עו"ד לאה צמל
עו"ד לאה צמלפלאש 90

זעם במעלות על הכוונה להקרין במוצאי השבת הקרובה במסגרת פסטיבל 'דוקואביב' את הסרט על דמותה ופועלה של עורכת הדין לאה צמל. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יוסף ברדא, יו"ר האופוזיציה במועצת העיר.

את דבריו פותח ברדא בציינו כי "מדובר בפסיטבל חשוב של סרטים דוקומנטרים ואנחנו גאים על כך שהוא מתארח אצלנו. צריך לציין שהעירייה שותפה פיננסית למימון הפסטיבל אם זה בהקצאת היכל התרבות, בפרסום, באבטחה וכו'. פנו אליי מאות תושבים ומשפחות שכולות שמוחים נגד הקרנת הסרט שעוקב אחר סנגורית המחבלים, עו"ד לאה צמל".

"אני בעד חופש ביטוי וחופש השמעת הדעות ושכל אחד יצרוך את התכנים שהוא מעוניין, אבל לא יתכן שהעירייה תיתן יד להקרנת סרט שפוגע ברגשות התושבים. צריך לומר שהעיר שלנו למודת צער, אחד הפיגועים הרצחניים התרחש במעלות כשנרצחו עשרות תלמידים. העיר שלנו היא מעורבת שיש בה גם את מעלות היהודית ואת תרשיחא הערבית וחשוב לנו לשמור על דו קיום אחווה וכבוד הדדי. הקרנת סרט מהסוג הזה יכול להפר את האיזון העדין שקיים אצלנו בעיר מעבר לפגיעהב רגשות העיר ולא סתם הרבה תושבים ביקשו מראש העיר, ארקדי פומרנץ, לבטל את הקרנת הסרט".

"פנו אליו משפחות שכולות וארגונים ועמותות. גם אני שלחתי לו מכתב לשקול את העניין לפני שנגיע למהומות והפגנות ומחאות ציבוריות שניתן לחסוך. לצערי הרב לא קיבלנו שום תשובה", אומר ברדא ומספר כי "הרבה תושבים פנו למשטרה כדי לקבל אישור להפגנה במוצאי שבת נגד הקרנת הסרט. יש גם מחאות ציבוריות, הופצה גם עצומה נגד הצגת הסרט ומאות תושבים חתמו על העצומה. הרשתות החברתיות גועשות וחבל שפסטיבל של סרטים דוקומנטריים הופך לקרקס בגלל הסרט הזה שכל מי שרוצה לצרוך אותו יוכל לעשות זאת במקומות אחרים. כרשות מקומית אנחנו לא צריכים לתקצב אותו, לתת לו במה וכו'".

על הטענה לפיה הרשות המקומית אינה עוסקת בתכנית אלא בעצם קיומו של הפסטיבל, ואם יתחיל ראש העירייה לעסוק בתכנים ולפסול סרטים כי הם לא מתאימים לרוחם של תושבים כאלה ואחרים לדבר לא יהיה סוף, משיב ברדא: "אכן נשמעת טענה כזו מצידו של ראש העירייה שגם מתנער מנושא התקצוב ומכך שיש לו חלק, אבל הלוגו של העירייה מופיע בפרסומים והחוברות של הפסטיבל. לגבי התכנים, אני בעד כל עוד לא פוגע ברגשות הזולת ומשפחות שכולות, ואם יש מחלוקת ומתעוררות אמוציות אם הייתי ראש הרשות לא הייתי נותן לדבר כזה להיות מוקרן אצלי בעיר".

בדבריו מלין ברדא על בחירתו של ראש העירייה שלא להגיב בראיון שהתקיים היום בבוקר על הנושא ובמקומו נשלח סגנו, איש מפלגת בל"ד "שטען שזה לגיטימי והזמין אותי לבוא לסרט. אין כאן רגישות למשפחות שכולות. כך דברים לא צריכים להתנהל. זה לא פסטיבל תרבותי. בגלל הדבר הזה צמל השיגה אחלה פרסום, היא השיגה את מבוקשה".

על תרומתה של המחאה לפרסום זה שניתן לסרט, אומר ברדא: "כשמתעלמים יש מעין הסכמה שבשתיקה. כמשלם מיסים יחד עם כל התושבים, אני ממן את הדב הזה ואני לא חושב שנכון לשתוק ולא להגיב. היום זה ביטוי לסרט על סנגורית המחבלים ומחר יקרינו סרטים על רוצחים ואנסים ולמעלה מזה. חברה מתוקנת שחשוב לה חופש הביטוי צריכה לבדוק את הגבולות כדי שלא לחצות אותם ולא להגיע לפגיעה ברגשות הציבור".

מארגון בצלמו, המלווה את המאבק נגד הקרנת הסרט, נמסר: "לאה צמל אינה ראויה להאדרה. ההיפך, מדובר במי שתומכת ומגנה על רוצחי בנינו. ארגון 'בצלמו' יפעל לביטול ההקרנה. אנחנו דורשים מראש העיר, גלה מנהיגות ובטל את הקרנת הסרט. לא ייתכן שבעיר מעלות שהיה בה את הרצח הנורא מכל, טבח ילדי מעלות, יתקיים אירוע תמיכה בטרור. זה פגיעה קשה בכבוד הנרצחים אזרחי ישראל וחיילי צה"ל".

מעיריית מעלות-תרשיחא נמסר בתגובה: "העירייה אינה שותפה לבחירת הסרטים בפסטיבל דוק אביב. סרטי הפסטיבל הינם בחסות ובתמיכת משרד התרבות והספורט וגופים ציבוריים נוספים".