבוצות האחרות מעבר לעם היהודי. כל אלה רואים באירוע הזדמנות להביע עמדה ברורה נגד אלימות וגזענות.

על המציאות בקהילה היהודית בשבדיה וההתמודדות עם תופעות האנטישמיות הוא מספר: "אנחנו בין הימין הקיצוני באירופה לבין קיצוניות שנובעת מהמתח של הסכסוך הפלשתיני-ישראלי בארץ. אנחנו סופגים את שני הצדדים. זה דבר שהוא קיים. אדם שמרגיש מספיק ביטחון ללכת כיהודי ברחוב יכול לספוג אמירות אנטישמיות נגד יהודים. אנחנו רואים את הימין הקיצוני מרים ראש. אישה שהייתה גאה ביהדותה ביתה נשרף כליל. יש שאלה גדולה אם יהודי יכול להרגיש בטוח ואם יש עתיד לקהילה היהודית בעיר, ובזה יש לנו שיתוף פעולה רב עם הקהילה המוסלמית".

על שיתוף פעולה זה מוסיף הרב הכהן ומציין כי הקהילה המוסלמית חשה הערכה רבה גם כלפי יהודי העיר שכן גם הוא עצמו עומד לצידם במקרים של איסלאמופוביה, שריפת מסגדים או זריקת ראשי חזיר לעברם.

"הקהילה היהודית כאן גאה ביהדות ובקשר לישראל ובשביל הקבוצה המוסלמית, שנעמדת לצד הציבור הפלשתיני באופן טבעי, לא מובן מאליו שהם עומדים לצד הקהילה היהודית. כשאני רואה שלמרות הקשיים הם מוכנים ללכת יחד זה סימן לתקווה".

בדבריו מדגיש הרב הכהן את שיתוף הפעולה מול הרשויות בעיר כביטוי להבנה הממסדית של הצורך במאבק למען זכויותיהם הדתיות של המיעוטים. "לפני שבועיים מפלגת המרכז בשבדיה יצאה בהחלטה שחייבים לקדם חקיקה נגד ברית מילה. זה דבר חמור שמראה כיוון דרך בעייתי אם לוקחים מיהודי את הסממנים הבסיסיים ביותר כמו ברית מילה ושחיטה שאסורה עד היום, מה שמשפיע גם על המוסלמים, ואנחנו עובדים במשותף כדי להסביר את נושא הזהות הדתית. לכן משמח לראות שראשת העיר למרות הביקורת עומדת לצד המאבק".